Грушки на вербі – це чудово. Якщо в держави є на це гроші

Державний бюджет України на 2015 рік однозначно буде поганим. А яким іще він може бути в країні, в якій, за оптимістичними (!) прогнозами, падіння ВВП, тобто валового внутрішнього продукту, становитиме за підсумками року аж 7%?


Наступного року, прогнозують світові експерти, темпи падіння українського ВВП уповільняться. Але все одно, за підсумками 2015-го найкращий прогноз — мінус 4,3%. І лише 2016 року, кажуть ті ж експерти, в Україні може розпочатися невеличке економічне зростання. Але увага: це зростання стане можливим лише за умови, якщо бюджет на 2015 рік буде максимально жорстким. Грушок на вербі у цьому бюджеті точно не повинно бути... Утім, хід обговорення бюджету-2015 у Верховній Раді не переконує в тому, що цього разу вдасться обійтися без традиційного для нас популізму.

Прийняттю бюджету передує робота над законопроектами, які дозволяють урядові скорочувати ті чи інші видатки. Не всі із пропозицій уряду парламентська коаліція, яка цей уряд сформувала, вважає слушними. Зокрема, у четвер Рада відправила на доопрацювання законопроект, який пропонував, зокрема, скасувати норму про харчування учнів у школах за державний кошт. У цьому ж законопроекті йшлося про те, що безкоштовні шкільні підручники будуть не для всіх, а тільки для “учнів... із числа дітей-сиріт, дітей-інвалідів І-ІІІ групи, дітей, позбавлених батьківської опіки, а також родин, які отримують допомогу відповідно до закону України про державну соціальну допомогу малозабезпеченим родинам”.

Запропоновані “обрізання” деякі депутати різко розкритикували. Навіть звернулися до міністра фінансів Наталії Яресько, аби вона взяла пояснення у своїх заступників, які брали участь у підготовці законопроекту, і звільнила їх. Бо такі пропозиції, мовляв, це «навмисний злочин або неуцтво»...

Я також за те, щоб учні й надалі могли поїсти у шкільній їдальні за державний кошт. І підручники шкільні хай будуть безкоштовними для всіх учнів, а не лише для найбільш малозабезпечених... Але чи є на це в нашій державі гроші? Якщо немає, то закладати в держбюд­жеті відповідні видатки — безвідповідально.

Бюджет-2015 піддав критиці також народний депутат Віктор Пинзеник. Але він критикує з інших позицій: Пинзеник закидає урядові те, що той обрізає надто мало. “Написано: профінансувати 500 мільярдів гривень видатків. Розписано, хто скільки має отримати. Чудово. Але для доходів є тільки 300 мільярдів гривень, — констатує екс-міністр фінансів. — Ідеться про нестачу в проекті бюджету 190 мільярдів гривень... Уряд каже, що видатки у нас 48% ВВП. Ні! Бо уряд забув додати до цієї суми «Нафтогаз», рекапіталізацію банків і Фонд гарантування вкладів. А це вже 56% ВВП. А якщо врахувати ще десятки законів, що передбачають видатки, які не фінансуються, — це 66% ВВП. Я не знаю країни з таким рівнем видатків! Їх треба скорочувати. Розумію, це непросто. Просто займатись 20 років популізмом... Але настає момент, коли популізм немає чим годувати”.

Але, можливо, депутати, які не годяться з урізанням видатків, знають, як можна збільшити доходи? Наприклад, взяти за одне місце олігархів! Таку можливість Верховна Рада у четвер мала. На розгляд парламенту було внесено аж три (!) законопроекти про денонсацію конвенції між Україною і Кіпром про уникнення подвійного оподаткування. Це потрібно для того, щоб наші олігархи платили податки не на Кіпрі (там вони мізерні), а в рідній Україні. Щоб вистачало дітям у бюджеті і на підручники, і на обіди. Але як не закликав Пинзеник розглянути “кіпрський” законопроект негайно, депутати відправили його на доопрацювання... Не було дозволу “своїх” олігархів?