Естонія витрачатиме на оборону понад 5% ВВП
Уряд Естонії вирішив збільшити витрати на оборону до рекордних 5,4% ВВП (у естонському бюджеті на 2025 рік передбачено 3,4%). «Наступного року витрати на оборону збільшаться на 2%, — заявив міністр оборони Естонії Ганно Певкур. — Середній показник за наступні чотири роки становитиме 5,4%. Це дасть нам можливість досягти тих цілей щодо нашого військового потенціалу, які ми узгодили в НАТО»
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/531882/eesti-finland.jpg)
Нагадаю, Статут НАТО передбачає, що країни-члени мають витрачати на оборону не менше 2% ВВП, а президент США Дональд Трамп вважає, що держави Альянсу мають витрачати на оборонні цілі не менше 5% ВВП.
Днями генеральний секретар НАТО Марк Рютте оприлюднив звіт за минулий рік, у якому представлені витрати країн-членів на оборону. Як з’ясувалося, хоча оборонні витрати Канади та європейських країн-членів зросли торік на понад 19%, лише 22 з 32 держав Альянсу витратили на оборону понад 2% ВВП.
Перші три місця у цьому рейтингу посідають Польща (4,07% ВВП на оборону 2024 року), Естонія і Латвія. На четвертому місці - США, які торік витратили на оборону 3,19% свого валового внутрішнього продукту. У грошовому виразі саме Сполучені Штати витрачають на оборону найбільше серед усіх країн-членів НАТО: торік військовий бюджет США становив 886 мільярдів доларів, тобто аж 64% усіх військових витрат Альянсу.
Крім держав Балтії, серед країн-членів НАТО серйозно ставляться до зміцнення своєї оборони також північні країни, насамперед Норвегія, Швеція і Фінляндія. Не дивно, адже дві з них межують із росією…
Зокрема, уряд Фінляндії схвалив проєкт будівництва залізничної колії у районі Ботнічної затоки. Ця колія має з'єднати фінські міста Оулу й Рованіємі (Лапландія, там фінська військова база й полігон) і порт Кемі з Гапарандою і Кіруною у Швеції, а також із норвезьким портом Нарвік. Мета побудови нової залізниці насамперед військова — гарантувати військам НАТО у Північній Європі здатність швидко пересуватися. «Європейська комісія, НАТО й збройні сили Фінляндії оцінили, що це великий і найбільш пріоритетний проєкт військової мобільності», — зазначила фінська міністерка транспорту Лулу Ранне.
Наразі швидке транскордонне залізничне сполучення між Фінляндією і Швецією ускладнене, оскільки фінська залізнична колія завширшки 1524 мм, тобто майже на 89 мм ширша за європейську… На перший етап планування робіт, що стосується власне ширини колії, уряд Фінляндії надав 20 мільйонів євро. Але це крапля в морі: за оцінкою міністерства транспорту, вартість робіт, пов’язаних з реконструкцією лише колій до Оулу, — понад 1,5 мільярда євро. Ціла ж інвестиція в нову залізницю коштуватиме ще дорожче, отже, знадобиться фінансування ЄС.
А тим часом…
Як інформує американське видання The Wall Street Journal, росія нарощує військову присутність вздовж кордону з Фінляндією. Зокрема, у петрозаводську, за 160 км від російсько-фінського кордону, росіяни планують будівництво нових казарм, полігонів і складів — під нове армійське угруповання, до складу якого увійдуть десятки тисяч військових.
«Солдати, багато з яких зараз на передовій в Україні, мають стати основою збройних сил рф, що готуються до протистояння з НАТО, — зазначає WSJ. — кремль розширює набір до армії, збільшує виробництво озброєння й модернізує залізничні колії у прикордонних районах».
За оцінками західних розвідок, веде далі видання, 2021-го, до вторгнення в Україну, росія виготовила близько 40 основних бойових танків Т-90М. Зараз рф виробляє майже таких 300 танків на рік. Фінський високопосадовець зі сфери оборони заявив, що ці нові танки не йдуть на фронт в Україні, а залишаються на базах зберігання — для майбутньої війни. Один європейський розвідник заявив, пише WSJ, що рф може спробувати перевірити згуртованість Альянсу, вдавшись до вторгнення у невелику країну НАТО, наприклад, Естонію, де чимало етнічних росіян.
За даними групи Black Bird Group, що аналізує супутникові знімки, росія прокладає нові залізничні колії вздовж кордонів із Фінляндією і Норвегією, а також до кордону з Естонією.