Передплата 2025 «Добре здоров’я»

Естонія витрачатиме на оборону понад 5% ВВП

Уряд Естонії вирішив збільшити витрати на оборону до рекордних 5,4% ВВП (у естонському бюджеті на 2025 рік передбачено 3,4%). «Наступного року витрати на оборону збільшаться на 2%, — заявив міністр оборони Естонії Ганно Певкур. — Середній показник за наступні чотири роки становитиме 5,4%. Це дасть нам можливість досягти тих цілей щодо нашого військового потенціалу, які ми узгодили в НАТО»

Збройні сили Естонії готуються дати відсіч агресору, а уряд цієї балтійської країни різко збільшує оборонні витрати. Фото NurPhoto
Збройні сили Естонії готуються дати відсіч агресору, а уряд цієї балтійської країни різко збільшує оборонні витрати. Фото NurPhoto

Нагадаю, Статут НАТО передбачає, що країни-члени мають витрачати на оборону не менше 2% ВВП, а прези­дент США Дональд Трамп вважає, що дер­жави Альянсу мають витрачати на оборон­ні цілі не менше 5% ВВП.

Днями генеральний секретар НАТО Марк Рютте оприлюднив звіт за минулий рік, у якому представлені витрати країн-членів на оборону. Як з’ясувалося, хоча оборонні витрати Канади та європейських країн-членів зросли торік на понад 19%, лише 22 з 32 держав Альянсу витратили на оборону понад 2% ВВП.

Перші три місця у цьому рейтингу по­сідають Польща (4,07% ВВП на оборону 2024 року), Естонія і Латвія. На четверто­му місці - США, які торік витратили на обо­рону 3,19% свого валового внутрішнього продукту. У грошовому виразі саме Спо­лучені Штати витрачають на оборону най­більше серед усіх країн-членів НАТО: торік військовий бюджет США становив 886 мі­льярдів доларів, тобто аж 64% усіх військо­вих витрат Альянсу.

Крім держав Балтії, серед країн-чле­нів НАТО серйозно ставляться до зміцнен­ня своєї оборони також північні країни, на­самперед Норвегія, Швеція і Фінляндія. Не дивно, адже дві з них межують із росією…

Зокрема, уряд Фінляндії схвалив про­єкт будівництва залізничної колії у райо­ні Ботнічної затоки. Ця колія має з'єднати фінські міста Оулу й Рованіємі (Лаплан­дія, там фінська військова база й полігон) і порт Кемі з Гапарандою і Кіруною у Швеції, а також із норвезьким портом Нарвік. Мета побудови нової залізниці насамперед вій­ськова — гарантувати військам НАТО у Північній Європі здатність швидко пере­суватися. «Європейська комісія, НАТО й збройні сили Фінляндії оцінили, що це ве­ликий і найбільш пріоритетний проєкт вій­ськової мобільності», — зазначила фінська міністерка транспорту Лулу Ранне.

Наразі швидке транскордонне заліз­ничне сполучення між Фінляндією і Швеці­єю ускладнене, оскільки фінська залізнич­на колія завширшки 1524 мм, тобто майже на 89 мм ширша за європейську… На пер­ший етап планування робіт, що стосується власне ширини колії, уряд Фінляндії надав 20 мільйонів євро. Але це крапля в морі: за оцінкою міністерства транспорту, вартість робіт, пов’язаних з реконструкцією лише колій до Оулу, — понад 1,5 мільярда євро. Ціла ж інвестиція в нову залізницю кошту­ватиме ще дорожче, отже, знадобиться фінансування ЄС.

А тим часом…

Як інформує американське видан­ня The Wall Street Journal, росія нарощує військову присутність вздовж кордону з Фінляндією. Зокрема, у петрозаводську, за 160 км від російсько-фінського кор­дону, росіяни планують будівництво но­вих казарм, полігонів і складів — під нове армійське угруповання, до складу якого увійдуть десятки тисяч військових.

«Солдати, багато з яких зараз на пе­редовій в Україні, мають стати осно­вою збройних сил рф, що готують­ся до протистояння з НАТО, — зазначає WSJ. — кремль розширює набір до армії, збільшує виробництво озброєння й мо­дернізує залізничні колії у прикордонних районах».

За оцінками західних розвідок, веде далі видання, 2021-го, до вторгнення в Україну, росія виготовила близько 40 основних бойових танків Т-90М. Зараз рф виробляє майже таких 300 танків на рік. Фінський високопосадовець зі сфе­ри оборони заявив, що ці нові танки не йдуть на фронт в Україні, а залишають­ся на базах зберігання — для майбутньої війни. Один європейський розвідник за­явив, пише WSJ, що рф може спробувати перевірити згуртованість Альянсу, вдав­шись до вторгнення у невелику країну НАТО, наприклад, Естонію, де чимало ет­нічних росіян.

За даними групи Black Bird Group, що аналізує супутникові знімки, росія про­кладає нові залізничні колії вздовж кор­донів із Фінляндією і Норвегією, а також до кордону з Естонією.