Нові податки — нерівномірний розподіл тягаря війни
Представники опозиції кажуть, що недолугі дії влади у секторі економіки можуть призвести до її ще більшої тінізації
Серед українців тільки й розмов, що про нові, вищі податки. Після того, як у серпні народним депутатам забракло двох голосів для ухвалення у першому читанні проєкту Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», цього тижня доопрацьований і схвалений профільним комітетом документ розглядають повторно. Нові податкові правила стануть випробуванням, зокрема, для рядових громадян. Дві основні новації із семи — підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%, а також 50%-ий (замість 25%-го) податок на прибуток банків. У Верховній Раді очікують, що збільшене з 1 жовтня оподаткування вже цього року додатково принесе у держбюджет 58 млрд грн, а у наступному — 137 млрд грн. Ці кошти планують скерувати на потреби національної оборони, де відчувається гострий дефіцит. Оцінити нові податкові ініціативи кореспондент «Високого Замку» попросив члена Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Андрія Ніколаєнка (фракція «Батьківщина»).
— Наш комітет рекомендував цей законопроєкт до розгляду, але я і ще кілька колег з опозиційних фракцій голосували проти або утрималися. Як на мене, йдеться про не зовсім правильний розподіл тягаря війни між пересічними громадянами, особливо тими, хто працює «набіло» і сплачує податки, і тими, хто перебуває у «сірій» або у нелегальній частині економіки, де приховують доходи або «оптимізують» їх. Хоча загалом, зрозуміло, стан економіки, навіть тіньової, м’яко кажучи, не дуже добрий…
Я утримався від підтримки цього законопроєкту, бо вважаю несправедливою запропоновану формулу оподаткування, коли основним його джерелом є військовий збір. Більш доцільним було би піднімати податок на додану вартість (ПДВ) — це забезпечувало би більш рівномірне навантаження на всю економіку, на бізнес-процеси, у тому числі на тих, хто отримує зарплату готівкою або офіційно не є працевлаштованим. Так, є застереження, що підвищення ПДВ могло би спонукати інфляцію… Але інфляція у країнах, які проходять таку страшну війну, як Україна, — цілком закономірне явище. Остерігатися, як на мене, треба іншого: коли, маючи намір зупинити інфляцію, економіку душать у корені…
Припускаю, що, попри всі складнощі, шанси підтримати цей законопроєкт у першому читанні будуть. Бо цього разу комітет і депутати підтримали ідею підвищення оподаткування із 25% до 50% прибутку банків. А от як розвиватимуться події між першим і другим читаннями — невідомо. Тоді голосування буде ще більш проблематичним. Не знати, чи вдасться переконати більшість переглянути ставку ПДВ і перекласти податковий тягар — із тих 10 млн платників, які й так сплачують податок на війну, на всіх громадян України.
— Багато користувачів соцмереж, професійних експертів радять законодавцям звернути увагу на «захмарні» зарплати багатьох державних менеджерів. Отримують по кількасот тисяч грн на місяць. Може, варто було б урізати їхні апетити?
— Такі пропозиції лунають і у Верховній Раді. Я входжу до міжфракційного об'єднання «Розумна політика», голова якого Разумков кілька разів вносив правки у різні закони щодо обмеження максимальної заробітної плати керівникам, топменеджменту компаній з державним капіталом — щоб ні у кого не виходило більше, ніж 100 тисяч грн. Бо не може воїн, людина, яка ризикує життям на передовій, отримувати менше від менеджера! Якщо цей управлінець не готовий попрацювати на державу, в якій народився, і таким чином їй послужити, — бо йому, бачте, потрібна мільйонна мотивація, то, мабуть, це не зовсім добросовісний громадянин країни. Так — нечесно, несправедливо!
Ми у Раді це питання порушували. На жаль, його не підтримують «Слуга народу» та інші представники більшості.
— Чи не призведе підвищення планки фінансових відрахувань до того, що платники податків ще більше підуть у тінь?
— Наслідком підвищення податкової шкали може стати «оптимізація» виробничих процесів у країні й перенесення їх за кордон, де краще оподаткування. Це буде також тінізація економіки, зменшення ділової активності. Не тільки перехід у тінь, а й фізичне закриття бізнесів. Тінізація бізнесу приносить меншу шкоду, ніж його закриття, бо йдеться про людей, які пов’язують своє життя і перспективу з Україною, з роботою тут. А неможливість працювати вдома і годувати сім'ю може підштовхнути людей, найперше — жінок, не обмежених законом про мобілізацію, до наступної хвилі еміграції.
Я розумію необхідність наповнення бюджету, але робити це треба було раніше, а не зараз, коли, як кажуть, горить. І починати треба було з більш ефективного використання бюджетних коштів. Подивимося, як проходитиме у парламенті законопроєкт про зміни до Держбюджету — від цього залежатиме, чи знайдуть додаткові кошти для виплат військовим, для фінансування ЗСУ.
— Чи не можна було знайти якийсь ліберальніший спосіб наповнення бюджету?
— Є низка пропозицій народних депутатів з нашого комітету. Зокрема, доволі комплексний підхід пропонувала досвідчена економістка, фінансистка Ніна Южаніна. Але наразі у владної команди немає бажання розглядати альтернативні джерела. Хоче провести перше читання законопроєкту, а потім, як вони сказали, розглядатимуть наші пропозиції. Як на мене, можна переглядати не тільки банківські податки, а й податки на надра, на інші галузі економіки, які перебувають у кращому становищі - ніж бити однією ставкою військового збору по всіх, у тому числі по тих, хто у скрутному становищі. Обрано один із найпростіших шляхів. Я виступаю за більш скоординовані дії, зокрема за те, щоб підвищувати ПДВ.
Проблема у тому, що у нас ніхто за свої дії не несе політичної відповідальності, — ні прем'єр-міністр, ні інші урядовці, які рік тому ухвалювали ті чи інші рішення. Якщо довели до такого плачевного становища, значить, потрібні кадрові рішення. А у нас поміняли міністра спорту, культури, а фінансово-економічний блок Кабміну на чолі з його главою, виявляється — молодці! До них назбиралося дуже багато запитань…
— Як на проблему підвищення податків дивляться наші західні партнери, що рекомендують нам?
— Міжнародний валютний фонд дивиться спокійно. З ним наші чиновники всі ці зміни обговорюють, погоджують. У МВФ розуміють негативний ефект, який матиме підвищення податків. Але… Я цим людям із МВФ вдячний, але не є їхнім фанатом. Хіба це велике досягнення, що до кінця року МВФ дасть нам ще 1,1 мільярда доларів, а при цьому хоче отримати від України платежів за попередніми кредитами на 1,3 млрд доларів?.. Добре, що інші міжнародні організації більш поблажливо ставляться до нас, зважаючи на війну, яка у нас триває, і пов’язану із нею кризу.