Передплата 2025 ВЗ

«Люди у Криму дають зрозуміти: Україно, ми тебе чекаємо!»

Колишній політв'язень російського режиму Наріман Джелял каже, що на окупованому півострові є багато патріотів

Свій український патріотизм Наріман Джелял (у центрі) разом із двоюрідними братами Ахтемовими демонстрували ворогам навіть під час липового судового процесу... Фото із соцмереж
Свій український патріотизм Наріман Джелял (у центрі) разом із двоюрідними братами Ахтемовими демонстрували ворогам навіть під час липового судового процесу... Фото із соцмереж

Найпершим з українських журналістів, якого на вимогу України і світової спільноти нещодавно звільнили з російського полону, був колишній ведучий на телеканалі «АТР», кореспондент газети «Авдет», він же — викладач, політолог, правозахисник, перший заступник голови Меджлісу кримськотатарського народу Наріман Джелял. Три роки тому, на початку вересня 2021-го, окупаційна влада Криму безпідставно звинуватила його, батька чотирьох неповнолітніх дітей, у диверсії (начебто разом із двоюрідними братами Ахтемовими підірвали газогін неподалік Сімферополя). І засудила до 17 років ув’язнення у колонії суворого режиму. У жовтні 2023 року Нарімана етапували для відбуття покарання у сибір, у колонію міста мінусинська (красноярський край рф). Сьогодні цей український патріот вже в Україні, у колі своєї сім'ї. За кілька років до початку російсько-української війни ми на сторінках «ВЗ» розмовляли із цим молодим політиком про утвердження кримських татар на їхній історичній батьківщині, про те, що своє майбутнє бачать лише у складі незалежної України. Як змінилися погляди Нарімана Джеляла тепер, коли його співвітчизників у Криму репресують внуки радянських карателів? Про це та інше — у розмові із політиком-журналістом.

Взірцем для мене були хлопці з Майдану

— Після трьох років неволі ви вже сповна відчули призабу­тий смак свободи, насолодили­ся нею?

— Майже так. Це щастя відбуло­ся завдяки власній державі, яка не забула про цивільних ув’язнених, заручників кремля. Я зміг повер­нутися на волю і завдяки своїм рід­ним, першою чергою — завдяки дружині Левізі, яка разом з дітьми і друзями багато зробили для мого визволення. Пробув там не 17 ро­ків, а майже три роки. Але і цього було достатньо, щоб зрозуміти, що таке російська в’язниця…

Адаптуюся до вільного життя. Маю проблеми зі здоров’ям, але вони не настільки критичні, як у ба­гатьох інших політв'язнів. Турбу­ють зуби, варикоз на ногах, грижа у хребті.

Намагаюся зрозуміти, чим конкретно варто мені займати­ся на волі. Продовжую виконувати обов’язки першого заступника го­лови Меджлісу, займаюся справа­ми інших цивільних заручників…

— Вашого арешту, ув’язнення можна було сподіватися. Ви — відверто український політик, один із лідерів кримськотатар­ського руху. Чому не покину­ли разом із сім'єю півострів ще у лютому 2014 року, коли Крим наводнили «зелені чоловічки»?

— Можливо, дало себе знати ви­ховання. Мій внутрішній стан підка­зував, що слід робити саме так, ді­яти у такому напрямі… Для мене взірцем стали хлопці, які у 2013−2014 роках були на Майдані, які, попри небезпеку, рухалися вперед. Гинули, але намагалися досягти своєї мети. Для мене вони є справ­жніми героями.

Коли вирішив із сім'єю залиша­тися у Криму, дружина мене підтри­мала. Усвідомлював загрози для себе, коли у 2021 році їхав до Киє­ва на «Кримську платформу». Знав, що після повернення додому мене можуть чекати великі неприємнос­ті. Згодом у листах до дружини на­писав: якщо не тоді, то згодом, піс­ля повномасштабного вторгнення росії в Україну, все одно опинився б у в’язниці, бо не мирився б із сва­віллям окупаційної влади. Я би від­мовився від мобілізації в російську армію, виступав би проти війни. Знаю одного такого — свого ровес­ника Максима із Севастополя, який протестував у своїх дописах проти війни, і через це був засуджений.

В’язниця на моїй долі була на­писана. Події розвивалися таким чином, що людина, яка відчуває відповідальність перед родиною, перед власним народом, не могла вчинити інакше. Вважав правиль­ним зробити так, як зробив.

Зараз ми живемо у Києві не тому, що це наш вибір. Коли мене обмінювали, у в’язниці краснояр­ського краю попередили: не думай повертатися у Крим — тобі дорога туди закрита.

Забороняли дивитися навіть на небо

— Міжнародні інституції вва­жали ваше ув’язнення політичною розправою. Як до політв'язня ставилися адміністрація, персонал російської колонії?

— Через певну публічність моєї особи ставлення до мене було більш-менш таким, яке мож­на було витримати. Але до інших політв'язнів воно було іншим. Мої друзі Асан і Азіз Ахтемови, які ра­зом зі мною проходили в одній кри­мінальній справі, у перший же день затримання у підвалах фсб зазнали тортур. Їх били, катували електрич­ним струмом, погрожували вби­ти, обіцяли розправитися із сім'єю. Жахливі речі відбувалися також з Ельдаром Одамановим і Шевкетом Усеїновим — і вони зазнали тортур.

Я зазнав психологічних ме­тодів впливу. Була гра у погано­го і доброго поліцейського, погро­зи тортур. Пригадую ці божевільні очі людини у масці, яка сидить на­впроти тебе і каже: «Якщо зараз не погоджуєшся, ми повертаємося у підвал і до тебе будемо застосову­вати інші методи. Які саме — ти ро­зумієш…»

У в’язниці було різне ставлен­ня. Інколи — байдуже, інколи ціка­вилися: а що? чому? Часом прояв­ляли повагу, коли розуміли, за що саме ти сидиш. Було і вороже став­лення. Наприклад, у СІЗО № 2 у Сім­ферополі (найгірше місце з усіх, де я перебував за ці три роки). Тут си­діли люди, яких затримували ніби­то за тероризм, шпигунство, дивер­сії, екстремізм. Від самого початку, коли ми вп’ятьох з друзями туди приїхали, нас побили, принижува­ли. Коли обшукували інших, мене протягом двох годин змушували си­діти навприсядки, тримаючи руки догори. При цьому постійно підхо­дили і завдавали відчутних ударів.

Побачивши мою зачіску, схожу на козацького оселедця, тюрем­ники казали: «А-а-а, ти хохляцько­го чуба собі залишив! Будемо наго­ло голити!».

Протягом пів року перебуван­ня у цьому ізоляторі ми пересу­валися нагинаючись і високо три­маючи руки за спиною. Не можна було піднімати очей і дивитися на цих, пробачте на слові, придурків. Лише окремих із наглядачів можна було назвати нормальними людь­ми. Більшість, переважно моло­дих, пишалася тим, як знущають­ся з в’язнів.

Пересувалися завжди бігом. Часом не бачиш, куди рухаєшся, тому плечима б'єшся об двері, сті­ни. Зі мною сидів свідок Єгови, чо­ловік років п’ятдесяти, — спокійна людина. Стояв у камері і дивився на небо. А до нього кричали, його ображали — мовляв, хто тобі давав право дивитися у вікно?

В’язнів змушували співати ро­сійський гімн. Якщо не співав — били…

З нами проводили так звані «ви­ховні бесіди». Стоїш, пробачте на слові, раком, руки за спиною, під­няті вгору. Підходить наглядач і руки піднімає ще вище, щоб тобі було ще більш боляче у суглобах, максимально незручно. При цьо­му цей тип розповідає, як гарно до нас тут ставляться, які комфортні у нас умови і що їжа у нас нормаль­на. Запитує, чому ми такі неслух­няні, якщо вони створили нам такі гарні умови. Мій друг Асан не ви­тримував знущань, щось казав у відповідь, і його заводили у примі­щення, де немає камер відеоспос­тереження, били кийками, засто­совували електрошокер.

Коли ти не приймаєш тюрем­них законів і починаєш боротися — скаржитися, тебе ламають: кар­цером, штрафним ізолятором, об­меженням у певних правах. Напри­клад, у можливості щось купити, отримувати листи, продукти, теле­фонувати…

Дітей змалку вчили, хто друг, а хто — ворог

— Чи не пробували росій­ські спецслужби вас «купити» в обмін на свободу, схилити до співпраці? Наприклад, щоб ви «розкаялися», сказали щось проти України?

— Політичної зради мені не про­понували. Розуміли, що зі мною таке не вийде. Одного разу запи­тали, чи не хочу поїхати на війну, як вони кажуть — на сво («спеці­альна воєнна операція» — так у ро­сії назвали війну проти України. — І. Ф.). Це здивувало. Мені припи­сали «диверсію», а таких людей на війну не запрошують, навіть якщо б вони хотіли. Як дізнався згодом, деяким іншим політв'язням теж пропонували піти на сво. Можли­во, це було політичною провокаці­єю. Спецслужби нас знімали б, ви­магали б щось сказати на камеру — як робили це з нашими хлопця­ми, які нібито воюють на боці ро­сії в «українських збройних фор­муваннях» і які буцімто кажуть про свій свідомий вибір. А ще адміні­страція тюрми пропонувала «сту­кати» на інших в’язнів. Я відмовив­ся, і від мене відчепилися.

— Коли потрапили у колонію, чи не відвернулися від вас, ва­шої сім'ї друзі, знайомі, сусіди? Чи хтось допомагав вашій дру­жині Левізі і дітям?

— У нас виявилися справжні, принципові, сміливі друзі. Бага­то людей, знайомих і незнайомих, приїжджали до нас, передавали різну допомогу. Дружина розпові­дає, що двері нашого будинку май­же ніколи не зачинялися — постійно хтось навідувався. А у мусульман­ські свята з ранку до вечора люди приїжджали бодай привітатися, щось передати. Через це деяких наших друзів співробітники фсб чи поліції викликали на бесіду і запи­тували: чому ви так часто їздите до цієї сім'ї? Погрожували їм і натяка­ли, що не треба нас підтримувати. Але люди не злякалися. Дехто — біз­несмени, інші вразливі перед вла­дою люди — розуміли, що можуть зазнати репресій, але все одно під­тримували нас. Молю Бога, щоб він повернув їм у рази більше від того, чим допомогли вони нам.

У Криму є справжні патріоти, які люблять Україну. Через допомо­гу мені вони проявляли цю любов, свою громадянську позицію. Бо я для них є уособленням боротьби за повернення України у Крим, за відновлення цілісності нашої дер­жави. Ці люди звертаються, щоб я цю боротьбу продовжував. У них зберігається надія на те, що Укра­їнська держава докладе всіх зусиль для повернення кримської зем­лі і кримськотатарського народу у лоно нашої Батьківщини.

— Для дітей ваша тривала від­сутність була великою травмою. Як своїх рідних ви вчили трима­тися, бути сильними? Що ради­ли їм?

— Я звертався до своїх дітей на­віть із в’язниці. Вчив їх покладати­ся на Бога. При цьому не сидіти склавши руки. У цьому питанні ве­лика заслуга моєї дружини. Саме вона була поряд з дітьми усі ці три роки, виховувала їх. Витримувала весь тягар морального тиску, по­бутових проблем. Була моїм со­ратником. Левіза була активіст­кою національного руху, а в останні роки більше займалася сімейними справами. Ми з нею своїх дітей ви­ховували на цінностях справедли­вості, свободи, людської гіднос­ті. І мої діти їх засвоювали. Разом з дружиною я казав дітям, що ро­сія — це ворог, який захопив нашу землю. Казав, що наша держа­ва — Україна, що наш прапор — си­ньо-жовтий. Ми намагалися при­щепити своїм дітям любов до своєї рідної мови, кримськотатарської. Я часто їздив у Київ і привозив дітям книжки українською мовою. Протя­гом десяти років окупації мої діти були позбавлені можливості вчити­ся українською мовою, спілкувати­ся нею, тож зараз у Києві надолу­жують прогаяне.

Моя дружина докладала багато зусиль, щоб вберегти наших дітей від впливу російської пропаганди. Наші діти не ходили на пропаган­дистські заходи у школі, щоб бути захищеними від впливу того пога­ного, що відбувається в окуповано­му Криму.

Поступки не зупинять росію!

— У неволі був час для осмис­лення багатьох речей. Як вам, політологу, у російському міну­синську бачилися нинішня війна, геополітична ситуація у сві­ті? Хто що має зробити, щоб у світі запанувало право, а не сва­вілля диктаторів?

— Світова історія, зокрема істо­рія нацистської Німеччини, сучас­ної росії, довела: ніколи не можна йти на поступки агресору. Взагалі не можна! Це заборонено! Йшли на поступки росії у конфлікті з Грузією, під час сирійської кризи, під час ни­нішніх подій в Україні - а росія хоче отримати ще більше. Вона ще біль­ше агресує! Єдиний шлях зупинити це свавілля, беззаконня, нехтуван­ня міжнародним правом — пере­могти росію.

— Що треба зробити військо­во-політичному керівництву України, всьому нашому сус­пільству, щоб наблизити Пере­могу?

— Ми робимо все правильно. Але треба це «правильно» робити біль­ше, швидше і потужніше. Ми боре­мося із корупцією — треба робити це швидше і потужніше. Ми допомага­ємо нашим військовим — треба ро­бити це більше. Треба більше кон­солідуватися, робити сміливі речі щодо ведення військових дій. Є пев­ні помилки, але, першою чергою, вони викликані чи то нерозумінням, чи то нездатністю пришвидшити ре­форми, відсутністю розуміння, що це неминуче треба зробити. Тре­ба діяти більш сміливо — і щодо де­окупації Криму, і щодо ухвалення ін­ших рішень. Ще нас міцно тримають минуле, стереотипи, старе бачення того, що і як має бути. Треба позбу­ватися цих комплексів.

Це стосується не тільки України. Світові потрібен був час, щоб при­йти до розуміння, що треба всіляко підтримувати Україну. Зараз наше керівництво веде переговори про право застосовувати по ворожій те­риторії західну далекобійну зброю для припинення бомбардувань України. Світові партнери повинні зро­зуміти: іншого шляху немає. росія не залишає нам іншого вибору.

— Час від часу росія підкидає Україні умови для припинен­ня війни, серед них — назавжди забути про Крим і Донбас. Як сприймаєте такий рецепт «за­мирення»?

— За цим криється бажання ро­сії закріпити свій контроль над оку­пованими українськими територі­ями. Із 2014-го по 2022 рік Крим і так був під контролем рф. Але це не зупинило путіна, він розпо­чав велику війну. Наївно думати, що путін схаменеться, якщо йому віддати Крим. Зрештою, це було б зрадою держави своїх грома­дян, які залишилися в окупації не з власної вини. Такі домовленості з агресором були б визнанням того, що ми зраджуємо своїх громадян і погоджуємося на втрату своєї те­риторії. Та навіть «технічно» це не принесе миру в Україну. путін не зупиниться!

— Чи існує у Криму рух опору російським окупантам?

— Існує. Він часто непомітний, та й у деяких випадках має бути та­ким, бо йде полювання на тих, хто пов’язаний з Україною. Цей рух має політичний, економічний, вій­ськовий, культурний виміри. У Кри­му є люди, які працюють на Україну у підпіллі. Поставте собі питання: звідки наша розвідка бере інфор­мацію про розташування окупацій­них військ? Наші патріотичні гро­мадяни у Криму фотографують ці об'єкти і передають інформацію куди треба.

Буває і завуальована підтрим­ка. Нещодавно вийшов музичний відеокліп: людина грає на форте­піано. Якщо придивитися до ньо­го зблизька, можна побачити, що написано на ньому: УКРАЇНА. Ось вам символічний культурний спро­тив. Люди у Криму дають зрозумі­ти: Україно, ми тебе чекаємо!