«Уважно слухайте інструктора і не лукавте!»
Яких помилок припускаються учасники сесії Національного мультипредметного тесту
Кілька днів тому стартувала основна сесія Національного мультипредметного тесту (НМТ). Тиждень тому «ВЗ» наголошував, що треба мати при собі, як поводитися під час складання НМТ і чого у жодному разі не можна робити.
Чи дослухалися учасники до вказівок і порад, журналістка «ВЗ» запитала у директорки Львівського центру оцінювання якості освіти Лариси Середяк.
— Протягом кількох днів працюють тимчасові екзаменаційні центри для учасників НМТ практично по всій Україні, — каже Лариса Середяк. — Що ми побачили за ті кілька перших днів? Найбільш прикро, що учасники достроково завершують роботу, натиснувши кнопку «завершити тестування», коли вони зробили тільки один предмет. Це те, про що я казала в інтерв'ю «Високому Замку», наголошувала під час спілкування з журналістами інших видань. Наведу приклад, який трапився і одному з екзаменаційних центрів. Хлопець натиснув кнопку «завершити тестування», коли виконав лише українську мову. Дитина переживає, каже, що напише заяву на додаткову сесію. Яку заяву? Йому, звісно, буде відмовлено. В іншій школі прийшла мама з хлопцем. Її син зробив тільки історію України і також натиснув кнопку. І також хочуть писати заяву на додаткову сесію. Не вийде нічого, бо на додаткову сесію може прийти тільки та дитина, яка не брала участі в основній сесії. До прикладу, захворіла, потрапила до лікарні, чи ще були якісь непередбачувані і дуже вагомі причини.
— І що тепер тим хлопцям робити?
— Подавати документи в училище, а через рік знову реєструватися на участь у мультипредметному тесті.
— Шкода хлопців. Мабуть, не дослухали до кінця інструктора…
— Коли діти сідають на свої місця, насамперед, читають правила користування на комп’ютері. Потім інструктор читає правила, акцентуючи саме на цьому увагу — кнопку «завершити тестування» можна натискати тільки тоді, коли завершили роботу з усіх трьох предметів! Прикро є те, що у середу і четвер інструктори виловили людей з телефонами. Таким також сказали: «До побачення».
— Але ж випускники телефони мають залишити у певному місці, щоб їх бачив інструктор?
— Так. І вони це роблять. Але приходять на НМТ не з одним телефоном, а з двома, а, можливо, й трьома. Дехто взагалі дозволяє собі знімати на телефон те, що є на екрані, а потім усе це виставляє в Інтернет. У кожній аудиторії працює по два інструктори (якщо учасників понад 10), і їхня робота полягає ще у тому, щоб створити рівні умови. Я була у багатьох школах, бачила, як спокійно працюють діти, інструктори сидять з різних боків аудиторії і уважно спостерігають. Не розмовляють між собою, а саме спостерігають за процесом. Була неприємно подивована, коли прочитала в інтернеті фразу: «Можна списувати. Ніхто ні на що не дивиться». Це неправда! Я такі фрази читаю вже 16 років.
— Чи були за ці дні спізнення?
— Наразі не було. Але я приємно здивована майже стовідсотковою явкою учасників. 7 червня, щоправда, була повітряна тривога, під час якої діти брали свої телефони, бо мають право телефонувати додому. Потім їм додали той час, і вони завершили тестування.
— Чи може комп’ютер дати збій, і відповіді учасника не збережуться?
— Вже є випадки, що деякі учасники мають намір писати заяви на додаткову сесію, бо, за їхніми словами, вони зберігали відповіді, а комп’ютер не зберіг. Лукавлять! Лукавити не варто! Коли дитина заявляє, що вона все зробила, а комп’ютер не зберіг, ми беремо пояснення в інструкторів. Старший інструктор бачить на своєму комп’ютері, що дитина зберегла усі завдання. Але боїться сказати батькам, що не здала, бо не знала. Торік завдання були легкі, можливо, дехто і цьогоріч сподівався, що все буде легко і просто.
— Але ж комп’ютер може і зависнути?
— Може. І про це треба відразу сказати інструкторові. Інструктор порадить оновити комп’ютер, а ці кілька хвилин, поки тривало перезавантаження, дітям додавали. Були випадки, що в області вимикали світло та Інтернет. Але той час, коли налагоджували світло й Інтернет, учасникам НМТ також додали. Своїх 180 хвилин отримав кожен учасник! Або в одній аудиторії був випадок, що одній дівчинці 20 хвилин не вмикався комп’ютер. Полагодили, і тих 20 хвилин їй додали. Якщо є найменший збій, або не зберігається якась відповідь, треба негайно про це повідомити інструктора. Бо якщо дитина нічого не каже, а по завершенні часу виходить з аудиторії і каже, що у неї не збереглися відповіді, це неправда!
— Зараз триває реєстрація на додаткову сесію…
— До 12 червня можна подати заяву. Але, повторюю, подати заяву на додаткову сесію можуть тільки ті, хто не зареєструвався на основну. Або були зареєстровані, але через хворобу не могли взяти участі у сесії.
— А якщо повітряна тривога триватиме понад годину, тоді як?
— Якщо, не дай Боже, таке трапиться, тоді вся аудиторія йде на додаткову сесію. Бо це трапилося не з їхньої вини. Учасникам треба буде писати заяви. Але хтось подасть заяву, а хтось — відмовиться. Річ у тім, що до повітряної тривоги хтось встиг виконати певну частину завдань, і його влаштовує цей результат. До, прикладу, я сьогодні була на одному пункті тестування близько 12-ї години, то деякі діти вже виходили. Хоча могли ще писати понад годину. На моє запитання, чи так швидко впоралися з завданнями, мені відповіли: «Відповіли на ті, що знали. А чого більше сидіти, якщо не знаємо?». Мабуть, жартували…