«Липневий саміт у Вільнюсі стане поворотним у наших відносинах з НАТО»
Але перед вступом до Альянсу Україні важливо отримати гарантії безпеки, як нещодавно отримали їх Швеція і Фінляндія, вважає політолог Сергій Джердж
Минулого тижня у Києві вперше за 14 місяців великої війни побував генсек НАТО Єнс Столтенберг. Напівтаємний візит керівника Північноатлантичного альянсу українці сприйняли як ще один демонстративний жест підтримки своєї боротьби з ворогом. Ця поїздка точно рознервувала путіна. І водночас вселила у нас надію, що країни Заходу не залишать Україну наодинці з росією, допоможуть вигнати окупантів і гарантуватимуть нашу безпеку на прийдешнє - як майбутньому повноправному члену НАТО. Те, як відбуватиметься процес набуття членства у ньому, схоже, обговорювали між собою президент Володимир Зеленський та його гість із Брюсселя.
На підсумковій пресконференції багато конкретики з цього приводу не прозвучало, і це зрозуміло — чутливі питання вирішують без зайвого розголосу. Завісу над вояжем Столтенберга ми спробували відкрити під час спілкування з кандидатом політичних наук, головою Громадської ліги «Україна — НАТО» Сергієм Джерджем.
— Для чого керівник НАТО у розпал війни навідувався до Києва? Не приїжджав же він подивитися, як наливаються бутони столичних каштанів…
— Цей візит вкотре послав Україні сигнал, що НАТО — з нами. Фактом своєї присутності така знакова особистість це продемонструвала. Столтенберг представляє міжнародну інституцію, а оскільки всі рішення у ній приймають консенсусом, то можна казати про цю поїздку як про річ, узгоджену між країнами-учасницями.
Приїзд Столтенберга — мужній крок. Його робили не так багато лідерів: Україну під час війни відвідували Анджей Дуда, Олаф Шольц, Емануель Макрон. І навіть президент США Байден. І ось у період обстрілів, фізичної небезпеки до нас навідується генсек НАТО, хоча ніхто його не змушував це робити. Міг зустрітися з нашим керівництвом десь у Польщі, але все ж відвідав Київ, побував у Бучі, яка є символом геноциду, що його творить росія на українській землі, пройнявся страхіттями, у яких ми живемо. Для нас важливо, щоб міжнародна спільнота розуміла, що відбувається в Україні…
Столтенберг міг привезти нам різні новини. Орієнтуємося на позитив, сподіваємося, що наступний саміт НАТО, який відбудеться в липні у Вільнюсі, стане поворотним у наших відносинах з цим блоком. Альянс запросив для участі у цьому саміті нашого президента. Це хороший знак.
З іншого боку, важко придумати у наших відносинах з НАТО щось нове, що ще тісніше нас пов’яже. У нас є Хартія про особливе партнерство. Україна є членом програми «Партнерство заради миру», стратегічним партнером НАТО. У нас діє Програма розширених можливостей з НАТО, обмінюємося розвідувальною інформацією. Це важливо, бо йдеться не лише про якісь цифри, дані, координати, а й про довіру між нами. Україна брала участь у всіх місіях НАТО. Що може бути ще тіснішим у нашій співпраці? — лише членство в Альянсі. Як запропонувати щось інше — щоби був поступ, але не сам вступ? Непросто знайти такий формат…
Звичайно, під час візиту до Києва керівник НАТО повинен був відреагувати і на вересневий лист президента України, глави уряду і спікера українського парламенту з проханням запросити Україну до НАТО. Очевидно, вже є якісь чернетки того, що відбуватиметься у Вільнюсі. Генсек НАТО особисто про це нашому президенту доповів. Навіть якщо й будуть на липневому саміті такі новини, які ми не хотіли би почути, то про це Столтенберг повинен був прямо сказати, — щоби для нас це не стало несподіванкою. Європейська бюрократія працює так, що про її кроки відомо наперед, і це привносить більшу стабільність у відносини сторін.
— Володимир Зеленський заявив про необхідність гарантій безпеки для України ще до її вступу у НАТО. Про які гарантії йдеться? Хто їх може дати? Наскільки можуть бути дієвими?
— На тлі того, що у нас зараз немає гарантій, будь-які гарантії були би позитивними для України. Звичайно, це не замінник НАТО і не може сприйматися як альтернатива. У жодному разі! НАТО як інституцію ніщо не замінить. Там напрацьовано протоколи, система взаємодії, схеми, багато років все це працює. Тому членство у НАТО повинно бути для нас магістральним напрямом. Проте, якщо прозвучать якісь чітко конкретизовані гарантії безпеки, це було б непогано для нас. З одного боку, є варіант із набуттям статусу основного союзника США поза НАТО. Такий статус мають більш ніж десяток країн, американці допомагають їм у безпековій і військовій сферах. Можливо, і Україні США надали би такий статус. Це теж був би позитив. Можливо, якась група країн оголосила би про такі гарантії нам — це теж було б добре. Маємо приклад Фінляндії і Швеції. Навесні минулого року вони проголосили свій намір набути членство в НАТО — і відразу ядерна Велика Британія заявила, що виступає гарантом безпеки для цих країн на час, поки ті оформлятимуть свою прописку в Альянсі. Це був сигнал на захист, щоб його почули у кремлі, — бо основна загроза сьогодні в Європі для всіх іде саме звідти. Важливо, аби щось подібне прозвучало і для України. Можливо, почуємо про це безпосередньо під час саміту?
— Пан Столтенберг сказав, що Україна заслужила своє законне місце у НАТО. На це дуже нервово відреагував угорський прем'єр Орбан. А віцеспікерка парламенту Угорщини заявила, що на членство України в НАТО має дати згоду… росія. Чи може вето Будапешта заблокувати наше приєднання до євроатлантичної родини? І чи не збираються в Альянсі змінити регламент ухвалення рішень: наприклад, від одностайного схвалення перейти до результативного голосування — простою більшістю голосів чи трьома чвертями?
— Думаю, у НАТО не будуть змінювати цей порядок консенсусу, бо він існує багато-багато років, це певна традиція. Але є певні бюрократичні ходи (бюрократія — не завжди погано), які дозволяють деякі моменти обіграти. Так, наприклад, як це було з голосуванням щодо проведення комісії «Україна — НАТО», де планувалося (так і сталося) запросити нашого міністра закордонних справ. Угорщина завжди блокувала цей процес, засідання комісії відбувалося на нижчому рівні, на рівні робочих делегацій, без участі глави українського МЗС. І цього разу запрошення українського міністра не внесли у порядок денний, було запропоновано інші питання. Угорщина затвердила порядок денний. А потім у процесі дискусії усно було внесено питання про важливість запрошення українського міністра, щоб повернутися до правильного формату, який мав бути, — і Угорщина не наважилася це блокувати. Бо це виглядало би як блокування усього порядку денного, уже затвердженого. Тоді треба було б іти проти всіх…
Можливо, наші партнери подібні ходи робитимуть і далі. Але, безперечно, «завзятість» Орбана щодо пригнічення потреб України у безпеці дивує.
— Міністр оборони України Олексій Резников недавно заявив, що «Україна досягла безпрецедентного рівня оперативної сумісності з НАТО», що ми «де-факто вже є частиною безпекового простору Альянсу». Чи означає це, що, зважаючи на високий рівень боєздатності ЗСУ і високий рівень загроз для України, НАТО, у порядку винятку, може поламати свої правила, традиції - і прийняти нас до Альянсу за скороченою процедурою?
— Українська армія сьогодні найбільш боєздатна у Європі. Виконує ту роль, до якої НАТО готувалося всю свою історію. Країни, які входять в Альянс, боялися агресії з боку радянського союзу, готувалися до захисту від нього. А вийшло так, що цей тоталітарний монстр напав не на країни Заходу, а на Україну. Ми відбиваємося від ворога у широкомасштабній війні, якої не було від кінця Другої світової. Іде десятий рік великої війни з росією! Очевидно, що українська армія ще на довгі роки буде найбільш боєздатною і найбільш потужною в Європі. Озброєння, яке ми отримали від західних країн, допомагає нам бути взаємосумісними з арміями країн, які входять до НАТО. Відтак головного принципу цієї сумісності уже досягнуто. Думаю, це спонукатиме наших партнерів до пошуку якогось формату, який полегшив би вступ України до НАТО. Або в якійсь формі дозволив би це членство. Свого часу Франція була членом політичної частини НАТО, але не входила у військову частину цього союзу. Тобто є якісь версії. Краще їх можуть підказати юристи НАТО, які могли би запропонувати нашій державі якийсь позитивний для неї варіант.
— У нас на кожному кроці говорять про необхідність вступу у НАТО, але водночас критикують країни-члени блоку — за повільність у передачі нам сучасної зброї, без якої подолати ворога неможливо. Що гальмує ці постачання?
— А у НАТО в останні десятиліття і не готувалися до війни! Із 1991 року, коли розпався радянський союз, всі країни Європи щасливо перевели подих і почали скорочувати видатки на озброєння. Наприклад, армія Нідерландів до розпаду срср мала 35 тисяч особового складу, а після розвалу зменшилася до 15 тисяч. І так було в усіх європейських арміях. Рекомендацій витрачати на власну оборону два відсотки валового внутрішнього продукту країни НАТО не дотримувалися. Ні Німеччина, ні Франція. У ФРН на потреби оборони витрачали лише 1,1% ВВП. Це призвело до дефіциту тих озброєнь, які потрібні сьогодні Україні. Тому, передаючи нам свою зброю, західні партнери ретельно рахують, що у них залишилося. Бояться, що їм для себе зброї може забракнути…
Попри все, обсяг військової допомоги Україні зростає. Ми сподіваємося отримувати і більше боєприпасів, бо у країн Євросоюзу, НАТО — великий економічний потенціал. Вони повинні продемонструвати його так, щоб в українській армії не було голоду на боєприпаси. Якщо питання вдасться вирішити, це буде справжньою допомогою. Ну, і чекаємо на західні літаки — ми повинні домінувати у своєму небі.
— Ви хоча й політолог, експерт з євроатлантичної інтеграції, але зараз, як медик за освітою, перебуваєте на фронті, поблизу Бахмута. Як очевидець подій розкажіть, у міру можливого, про ситуацію там.
— Так, раніше питаннями безпеки я займався як теоретик. Але з початком великомасштабної війни вирішив, що потрібно допомагати безпеці України практично. Зараз служу у Збройних силах, я — старший лейтенант, начальник медичного пункту, організовую евакуацію поранених. Місія важка. Батальйон наш працює у Бахмуті. Я чув від військових експертів, що у росіян за останні місяці зменшилась кількість снарядів порівняно з тією, що у них була рік тому. Можливо, це і так. Але на бахмутському напрямку рашисти і далі використовують величезну їх кількість. Постійно літають ворожі безпілотники, у росіян є пристріляні точки: щойно там з’являються наші люди, через три секунди туди прилітають міни… Є «сірі» квартали, туди забігають російські групи, наші їх вибивають. Іде війна ось такого плану. Росіяни чинять інші жахи: знищують будинок за будинком, вулицю за вулицею, квартал за кварталом. І рапортують про те, що зайняли цю територію. А на ній — лише руїни. Інакше просуватися росіяни не можуть. Це ускладнює нам утримання позицій. Проте наша армія має великий досвід. Це дає можливість протидіяти ворогу і тримати ефективну оборону.
А тим часом…
Прем'єр-міністри Польщі, Чехії та Словаччини опублікували спільну статтю, в якій висловили думку, що слід уже тепер планувати післявоєнні гарантії безпеки України. У матеріалі сказано: «Зараз настав час для НАТО окреслити чіткий і надійний шлях до членства України, якщо і коли Київ забажає і коли дозволять умови. А до того часу ми повинні бути готові надати гарантії безпеки, окрім політичних запевнень, які не дозволять Україні раз і назавжди стати «сірою зоною».