Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«У дощову погоду кількість ДТП є більшою, ніж в ожеледицю»

«Єврокомісар» розповів журналістці «ВЗ» про нюанси оформлення європротоколів під час аварій

У дощову погоду аварійні комісари за день складають 15-20 «європротоколів». Фото автора
У дощову погоду аварійні комісари за день складають 15-20 «європротоколів». Фото автора

Нещодавно на місці ДТП побачила автомобіль, на номерах якого було написано «comisar», а на капоті - «оформлення ДТП». Стало цікаво, як працюють аварійні комісари на дорогах? Кількість аварій, на жаль, лише збільшується… Наприклад, за вісім місяців 2022 року на території Львівської області сталося 314 дорожньо-транспортних пригод за участю пішоходів. Як наслідок — 298 осіб травмовано, 44 людини, на жаль, загинуло.

За цей період сталося 179 ДТП за участю дітей, з них — 153 ДТП з постраждалими. Загинуло 6 дітей та травмовано 179 дітей. Лише за одну ніч поліцейські можуть виявити десять нетверезих водіїв… А нещодавно біля Бродів (Львівської області) у жахливій аварії загинуло одразу четверо людей, зокрема, 4-річний хлопчик. Є постраждалі. Легковий автомобіль зіштовхнувся з бронетранспортером, який рухався у складі колони військової техніки.

Аварійний комісар Роман Яріш — один з перших в Україні, хто почав оформлювати європротоколи під час ДТП на комерційній основі. Я розпитала пана Романа про нюанси його роботи.

— Статистики не ведемо, але нас часто викликають на місце ДТП, — каже Роман Яріш. — Якщо поліція приїжджає оформлювати ДТП, то у водіїв-винуватців тимчасово вилучають водійське посвідчення, вони платять штраф та йдуть до суду. Якщо приїжджає аварійний комісар (він несе кримінальну відповідальність за свою роботу), то посвідчення не вилучають. Водії штраф не платять і в суд не йдуть. Лише оплачують послуги «єврокомісара». Ми — підприємці, платимо податки. Виклик аварійного комісара по місту — 700−800 грн.

— У яких випадках не обов’язково викликати поліцію?

— Якщо винуватець ДТП визнає свою вину. А збиток становить не більше 80 тисяч грн. Крім того, немає травмованих у ДТП. Якщо два автомобілі застраховані (мають «цивілку»). І двоє водіїв є тверезими. В інших випадках, ДТП оформлює поліція. Ми, до речі, з поліцейськими співпрацюємо у сфері безпеки дорожнього руху. Беремо участь у шкільних заходах.

— Чому в осінній період загострюється кількість ДТП?

— Оформлюю ДТП 18 років. У дощову погоду кількість аварій є більшою, ніж в ожеледицю. Коли падає дощ, автомобільні вікна більше запотівають. Оглядовість зменшується. Коли сніг, люди на рівні підсвідомості, думають про те, що слизько, треба бути обережнішими, обачнішими. Тримати дистанцію. А коли падає дощ, водії чомусь не звертають увагу на безпеку руху. Дотримуються тієї їзди, що і у сонячну погоду. Але ж під час дощу, коли дорога стає мокрою, процес гальмування відбувається по-іншому.

— Що ви радите водіям у дощову погоду?

— У таку погоду аварійні комісари за день складають 15−20 «європротоколів». Потрібно збільшити дистанцію між автомобілями. Бути уважнішими. Дивитися по сторонах. Якщо вікна запотіли, увімкнути пічку та натиснути кнопку «кондиціонер», розхід палива більший, але вікна в автомобілі одразу стають сухими. Чимало ДТП стається тоді, коли в машині запотіли вікна. Сухим залишається переважно лобове скло. Мало хто сушить автомобіль, щоб було видно усе навколо — заднє скло, дзеркала тощо. Шини, відповідно, мають бути по сезону. Коли температура повітря восени тримається + 7, +10, уже можна ставити «зимову» гуму.

Часто причиною ДТП є розмови телефоном. Ось нещодавно була аварія, дві водійки, обоє «сиділи» за кермом в телефонах. Одній хтось подзвонив у цей момент, інша — прокладала маршрут.

— Не раз працюю як психолог, — веде далі Роман Яріш. — Розраджую людей, бо після аварії перебувають у стресовому стані. Якось я приїхав на оформлення ДТП, а в мене влетів нетверезий водій. Я вдарив ще чотири машини. Знаю, що у таких випадках відчувають водії.

Роман Яріш, який добре орієнтується на цьому ринку, застерігає водіїв від шахраїв, які нібито допомагають потерпілим у ДТП, а коли отримують гроші від «страховиків», на свій розсуд визначають скільки коштів віддати потерпілому. Трапляється також, що віддають кошти із запізненням (тим часом їх «прокручують» у фінансових установах). Орудують у справах, переважно, з травмованими водіями та пасажирами. Користуються моментом, що людина після аварії, у лікарні, у шоковому стані, і не може оцінити усі ризики. Дають потерпілому підписати договір — у такий спосіб набувають право отримувати відшкодування. А потім маніпулюють…

— Якою є культура водіння у Львові? Ви, мабуть, коли приїжджаєте на місце події, то бачите лише, як водії сваряться…

— Загалом, непоганою. Є, звісно, водії, які їздять, як хочуть, не дотримуються жодних правил. Коли приїжджаю на місце аварії, намагаюся розрядити обстановку. У мене був випадок, коли водії «вдарилися», а через деякий час стали кумами. Я поки писав європротокол, то побачив, що вони народилися в один місяць (з різницею в один день). І живуть недалеко один від одного.

Буває хтось каже, що він винуватець ДТП, а я бачу, що аварію спричинив інший водій… Якщо винуватець не визнає своєї вини, то я раджу обом викликати поліцію. Головне, налагодити конструктивний діалог. У 95% ситуація змінюється, і люди тиснуть один одному руку. Бо є водії, які побачать подряпану машину, то їм весь світ немилий… Але, головне, що всі живі. І не сталося чогось гіршого…

Схожі новини