Передплата 2025 «Добре здоров’я»

Шолом і ремінь безпеки рятують життя!

Згідно з даними Управління патрульної поліції у Львівській області, лише в другому півріччі 2024 року в області трапилося 5642 ДТП, в яких постраждало 1289 осіб. Зокрема травмувалася 291 дитина, 8 — загинуло. Найбільше ДТП трапилося у Львівському, Дрогобицькому, Золочівському, Стрийському, Яворівському, Шептицькому та Самбірському районах

Знати правила дорожнього руху повинні не лише водії, і не лише дорослі. Фото Mini First Aid
Знати правила дорожнього руху повинні не лише водії, і не лише дорослі. Фото Mini First Aid

Із огляду на невтішну статистику, фахівці відділу епідеміологічного нагляду й профілактики неінфекційних хвороб Львівського районного відділу обласного центру контролю та профілактики хвороб МОЗ України систематично проводяться бесіди з дітьми й підлітками в садках, школах, коледжах та училищах — розповідають їм про правила безпеки пішоходів і велосипедистів на дорозі. Крім того, запрошують на такі зустрічі батьків, щоб познайомити їх з правилами перевезення дітей в автомобілях.

У коментарі для «ВЗ» лікарка із загальної гігієни Ольга Литюк нагадала кілька правил поведінки на дорозі, які допоможуть зберегти здоров’я, а нерідко й життя.

  • Рухатися дорогою на велосипедах дозволяється лише особам, які досягли 14-річного віку і лише по правій крайній смузі проїжджої частини дороги. Дітям від 8 до 13 років дозволяється їздити в парках, на галявинах і по велосипедних доріжках. Рухатися на велосипеді по пішохідних доріжках й тротуарах заборонено, крім дітей до 7 років, які пересуваються на дитячих велосипедах під наглядом дорослих. Якщо тротуару або пішохідної доріжки немає, пішохід має право пересуватися велосипедною доріжкою.
  • При їзді на велосипеді рекомендується використовувати шолом. При ударах і падіннях він захистить голову, суттєво знизивши ризик отримання черепно-мозкової травми та підвищить рівень безпеки велосипедиста при виникненні аварійної ситуації. Велосипедистам не можна перетинати дорогу по пішохідному переходу, так само як і розвертатися на пішохідному переході. У такому разі потрібно зійти з велосипеда й перейти дорогу як пішохід. На нерегульованих пішохідних переходах велосипедисти, як і всі інші водії, повинні звільняти дорогу пішоходам.

Велосипедистам забороняється:

  • їздити, не тримаючись за кермо, знімати ноги з педалей;
  • під час руху триматися за інший транспортний засіб;
  • перевозити пасажирів, крім дітей у віці до 7 років (їх перевозять на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками);
  • рухатися дорогою в темну пору доби (та/або в умовах недостатньої видимості) без включеної фари й світловідбивачів;
  • їздити по зустрічній смузі.

Лікарка закликала:

  • не вести телефонних розмов під час руху проїжджою частиною. Якщо потрібно відповісти на дзвінок — зупиніться;
  • не їхати по проїжджій частині з увімкненим плеєром і в навушниках;
  • проїжджаючи повороти, розвилки й зупинки громадського транспорту, переконатися, що ніхто не намагається проскочити ліворуч або праворуч від вас.

«Велосипедист — учасник дорожнього руху. Тому навіть якщо вам не треба отримувати водійські права, вивчіть правила дорожнього руху, бо більшість маневрів ви маєте виконувати, так само як водії автомобіля. Велосипедист, який не знає правил дорожнього руху, є потенційно небезпечним як для себе, так і для інших учасників дорожнього руху, — нагадує Ольга Литюк. — Якщо ж ви бачите, що велосипедист порушує правила, не полінуйтесь звернути йому увагу або повідомити поліцію. Якщо побачили, що велосипедист потрапив у ДТП, зупиніться й допоможіть йому. Якщо потрібно, викличте „швидку“ й поліцію. Повідомте їм про місце, час, учасників та деталі ДТП, свідком якої ви стали. Надайте першу медичну допомогу постраждалим».

Окремо фахівчиня наголошує на важливості дотримання правил дорожнього руху при перевезенні дітей. Цьогоріч у березні набрали чинності зміни: вік дитини вилучили, залишивши лише зріст — 145 см. Відтак, забороняється перевозити дітей, зріст яких менш як 145 см, у транспортних засобах без використання дитячих утримувальних систем, що дають змогу пристебнути дитину ременями безпеки.
Дитяча утримувальна система — це обладнання, яке здатне утримувати дитину в сидячому або нахиленому положенні, й у разі зіткнення або різкого гальмування транспортного засобу зменшує небезпеку її травмування. Дитячі утримувальні системи встановлюють на місцях для сидіння (крім першого ряду). У разі якщо необхідно перевезти дитину віком до трьох років у легковому автомобілі на місці для сидіння першого ряду, дитячі утримувальні системи можна встановлювати проти напрямку руху. Характеристики дитячої утримувальної системи повинні відповідати масі та зросту дитини.

Також медик звертає увагу, що безпечні ігрові майданчики для дітей, додатково облаштовані велосипедні доріжки й пішохідні зони суттєво скорочують дорожньо-транспортний травматизм. «Особливу увагу слід приділяти облаштуванню безпечних зон поблизу закладів освіти. Це дозволить зберегти не одне життя», — підсумувала вона.