Коли здорове харчування, тоді – успішне навчання
Про нове шкільне меню
До першого січня 2022 року уряд встановив перехідний період запровадження нових норм та порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку. Чи готові школи до впровадження реформи?
За новими нормами у шкільних стравах обмежено кількість солі та цукру, жирів рослинного і тваринного походження, а також соків. Не можна включати у шкільне меню ковбасні вироби, сосиски, рибні, м’ясні та плодоовочеві консерви, кондитерські вироби. Зменшено норми споживання хліба та картоплі. Натомість збільшено кількість споживання молока та кисломолочних продуктів, м’яса, риби, круп та бобових. До меню додаються покрокові рецепти та технічні картки, що має полегшити роботу працівників шкільних їдалень.
Ідеологи реформи зробили акцент на формування здорових харчових звичок, і робити це потрібно, починаючи з кожної родини зокрема.
За рекомендаціями Всесвітньої організації охорони здоров’я, рівень енергії або калорій, що споживаються неповнолітнім, збалансовано з її витратами. Жири не мають перевищувати 30% загальної енергії (калорій), що споживаються, а насичені жири мають становити не більше ніж 10%.
Влада звітує, що шістдесят відсотків українських шкіл готові до реформування своїх їдалень. Я спробувала з’ясувати, що змінилося у середніх навчальних закладах Львова і яка ситуація зі шкільним харчуванням.
«Їжа не має бути покаранням»
«Коли Дмитрик пішов у перший клас, категорично не хотів їсти те, що давали у шкільній їдальні. Страви були холодні та несмачні. Вчителька його присоромлювала за те, що він не снідає, навіть садила його окремо від решти дітей», — розповідає мама учня третього класу однієї з львівських шкіл пані Наталя.
«Найгірше, що можуть зробити дорослі, змушувати їсти, принижувати чи погрожувати, — каже дитячий психолог Наталія Плюндра. — Їжа не повинна бути покаранням, вона має приносити задоволення. Якщо дорослі змушують дитину „запаковувати“ у себе ту чи іншу страву, це перший крок на шляху формування нездорової харчової поведінки, наприклад, компульсивного (психогенного) переїдання, анорексії чи булімії».
У такій ситуації суттєво знижується самооцінка дитини. «Якщо вчитель вболіває за гармонійний розвиток учня, слід обговорити свої зауваження та тривоги з батьками і спільно з ними шукати підхід до школяра», — пояснює психолог. Така взаємодія є запорукою успішного навчання.
Інші батьки, коли дитина відмовляється снідати чи обідати у школі, дають перекус зі собою. «Щоранку пакую сину канапки і обов’язково якісь фрукти у ланчбокс. Він звик їсти лише те, що я готую. На страви зі шкільної їдальні дивитися не хоче. А я спокійна, бо знаю, що він не буде голодний. Можливо, буде інакше, коли запрацює реформа харчування, відремонтують харчоблоки, змінять обладнання і меню», — каже пані Леся, син котрої також навчається у цій самій школі.
За рекомендаціями Всесвітньої організації охорони здоров’я, потрібно стежити за тим, щоб рівень енергії або калорій, які споживає неповнолітній, був збалансованим з її витратами. Жири не мають перевищувати 30% загальної енергії (калорій), що споживаються, а насичені жири мають становити не більше ніж 10%.
«Без нового обладнання реформа не запрацює»
Не всі школи Львова готові впроваджувати реформу, особливо, якщо їхня матеріальна база застаріла. Як виглядає шкільна їдальня, я вирішила перевірити, коли завітала на кухню одного з середніх закладів освіти ЗЗСО № 55 Львова.
На вул. Бандери є корпус цієї школи, де снідають і обідають діти початкових класів, — з першого до четвертого. Приміщення їдальні невелике, але і учнів, що тут їдять, небагато — до двохсот осіб. Вони харчуються за кошти міського бюджету, як усі учні пільгової категорії. При вході — умивальники з рідким милом та електронними сушарками для рук. У залі якраз обідали діти. Їли борщ, який їм наливали з великої каструлі. На друге — картопляне пюре, салат з червоного буряка і биточок з курячого м’яса. Невеличкі несучасні тарілки, на яких подавали страви, прикрашали кольорові квіточки. Порції маленькі. Борщ нейтральний на смак, пісний, м’яса у ньому я не зауважила. Картопля смачна, як і салатик.
На самій кухні просторо, чисто, посередині плита, на якій сорока- та двадцятип’ятилітрові баняки для напою та картоплі-пюре. Збоку на столику — гірка запакованих круасанів.
Окрім переліченого, у собівартість сніданку за 17.50 грн та обіду за 20 грн входять порізаний батон та лимон до чаю.
У меню побачила інші позиції з «макарону відварного», салату з капусти, м’ясного биточка, на перше — суп з картоплі та гречки. Згідно з новими нормами, меню їдалень розписується не на два, а на чотири тижні. Забороняються сосиски, консерви (м'ясні, рибні, овочеві), кондитерські вироби, які грішать завеликим вмістом цукру і трансжирів. Кухарі мають зменшити кількість таких продуктів, як цукор, сіль, вершкове масло, олія, картопля та хліб. І збільшать кількість молочних продуктів, м’яса, овочів і фруктів. Страви замість смаження будуть запікати, готуватимуть більше на парі. Передбачається індивідуальний підхід до дітей з алергіями та певними недугами.
«У нас була нарада щодо майбутніх змін, поступово готуємося. Спершу потрібно поставити відповідне обладнання, — пояснює заступник директор ЗЗСО № 55 Марія Лакома. — Має прийти відповідна людина поміряти наші приміщення, де готується і зберігається їжа, намалювати нам план, як правильно все розмістити».
Для задоволення потреб учнів необхідна повноцінна лінія роздачі, щоб максимально швидко їх обслуговувати протягом дня. Серед усього — це різні види теплового обладнання, зокрема електричні плити з духовими шафами, марміти, щоб страви не вистигали, пароконвектомат для обсмажування продуктів гарячим повітрям та приготування на парі.
«Діти з задоволенням їдять болоньєзе, нагетси…»
Усе необхідне обладнання вже є у харчоблоці ліцею № 52 ім. М. Лобачевського, де харчуються двісті п’ятдесят дітей та двадцять п’ять вчителів. Це переважно учні початкової школи (перші-четверті класи), педколектив, діти пільгових категорій (багатодітні сім’ї, діти переселенців, діти учасників АТО). «Ми закупили сучасну жарову шафу, марміти, холодильники та бойлери. За кошти благодійників придбали посудомийну машину», — розповідає директор школи Світлана Матис.
Їдальня ліцею працює за новим меню, де третина страв запозичена зі збірника одного з ідеологів реформи шкільних їдалень Євгена Клопотенка.
«Діти з задоволенням їдять болоньєзе, нагетси, різні рулетики, відбивні», — зауважує підприємець Ганна Школярик, котра надає послуги зі шкільного харчування.
Учні початкових класів ліцею щодня мають список страв на вибір, що також передбачено новою реформою. Перед сніданком чи обідом вчитель запитує дітей, що саме вони хочуть їсти: який суп чи гарнір, рибу чи м’ясо, салат з моркви чи зі свіжих помідорів, сирники чи налисники. Додатково роздають сезонні фрукти — яблука, банани, виноград чи мандаринки. Салати збагачують насінням та горіхами.
«Здорове шкільне харчування і далі коштуватиме менше від горнятка кави»
Шеф-кухар, кулінарний експерт Євген Клопотенко, котрий з 2017 року розвиває соціальний проєкт з поліпшення культури харчування в Україні CultFood, наголошує: «Жодних нових дорогих продуктів у шкільному меню не з’явиться. Всі ті ж овочі, фрукти, м’ясо та каші. Але будуть по-новому приготовлені та зміняться за кількістю рівно у тій мірі, щоб діти були повноцінно нагодовані для освітнього процесу. Здорове та смачне шкільне харчування і далі коштуватиме менше від горнятка кави чи вдвічі менше пачки цигарок».
Цей матеріал створено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. За зміст проєкту публікації відповідає виключно автор, і він не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу, Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Читайте також: «Супи за рецептами Клопотенка не мають вигляду… Ви би їли салат зі сирого буряка зі сметаною?»