Гра в автокефалію
Керівництво спорідненої з російською православною церквою УПЦ (мп) створило видимість повного розриву з нею. Але й надалі підтримує зв’язок із москвою
Крім справ воєнних, інформаційне поле України стрясають неоднозначні вісті зі сфери релігійної. На цьому полі теж точиться боротьба за землі і людей, іде поєдинок світоглядів. Методи цієї війни часто такі ж гібридні, підступні, як і у територіальних зазіханнях країни-агресора. Проявом такої тактики є проведення 27 травня у Феофанії під Києвом “історичного” собору очолюваної митрополитом Онуфрієм Української православної церкви (мп). На ньому начебто проголошено цілковиту незалежність УПЦ (мп) від рпц, її самостійність під час обрання предстоятеля – начебто для його затвердження тепер не потрібна “віза” очільника московської церкви. Глава УПЦ (мп) нібито відрікається бути членом синоду рпц, з його складу буцімто виходять і всі архієреї УПЦ (мп). В Онуфрія оголосили, що беруться самі варити миро – і це мало би свідчити про автономність УПЦ (мп). А ще у цій церкві пообіцяли не поминати главу рпц Кіріла... Чи так усе насправді? Що стоїть за ухваленими рішеннями, наскільки вони щирі і чим зумовлені? Чи послужать справі єдності українського народу? На прохання “Високого Замку”, події, які сталися у Пантелеймонівському соборі, “розкладає по поличках” доктор філософських наук, професор “Острозької академії” Петро Кралюк.
Не собор, а дорадчий форум
– Навіть мені важко визначити, що це за зібрання, – каже експерт. – Його назвали собором, але ж є певна процедура його проведення, передбачена статутом тієї ж УПЦ (мп), – її не дотрималися. Усупереч процедурі на собор не обирали делегатів. Приїхали представники від єпархій, дехто з учасників зборів перебував на відеозв’язку. Тож виникає питання, наскільки це зібрання було легітимним, а відтак – наскільки правомірними є його рішення. У кращому випадку, могло йтися про якийсь дорадчий форум, не більше.
У постанові собору сказано про внесення змін до статуту УПЦ, які передбачають її самостійність і незалежність. Однак станом на вівторок, 31 травня, згадані правки не опубліковано, тож ми не знаємо, чи справді йдеться про якісь зміни, невідомо, наскільки вони є радикальними.
– Деякі ЗМІ поширюють тезу, що УПЦ (мп) тепер майже автокефальна церква...
– Насправді ніякої автокефалії немає! Швидше за все, йдеться про закамуфльовану гру в автокефалію, яка розрахована вплинути на загал – щоб відвернути його увагу від переходів вірян УПЦ (мп) до Православної церкви України. І щоб зупинити цю тенденцію. Якщо проаналізувати постанову згаданого собору, то найбільшу увагу у ній приділено ПЦУ, проти неї (а не проти рпц!) спрямовано основний удар. Війну росії проти України у цьому документі засуджено дуже аморфно, обтічно. Росію не названо агресором! У документі йдеться про те, що Україні і росії треба якось примиритися. У постанові не засуджено Кіріла Гундяєва – сказано лишень про про те, що собор “не погоджується” з його позицією. Зрештою, немає заяви про те, що УПЦ (мп) пориває зв’язок з РПЦ – хоча цю новину багато хто розтиражував.
Онуфрій і далі у фарватері російського православ’я
– Як правильно мало би бути оформлено розрив з московською церквою?
– Якби УПЦ хотіла вийти зі складу рпц, то, за процедурою, повинна була би звернутися з відповідним клопотанням до московського патріархату. Так, як свого часу це було зроблено на легітимному соборі 1-3 листопада 1991 року, коли Філарет керував Київською митрополією. Цього разу ніякого звернення не було. Це ж підтвердило керівництво рпц. Більше того, речник УПЦ митрополит Климент (Вечеря) заявив, що ця церква й надалі перебуває у складі московського патріархату...
Не забуваймо і те, що митрополит Онуфрій є постійним членом синоду рпц, не вийшов з нього. То про яку автокефалію може йтися? Чуємо лише голі декларації. Більше того, Онуфрій на недільній літургії поминав Кіріла... Поминаючи інших глав православних церков, предстоятель УПЦ (як і Кіріл) не поминав Вселенського патріарха, главу ПЦУ Епіфанія, тих ієрархів православних церков, які визнали Православну церкву України. Тобто Онуфрій і далі йде у фарватері московського православ’я.
В УПЦ заявили, що розмірковують над тим, щоб відновити так зване мироваріння. Але варіння мира не є ознакою автокефалії! Тривалий час у Києво-Печерській лаврі (від ХV століття до Першої світової війни) варили миро, але тоді ж Київська митрополія перебувала у складі спочатку Константинопольського, а згодом – московського патріархатів...
УПЦ (мп) створює видимість незалежності. У православ’ї немає такого поняття, як “незалежна церква”. Є автокефальна, автономна церква. А є просто екзархат тієї чи іншої церкви. У нашому випадку, УПЦ (яка навіть не має права автономії) була екзархатом, складовою частиною російської православної церкви. Такою і далі залишається.
– Для чого ж тоді був весь цей спектакль з “автокефалією”?
– Після проголошення удаваної незалежності священники УПЦ на кожному кроці говоритимуть про її самостійність, заявлятимуть, що з москвою їх більше нічого не пов’язує. Рішення псевдособору – своєрідна методичка для духовенства московського патріархату, щоб утримати своїх парафіян у лоні цієї структури.
Цей собор показав, що в УПЦ лише на словах підтримують єднання українського православ’я. У згадуваній постанові очорнюють Православну церкву України. І водночас кажуть про якийсь діалог, висуваючи неприйнятні вимоги.
Константинополь УПЦ не визнає
– Дехто вже почав говорити про “нову реальність в Україні – дві автокефальні православні церкви”...
– Та нема у нас двох таких церков! Є одна Помісна, ПЦУ, яка має Томос, тобто визнання Вселенського патріарха, деяких інших православних церков. Водночас з’являється інша структура, яка претендує на якусь самостійність, незрозумілу автокефалію. Якщо УПЦ справді відійде від московського патріархату, то виникне закономірне питання: а що це за церква? Буде цілком неканонічною, не отримає визнання від Константинопольського патріарха. Єдиний розумний шлях для УПЦ – приєднатися до ПЦУ. В Онуфрія робити цього не хочуть, там і далі творять з ПЦУ образ ворога, розколюючи таким чином українське суспільство.
– Вам не здається, що йдеться про ще одну “спецоперацію” путіна? Виглядає, що недавній собор УПЦ з його рішенням про “автокефалію” було скликано за сценарієм кремля...
– Мені здається, усі ці речі було узгоджено з москвою. Погоджуюся, що маємо інформаційну спецоперацію. Для “Радіо Свобода” я підготував статтю з таким же заголовком. Нічого доброго такі маневри УПЦ (мп) українському суспільству не принесуть. В Онуфрія і далі каламутимуть воду. І, на жаль, отримують підтримку з високих кабінетів. Деякі провладні інфоресурси спеціально розкручують тезу про “незалежність, самостійність УПЦ”, її “майже автокефальність”. Недавно подивився в телеефірі розмову між Арестовичем і Фейгіним, де виголошували такі облудні наративи. УПЦ не є автокефальною церквою! Хто би що не говорив, вона й далі залишається частиною московського патріархату. Бачимо інформаційне окозамилювання, до якого підключилася частина релігієзнавців і журналістів.
– Вони такі наївні чи купилися?
– Може, наївні, а може – своєрідні “консерви”, які зараз розкрилися...
– Чи зупинить ця містифікація, ці ігри УПЦ (мп) у автокефалію перехід громад московського патріархату до ПЦУ?
– Переходів не так і багато (за даними “Лівого берега”, від 24 лютого до ПЦУ перейшли 300 громад УПЦ. – І. Ф.). Немає критичної маси вірних УПЦ, які хотіли би влитися в ПЦУ. Переходи відбуваються здебільшого у західноукраїнських і центральних областях. Інша проблема: змінити конфесійну приналежність нелегко з юридичної точки зору, хоча процедуру переходів начебто спростили. А тут ще собор УПЦ підлив олійки у вогонь. Тепер священники московського патріархату ще міцніше триматимуться за свої парафії, дезінформуватимуть вірян, називатимуть себе патріотами...
Московські агенти в УПЦ нікуди не поділися
– А як бути з тією частиною духовенства УПЦ, яка на окупованих територіях співпрацювала з рашистами і далі допомагає їм?
– Там дещо інша ситуація. Скажімо, керівництво Кримської єпархії УПЦ заявило, що залишається у підпорядкуванні московського патріархату, про ніяку “самостійність” слухати не хочуть. Приблизно те саме кажуть священнослужителі на окупованих Донеччині, Луганщині. Тобто дали зрозуміти, що й далі перебуватимуть під крилом Москви.
– Вам не здається млявою реакція РПЦ на начебто вихід УПЦ (мп) з її лона? Зазвичай у Кіріла, у російській владі, коли йдеться про їхні інтереси, висловлюються більш категорично...
– Складається враження, що питання “української автокефалії” так чи інакше погоджували з москвою. Тим більше, що на згаданому зібранні у Пантелеймонівському соборі був присутній проросійський політик Вадим Новинський, який представляє інтереси московського патріархату в Україні, є спонсором УПЦ. Думаю, він контролював роботу цього зібрання, знав, які рішення ухвалюватимуть на ньому. Є інформація, що на форумі спочатку було бажання засудити Кіріла. Але Новинський сказав, цього робити не можна. Тож обмежилися м’якою формою про незгоду з позицією московського патріарха. Як бачимо, московські агенти продовжують працювати в Україні. Тож надіятися на те, що церква, яку вони “патронують”, стане незалежною – ілюзія.
– Як “реформи” в УПЦ (мп) вплинуть на внутрішньоукраїнські процеси в умовах війни?
– Постанова собору УПЦ трохи пригальмує перетік вірних московського патріархату до ПЦУ. Це і було її основною метою – зберегти себе, своє майно, кошти, вплив. Не думаю, що в УПЦ ітимуть на більшу конфронтацію. Тим більше, у парламенті лежать два проєкти законів про заборону діяльності РПЦ на теренах України. Вони є недосконалими, тож не факт, що за них проголосували б. А якби підтримали, невідомо, чи виконуватимуть ці закони. А тепер, коли УПЦ заявила про свою незалежність і вичистить зі свого статуту всі “крамольні” пункти про підпорядкування РПЦ, ця церква матиме підстави казати, що не є структурою московського патріархату – відтак на неї, мовляв, не повинен поширюватися цей закон.
Якщо вже йдеться про ці законодавчі акти, то нагадаю, що 2018 року наш парламент ухвалив закон про перейменування тих релігійних організацій, центр яких розташовано на території країни-агресора. За цим законом УПЦ мали перейменувати на “російську православну церкву в Україні”. Так звучало би справедливо. Але цей закон не виконують, його заблокували...