«У відборі фільмів немає системи й послідовності»
В Одесі триває ХІІ Міжнародний кінофестиваль
На цю подію, яка збирає у Південній Пальмірі тисячі гостей, чекали як одесити, так і кінематографісти з України та з-за кордону. Вже звикли, що десять років поспіль до Одеси з’їжджався «кіношний бомонд» і Одеса на тиждень перетворювалася на суцільний фестивальний майданчик. Однак торік свято кіно довелося проводити в онлайн-режимі. Завадила пандемія коронавірусу… Цьогоріч Одеський кінофестиваль перенесли на серпень (у попередні роки відбувався у липні). Мабуть, «бомонд» так скучив за справжньою червоною доріжкою, що замість запланованих двох годин дефілював нею цілі три… Через це організатори трохи скоротили програму і навіть скасували показ фільму-відкриття.
ХІІ Одеський міжнародний кінофестиваль, генеральним медіа-партнером якого є канал «Україна», розпочався у суботу, 14 серпня, з червоної доріжки, яку розстелили перед театром опери й балету. На відміну від Х фестивалю, який відбувся 2019 року, знаменитості цього разу підготувалися серйозно. Принаймні не було суконь, які нагадували нічні сорочки, прикрашені пір’ям… (Детальний репортаж про дефіле на червоній доріжці Одеського кінофестивалю читайте на сайті «ВЗ». — Г. Я.).
XII Одеський міжнародний кінофестиваль приурочено до 30-річчя Незалежності України, тож зроблено акцент на національному кіно. Єдиною конкурсною програмою фестивалю став Національний конкурс. Гасло цьогорічного фестивалю — «Кіно у твоїй ДНК». Загалом на участь було подано понад 250 фільмів, з яких понад 60 — повнометражні стрічки. У рамках конкурсної програми на кінофестивалі буде показано 6 повнометражних і 8 короткометражних фільмів.
Читайте також: Одних акторів «розривали», а на інших уваги не звертали…
2007 року вийшла книга лідера гурту «Скрябін» Андрія Кузьменка «Я, „Побєда“ і Берлін». А через десять років компанія Star Media взялася за екранізацію книги Кузьми. Художній фільм, знятий за мотивами повісті Скрябіна, вийде у прокат навесні 2022 року. Під час Одеського кінофестивалю творча група фільму представила тизер (рекламний ролик) стрічки «Я, „Побєда“ і Берлін». На пресконференції, присвяченій фільму, творці картини розповіли, що у фільмі прозвучать аж 15 кавер-версій хітів Кузьми. Їх виконали відомі українські співаки — Монатік, Тіна Кароль, Дзідзьо, Джамала, «Один у каное» тощо.
Головну роль у фільмі зіграв Іван Бліндар, який, до речі, увійшов до 20-ки найперспективніших акторів України (інтерв'ю з Іваном Бліндаром читайте в одному з наступних випусків «ВЗ». — Г. Я.).
«Я наразі шокований, — розповідає Іван Бліндар. — Кожен з нас бачив Кузьму, знає його по-своєму. Ми хотіли зробити збірний образ Кузьми — молодого й у зрілому віці. Та найголовнішим меседжем фільму є те, щоб пісні Кузьми продовжували жити. Думаю, ми досягли мети». На моє запитання, чим підкорив кастинг-директора, актор відповів: «Для мене цей персонаж як старший брат. Я записав проби. Для цього приїхав до Марії (виконавиця головної ролі у фільмі. — Г. Я.) у Тернопіль, вдягнув ґумаки по коліно, окуляри з 90-х з написом Adidas і модний у ті часи светр Boys. У такому вигляді вийшов на вулицю записувати проби. А сніг — по коліна! Надіслав проби кастинг-директору. А влітку мені зателефонували і сказали: «Приїжджай».
— Що було найважчим для вас під час зйомок?
— Фінальний кадр. Ми знімали у клубі ДК. Був момент, коли треба було тричі зіграти один кадр. Не міг стримати емоцій, клубок стояв у горлі. Та що я? Навіть освітлювачі витирали сльози! Я щоранку молився і просив у Бога дати мені сил і можливості все добре зіграти.
Увесь прибуток від фільму «Я, „Побєда“ і Берлін» буде переказано у Благодійний фонд імені Кузьми Скрябіна, який за життя багато коштів віддавав на благодійність. Мета фонду — опіка над дітками-сиротами, лікарнями, дитячими будинками та іншими закладами соціального забезпечення, допомога лікарням, піклування про тяжкохворих, допомога армії України та військовим у шпиталях.
Цікавою подією у рамках ХІІ Одеського кінофестивалю стала зустріч із гостем кінофоруму — німецьким актором Данієлем Брюлем, який зіграв у культових стрічках різних жанрів. Це й щемлива історія про війну «Щасливого Різдва», і динамічний фільм Тарантіно із зірковим складом — «Безславні виродки», а також головна роль у моторошному і гіпнотичному серіалі «Алієніст». На кінофестивалі Данієль Брюль представив свій режисерський дебют, у якому зіграв гіперболізовану версію самого себе. На початку зустрічі актор розповів, що участь в Одеському міжнародному кінофестивалі — успіх для нього. «Те, як мене зустріли в Одесі… Я не очікував, що так багато людей прийде на фільм!».
«Коли мені було 15 років, у мене вдома був старий відеопрогравач Panasonic і касети з класичними фільмами, здебільшого з батькової колекції, — вів далі Данієль Брюль. — Я почав дивитися класику 50-х, 60-х, 70-х років з усіма цими класними хлопцями, такими як Ален Делон і Жан-Поль Бельмондо. Дивився, як вони знімали класичне вічне кіно. І саме вони змусили мене хотіти бути в кіно, створювати кіно, бути актором.
Коли ми створювали «Гуд бай, Ленін!», то не думали, що це вийде за межі Німеччини. Ми знімали це в межах країни, і я здивувався, коли дізнався, що люди за кордоном сміються і їм це подобається".
…Фестиваль триває. Глядачі дивляться фільми, актори спілкуються з пресою. Але чи так все гладко насправді? Цікаву оцінку Одеському кінофестивалю дав відомий кінокритик, авторитетний експерт у галузі кіно, заслужений працівник культури України Євген Женін.
— Я брав участь у багатьох кінофестивалях, — розповів Женін. — Якщо бути точним — у 53-х. А недавно повернувся з Трускавецького кінофестивалю «Корона Карпат», на якому другий рік поспіль був членом журі. Такої організації на високому рівні, поваги до гостей фестивалю й трускавчан я не бачив більше ніде! Усі, хто мав бажання, міг подивитися той чи інший фільм безплатно. Це було свято й для жителів міста, і для тих, хто приїхав відпочити. На жаль, цього я не можу сказати про організацію Одеського кінофестивалю.
— А як щодо вибору фільмів, які беруть участь у кінофестивалі?
— Тут також можу порівняти. У Трускавці було чітко відокремлено основну програму, програму короткометражних фільмів і дипломних фільмів та конкурс кіношкіл України. І так має бути. На жаль, цього немає на Одеському кінофестивалі. А коли починаю про це говорити, мені кажуть: «Та ви згадуєте те, що було. Це тепер неможливо». Та чому ж неможливо?
— То цьогорічний Одеський кінофестиваль — крок вперед чи крок назад?
— Із програми цьогорічного Одеського кінофестивалю, — а я маю офіційний документ, з усіма конкурсними картинами, заявленими на фестиваль, — я не чув про жоден фільм узагалі! Яким чином у рамках однієї конкурсної програми об’єднали ігрові, короткометражні й документальні фільми? Тому виникає запитання щодо тематики, напряму та сутності міжнародного кінофестивалю — аби усе це відповідало вимогам Міжнародної асоціації продюсерів. Це єдина організація у світі, яка уповноважена сертифікувати фестиваль і присудити йому статус міжнародного. Одеський фестиваль цього року відбувається уже 12-й раз. Але організатори фестивалю навіть жодного разу не подавали документів на сертифікацію! Напередодні кінофестивалю до мене зателефонувала зірка українського кінематографа Лариса Кадочникова і запитала: «Ти бачив цю програму?». Потім із таким самим запитанням зателефонував режисер, лауреат Шевченківської премії Михайло Ткачук.
Час проведення кінофестивалю збігається з днем народження легенди українського кіно Богдана Ступки, а також із 50-річним ювілеєм виходу на екрани легендарного фільму «Білий птах з чорною ознакою» Юрія Іллєнка. Але про цю картину тут навіть не згадали! У відборі картин немає системи й послідовності.
— Добре, що хоч цього року червоною доріжкою пройшло менше чиновників…
— Ой, зате серед усіх було 54 представниці найдавнішої професії — я не кажу про журналістику (сміється. — Г. Я.). Ви бачили, як телевізійники одне в одного запитували: це хто, а ось цей хто? Бо когось з водіїв знали, а когось з водіїв і директорів комунальних служб не знали… От у Трускавці була червона доріжка, якою пройшли ті, хто насправді заслуговує такої честі, — мер міста, директор фестивалю з дружиною, члени журі, запрошені режисери й актори. Усе!
— Уперше цього року закриття Одеського кінофестивалю відбудеться на Потьомкінських сходах. Як ви собі це уявляєте?
— Не уявляю! Червона доріжка буде на Приморському бульварі біля Дюка. На сходах мають бути глядачі, а на естакаді морського вокзалу відбуватиметься нагородження переможців. Не розумію: хто і що побачить з тих сходів із такої далекої відстані?