«На допити у СБУ Медведчук повинен ходити як на роботу...»
Історик-публіцист Вахтанг Кіпіані – про «Справу Василя Стуса», «втрачений час» Зеленського та… орнітологію
7 лютого у Дарницькому суді Києва розглядатимуть одну з найбільш гучних справ з політичним підтекстом. Проросійський нардеп Віктор Медведчук, кум Путіна, позивається до відомого журналіста, історика, викладача, лауреата багатьох престижних премій Вахтанга Кіпіані — через його книгу «Справа Василя Стуса». У радянські часи тодішня держава призначила Медведчука адвокатом поета-правозахисника (проти волі останнього). На думку сучасників, замість захищати клієнта, адвокат підігравав звинуваченню, чим спричинився до трагічної долі підсудного. Про це і йдеться у книзі Кіпіані, яку він при вщерть заповнених залах презентує у багатьох куточках України. Про трагічне і славне минуле України, сучасний її поступ і проблеми — у розмові Вахтанга Кіпіані з кореспондентом «Високого Замку».
— Ви часто просите слухачів: пам’ятайте історію — своєї родини, села, міста, занотовуйте її…
— Як історик постійно стикаюся з тим, що за якийсь проміжок часу щодо якоїсь дуже відомої людини, події є обмаль матеріалу, відтак не можемо скласти її цілісний портрет. Тому чим більше зможемо задокументувати відомостей про наш час, тим простіше історикам майбутнього буде розуміти минуле.
— Темою всіх недавніх зустрічей з нашими співвітчизниками ви обираєте «Справу Василя Стуса». Чому саме її?
— Ця книга має величезний резонанс. Ми її презентували у чотирьох країнах. Три чи чотири рази її додруковували, на сьогодні її наклад — близько дев’яти тисяч. На книгу шалений попит, особливо з початку минулої осені, коли кум Путіна Віктор Медведчук подав на мене до суду. Це дозволило і книжку ще більше поширити, і з багатьма людьми поспілкуватися…
— Який посил українцям у цій книзі?
— Ми можемо набагато більше, ніж уявляємо, ніж дозволяємо собі. У складних умовах, коли не було права на свободу слова, совісті, коли не було Інтернету, не було права на виїзд, Василь Стус був набагато вільнішою людиною, ніж мільйони людей довкола нього. Ми живемо у час, коли можемо дозволити собі більше. Відповідно, не приймаються вибачення за те, що чогось не робимо, — «тому що складні часи». Тому моє звернення до сучасників: треба робити більше! Не скаржитися на владу, на президента, на геополітику, а робити те, що можеш.
— Як у регіонах сприймають ваші презентації? Зокрема на Закарпатті, яке свого часу вважали вотчиною Медведчука?
— Закарпаття точно не вотчина Медведчука, хоча він та інші лідери СДПУ (о) колись балотувалися там у народні депутати, а місцеву номенклатуру, еліту, авторитетних людей записували до цієї партії. Цей час минув. Закарпаття — прекрасний край, люди якого (десь із гумором, десь із гнівом) ставляться до Медведчука. Там він точно не є авторитетом. Я мав десятки презентацій книги про Стуса, в якій йдеться і про Медведчука, — і, повірте, не бачив людей, байдужих до цієї одіозної персони. Медведчук — геній у тому сенсі, що вміє всі негативи, які тільки можуть бути щодо політиків, зібрати на себе.
— На якій стадії судовий спір між вами?
— Процес на стадії розгляду справи. 7 лютого відбудеться наступне засідання. Наші адвокати готують свої позиції, збираємо документи, готуємо письмові відгуки, працюємо в архіві, щоб підтвердити ті тези у нашій книзі, з якими Медведчук не погоджується і які вважає образливими для себе.
— Чого вимагає від вас?
— Вимог матеріальної компенсації у позові наразі немає. Медведчук хоче заборонити книгу «Справа Василя Стуса», її розповсюдження у будь-який спосіб, на будь-якій території. Але за час, коли з нами судиться, продано, напевно, тисяч з сім примірників книги. Частина людей приходить на презентації задля того, щоб її придбати. Кажуть: «Продайте мені вашу книжку, хочу, щоб вона у мене була. Бо якщо Медведчук її „закриє“, я йому її точно не віддам. Нехай спробує забрати…». Наша книга потрапляє у редакції газет, громадські об’єднання, у молодіжні хаби, її купують для спільного користування.
— Чи не вмовляли вас в оточенні Медведчука не писати, не видавати цю книгу?
— Жодних контактів з ним ні до написання, ні після нього не було. У згаданому виданні є окремий нарис під назвою «Чи вбивав адвокат Медведчук поета Стуса?». Більша частина судових претензій Медведчука стосується якраз цього розділу.
— Громадськість надіслала до президента петицію про позбавлення Медведчука звання «Заслужений юрист України». Однак на Банковій не знайшли для цього підстав. Їх справді немає?
— Я не брав участі у розкручуванні цієї ідеї. Вважаю її хибною. Позбавляти Медведчука почесного звання після того, як він спілкується з Путіним? Після того, як веде бізнес на території Російської Федерації (його дружина Оксана Марченко точно веде)? Після того, як у час війни їздить до вбивці і людожера? Медведчук має ходити на допити у СБУ як на роботу. Людина, яка у час війни контактує безпосередньо з людиною, яка вбила понад 10 тисяч українців, є колабораціоністом. Тут є питання національної безпеки, бо йдеться про одного із лідерів парламентської фракції. Тому ідея позбавляти Медведчука звання «Заслужений юрист» безглузда — його треба садити за колабораціонізм в інтересах Російської Федерації.
— Чи доводиться вам стикатися з іншими видами заборон, цензури?
— В Україні немає цензури. Але нещодавно мав такий інцидент. Ми їхали у Відень на презентацію книги «Справа Василя Стуса», і у мене в багажі було кілька інших книг — зокрема «Війна двох правд» (про українсько-польські відносини), а також книга про УПА. Жінка на польській митниці, побачивши на обкладинці тризуб, різко зреагувала, кудись побігла. Потім сказала, що книгу, де є польський і український герби, провозити можна, а от про УПА — ні, мовляв, через «пропаганду Бандери». Ми з колегою, юристом Іваном Гуменюком, це заперечували, бо йшлося про науково-публіцистичну роботу, яка є дискусійною. Пояснювали, що у цій книзі, крім українських, є публікації польських, британських, американських авторів. Працівник польської митниці збрехала, коли на початках сказала, що заборону на таку літературу передбачають закони Унії Європейської (Євросоюзу). Зрозуміло, ніяких таких законів в ЄС проти ОУН, і тим більше проти конкретної книжки, немає…
— Ви один із тих, хто обстоює декомунізацію. Як сприйняли той факт, що недавно у Києві лідер комуністів Петро Симоненко із соратниками відзначили 140-у річницю від дня народження Сталіна?
— Це обурливо! Сталін — злочинець. Про це сказано і у рішенні українського суду. У часи президента Ющенка судовий процес довів відповідальність Сталіна і його поплічників за вбивство мільйонів людей. Відповідно, згадана «конференція», вручення на ній медалей імені Сталіна є актом і дією, які прямо суперечать законам про декомунізацію, зокрема Закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів та заборону пропаганди їхньої символіки». І, звичайно, це — порушення моралі, бо Сталін убив так багато людей на українській землі.
Чи треба досліджувати діяльність Сталіна? Так. Чи треба проводити конференції, де когось нагороджують медалями імені Сталіна? Звичайно, ні.
— У своїх блогах ви жорстко критикуєте Володимира Зеленського. Ким для вас як історика є шостий президент України?
— Його історія ще не закінчена. А історики не пишуть книг про те, що у процесі. Поки що не бачу «історії успіху Зеленського», яка може увійти у книги як «історія перемоги». На сьогодні це — втрачений час. Може, завтра щось зміниться…
— Ви знаєте нашу історію краще, ніж багато хто з нас. Яка з постатей української історії вас приголомшила?
— Є десятки, сотні цікавих фігур. Не можу виділити котрусь одну з них, бо це було б неправильно. Як можу сказати про Стуса, але не згадати Довженка? Назвати Довженка, але не згадати Шептицького? Сказати про Шептицького, але не згадати Шухевича? Розповідати про Шухевича, але не згадати повстанця-художника Ніла Хасевича? Маємо багато українців із різних сфер — мистецтва, політики, військової справи — які заслуговують на те, щоб їх не просто знали, а щоб їх досліджували, розуміли мотиви їхньої поведінки, дій. Тому, роблячи телепередачі, інформаційні проєкти, ми з колегами набираємося знань, які дозволяють дивитися на минуле не пласко, а об’ємно.
— Якось, будучи в Ужгороді, ви написали: яка у нас офігенна країна! Який ще куточок цієї «офігенної» країни ви порекомендували б людям, які хочуть зрозуміти, що таке Україна?
— Будь-який куточок може бути прекрасним, якщо пощастить знайти людей, які можуть про цей край розповісти, взяти за руку і провести невидимими і видимими доріжками. У Львові у мене є товариш Андрій Салюк. Він закоханий у Львів. Колись для мене став провайдером по місту Лева. Але так само я знаю людей, які допомагають мені пізнавати Одесу, Ужгород, Чернігів, маленькі містечка. Колись з друзями мали цікаву поїздку по Гетьманщині, по таких маленьких містах, як Миргород, які колись були полковими, сотенними…
— Ви за національністю — грузин. Народилися у Тбілісі, на початках вчилися у російському Новоросійську, потім переїхали у Київ, досконало вивчили українську, розвідуєте і цікаво доносите маловідомі сторінки історії України. Чому грузини Кіпіані, Гонгадзе, Узарашвілі та інші, кримські татари Сеїтаблаєв, Чубаров, Мусаєва-Боровик могли вивчити українську, а деякі «державні мужі» України — ні?
— Це завжди особистий вибір. У цьому немає нічого від етносу. Я вибрав для себе бути частиною українського народу. Мені хочеться, щоб тут усе було добре. Водночас не хочу, щоб у нас все малювали у рожевих кольорах. У нас складна історія. З неї треба взяти ті уроки, які дозволяють не зробити помилок тепер. Беру активну участь у творенні сучасного українського життя, бо я — його частинка. Роблю це для себе. Не для вас, перепрошую, Іване, не для Зеленського, не для Порошенка. Для своєї родини, для свого кола — у пам’ять про тих, кого вже немає. Я знав багатьох борців за Україну, які зі зброєю у руках, або зі словом на устах боролися за неї. Їх уже немає, і мені хочеться, щоб вони на тому світі відчували, що є люди, які продовжують їхню справу.
— Ви знали загиблого журналіста Георгія Гонгадзе. Чому за 20 років так і не знайдено замовників і організаторів його вбивства?
— На жаль, це історія про те, якою неспроможною була і частково є українська держава зараз — держава, яка не здатна покарати злочинців, які без мотиву (наразі — невидимого) вбили людину. Без мотиву два роки тому вбили і Павла Шеремета. І зараз без мотиву судять людей, які начебто здійснили цей злочин. Без мотиву відбуваються дивні наїзди на вояків, які зі зброєю в руках у найважчий для України момент стали на сторожі Незалежності…
Ми зараз стикаємося з тисячами прикладів того, коли держава може щось вчинити проти свого громадянина, і ми безсилі цьому протидіяти. Насправді не безсилі. Ми об’єднуємося. Ми перемагаємо. Янукович теж думав, що може нас зламати. Не зламав — утік. Через великі втрати ми все одно йдемо до справедливості…
— Знаємо, що ваше хобі — колекціювання газет, гумор. А ще — фотографування тварин, зокрема птахів. Це віддушина після занурення в історію?
— Хтось любить пиво, а я — природу. У дитинстві хотів бути орнітологом. Екологізація свідомості — важливий напрям нашого руху. Це означає, що, вийшовши на природу, ти не повинен викидати пластикову пляшку, маєш мінімізувати використання целофану. Якщо викидати щось у сміття — то тільки те, що перетравить природа, те, що дасть життя мікробам, а вони — рослинам, тваринам. Коли часом фотографую птахів, рідше — великих звірів, то це мій внесок у популяризацію краси нашої природи. Зауважив: як тільки переїжджаємо польський чи угорський кордони, звірини стає у десятки разів більше. По дорозі з Ужгорода до Відня, за кілька годин зафіксував 35 хижих птахів, близько 20 оленів — стоять під дорогою і їдять. Знають, що їм нічого не загрожує. У нас же, якщо за день одного-двох хижих птахів побачиш, — диво. Наша, людей, функція — зберегти природу, наскільки це можливо, дати життя ще одному поколінню людей, тварин, рослин.