Кому Пацюк політичну свиню підсуне?
Господар прийдешнього року, Щур, викликає не найкращі асоціації. Щуряча метушня; «крисятничати»; дременули, як щури з корабля, що тоне; щурячі перегони...
Приміряти усе це на і без того непривабливу українську політику навіть подумки лячно. Тим, хто вірить у гороскопи і нумерологію, залишається втішати себе прогнозами віщунів про те, що Рік Білого Металевого Щура хоч і буде важким та багатим на випробування, але армагедону все ж не намічається. Не прогнозують фатальних катастроф у новому політичному році й опитані нами політексперти. Чи вдасться розрубати «донбаський вузол»? Яким буде градус протестних настроїв у суспільстві? Чи дочекаємося гучних посадок? У що виллються бродіння у монобільшості та критика на адресу уряду? Про це — у прогнозах Андрія Золотарьова та Ярослава Макітри.
Що буде зі ситуацією на Донбасі?
Андрій Золотарьов. Паризька зустріч у «нормандському форматі» для президента Володимира Зеленського спрацювала у плюс. Суспільство зробило висновок, що Зеленський повернувся з Парижа не з програшним результатом. За останні три місяці команда президента взяла бонуси завдяки обміну утримуваними особами, поверненню полонених моряків. Але далі буде складніше, бо досі не зрозумілі масштаб і наслідки того домашнього завдання, яке взяв під час «нормандської зустрічі» Зеленський.
Є два варіанти розвитку подій. Перший — виконувати взяті на себе зобов’язання, але це загрожує серйозними внутрішньополітичними потрясіннями для країни у цілому і для влади зокрема. «Червоні лінії» ніхто не скасовував. Другий варіант — заморожування процесу (те, що називають «придністровізацією» Донбасу), попри заяви президента, що такого, як було останні чотири роки — ні війни ні миру — далі не буде. Якщо ми не виконуємо домашнє завдання, паризька зустріч у «нормандському форматі» може бути останньою, і швидше за все у другій половині 2020 року європейські партнери Путіна потихеньку почнуть демонтаж санкційного режиму щодо Росії.
Найближчі три-чотири місяці будуть складними для команди Зеленського, у тому плані, що доведеться прийняти стратегічне рішення — що далі? Як на мене, ймовірнішим є варіант щодо заморожування конфлікту. Хтось каже, що нам потрібно повернути окуповані території, а люди хай їдуть геть. Але це дурниця, цього з об’єктивних причин не буде. Швидше за все не буде і миру, у кращому випадку — перемир’я.
Ярослав Макітра. Той процес, який запущений, дає підстави говорити про можливі точкові зрушення — подальший обмін утримуваними особами, можливо, точкове розведення військ. Але врегулювати конфлікт глобально навряд чи вдасться. І зустріч у «нормандському форматі» це підтвердила. Дії президента Зеленського засвідчили, що він не готовий, принаймні наразі, до різких кроків — ні до військового сценарію звільнення окупованих територій, ні до відступу чи капітуляції.
Думаю, продовжуватиметься тактика маленьких кроків — у гуманітарній, соціальній сфері. Це будуть кроки, які не викликатимуть масштабного збурення у суспільстві і на які у принципі навіть ворог може піти, взамін на отримання від України мінімальних поступок.
Задача президента полягатиме у тому, щоб навіть малі кроки, які можуть бути зроблені у позитивному сенсі, подати як перемогу. А те, що не вдасться зробити, донести у ключі «це фактично було не можливо». Завдання буде непростим, зважаючи на те, що виборець Зеленського може по-різному оцінювати ті чи інші процеси.
Чи посиплються уряд і монобільшість?
Андрій Золотарьов. Ніхто не очікував, що прем’єр і уряд настільки стрімко почнуть набирати негатив. Тому найвірогідніше, що саме Кабмін стане першим цапом-відбувайлом. Уже наприкінці зими — на початку весни можемо отримати переформатування уряду. Швидше за все — точкове. Відставка у повному складі (для цього достатньо звільнення прем’єра. — «ВЗ») буде потрактована як визнання провалу, що потягне за собою відповідні політичні наслідки. Команді Зеленського це не потрібно. Тому оберуть лагідніший спосіб: можуть відправити у відставку окремих міністрів, замінивши їх ефективнішими фахівцями.
Спочатку негатив б’є по команді (бачимо, наприклад, результати виборів в об’єднаних територіальних громадах: думаю, «слуги народу» могли взяти більше). А далі почне бити і по президентові. Доки рейтинг Зеленського не опустився нижче за межу політичного лідерства (а це — 40%), у Зе! команді усе триматиметься на ньому. По суті, президент на особистому рейтингу витягує всіх інших — й уряд, і Верховну Раду. Коли ж рейтинг почне просідати, тоді почнуть «по-дорослому» з’ясовувати стосунки, почнеться фрагментація «Слуги народу». Можливо, наприкінці року на її основі з’являться інші політичні проєкти. Не відкидаю можливості і дострокових парламентських виборів (річний імунітет нинішньої Верховної Ради, обраної на дочасних парламентських виборах, закінчиться наприкінці серпня. — «ВЗ»). За логікою: ці «слуги народу» зламалися — несіть нових.
Ярослав Макітра. Думаю, переформатування команди відтягуватимуть, зважаючи на складність і можливі наслідки цього процесу. Різні люди, різні групи впливу — конструкція і так внутрішньо хитка і не працює злагоджено (вже вибухали скандали). Якщо там ще й почати робити швидкі, масштабні зміни, це може взагалі зруйнувати всю вертикаль. Але за критичного розвитку подій, якщо не буде помітних позитивних змін і це почне бити по рейтингах президента, він, звісно, не сидітиме склавши руки. Тоді і може постати питання про переформатування всередині влади.
Що у найближчій перспективі побачимо грюкання дверима і виходи невдоволених з більшості, малоймовірно. Поки президент залишається на плаву з доволі високим рейтингом, таких охочих не додаватиметься.
Ще одна весна без посадок?
Андрій Золотарьов. З обіцяними швидкими посадками у команди Зеленського не склалося. З Гладковського вже навіть електронний браслет зняли. Пашинського зі СІЗО під домашній арешт відпустили… Розуміючи, якими наслідками ігнорування суспільного запиту на відновлення справедливості обернулося для попереднього президента, у Зе! команді намагатимуться хоча б емуляцію процесу організувати. Це у кращому випадку. Тобто за рахунок однієї, двох, трьох справ показати, що процес іде. Але це не означає, що процес системний.
Яка мотивація у тих же прокурорів? Зважаючи на те, як відбувається так зване реформування органів прокуратури, у багатьох людей із цього кола склалося відчуття, що вони — не більше, ніж розмінна монета. Тому робитимуть так, щоб не було плачевних наслідків особисто для них. А це з ефективністю не дружить.
Ярослав Макітра. Виглядає на те, що особисто президент не контролює повністю судову систему. Частково її контролюють деякі люди з його оточення, і часто — у своїх інтересах. Не факт, що Зеленський не прагне до тотального контролю у цій системі, але наразі цього немає. А без такого контролю, якщо дивитися на реальний стан речей, отримати швидкі посадки фактично не можливо. Українська правоохоронна і судова системи — це машина, яку можна довго і нудно заводити й у роботі якої кожен може вирулити на свою користь, у тому числі і ті, хто під підозрою. Підстав говорити про реальні, швидкі вироки по корупціонерах чи в інших резонансних справах наразі немає. Тож масштабних посадок швидше за все і наступного року не буде.
Протестний потенціал є, та лідери — не ті
Андрій Золотарьов. Розвиток ситуації щодо відкриття ринку землі може призвести до вибуху протестних виступів у масштабах, які на сьогодні недооцінюють. В умовах, які пропонують у нинішньому варіанті, не буде мораторію на продаж землі, але і закону про ринок землі не буде. Отримаємо не ринок, а дикий базар. За таких умов нас чекає доля не Польщі (де не більше 500 га землі в одні руки і лише польським фермерам), а Аргентини, яка ще 80 років тому була у десятці найбагатших й економічно розвинутих країн світу, але перетворилася на країну-жебрачку. Те, що намагаються протягнути через парламент, схоже на запрягання коня позаду воза. Якби був наведений лад у земельному кадастрі, у судовій системі, якби фермери мали можливість отримувати кредити не під 20−30%, а хоча б під п’ять-сім відсотків річних, тоді можна було б про щось говорити.
Чи вдасться «осідлати» протестні настрої політикам зі старої обойми? 2020 рік буде вирішальним у плані того, пригальмує розпочатий у 2019-му процес глобальної зміни політичного ландшафту країни чи і далі набиратиме обертів. Якщо взяти дані соціології, коли були помітні коливання рейтингу довіри до президента Зеленського, побачимо, що старі політики фактично нічого з цього не отримали — ні Порошенко, ні Медведчук, Тимошенко хіба трохи. Це ознака часу — втома від старих політиків, яким українці вже не вірять і з якими не пов’язують майбутнє. Якщо хтось і переможе Зеленського, то точно не зі старої обойми, а хтось новий.
Ярослав Макітра. Є певне бродіння, переосмислення політики Зеленського. Але немає яскравого лідера, який міг би запропонувати реальний порядок денний і реальні зміни. Тому протести, які є, — це радше фантомні болі тих, хто втратив владу. Наразі критичної маси для масштабних протестних акцій немає. Звісно, ситуація може змінитися, особливо щодо земельного питання. І тут багато що залежить від нових лідерів, якщо вони зможуть з’явитися на цьому фронті. Чи громадяни проти ринку землі? Так. Але обурення ще не означає готовності вийти на протести за свої переконання. Відсутність реальних лідерів, присутність на протестному полі цілого ряду політиків з величезним антирейтингом сумарно не підсилюють «антиземельний» протест, не створюють конструктивного русла для нього.
Існує значна частина, хай і не більшість, суспільства, налаштована проти політики президента Зеленського. І в принципі потенціал до зростання протестних настроїв є. Але й президент ще має у рукаві карти, якими може знімати напругу.
Важливим фактором у наступному році буде регіональна політика. Від її ефективності багато залежатиме як для держави у цілому, так і для влади Зеленського зокрема. Чи вдасться провести конституційні зміни щодо децентралізації, яким чином це буде зроблено, яких союзників може знайти на цьому шляху Зеленський (щоб набрати 300 голосів за остаточне ухвалення змін до Конституції, потрібно йти на певні союзи, принаймні ситуативні)? І найголовніше — як це все буде впроваджено, і чим закінчаться місцеві вибори.
Та регіональна політика, яку досі проводили президент Зеленський і його команда, не витримує жодної критики. Це не просто погана політика — це її відсутність. Не проведена якісна робота на місцях. Залишилися ті ж люди (відбулися легким переляком), ті ж підходи, що й були. Якщо з цим і далі затягуватимуть, якщо місцеві еліти зможуть згуртуватися проти центральної влади (до речі, такою особою для згуртування може стати мер Києва Віталій Кличко, який очолює Асоціацію міст і в якого був конфлікт із командою Зеленського), то для Зе! команди ситуація може обернутися плачевно. Якщо місцеві вибори будуть тотально програні (особливо в обласних центрах і великих містах), та ще й децентралізація забуксує, це може серйозно підкосити владу Зеленського у 2020 році. Навіть більше, ніж питання Донбасу чи ринку землі.