Нічийний електорат
Чому більшість наших заробітчан за кордоном і переселенців з Донбасу та Криму не прийде на виборчі дільниці?
Поки у виборчих штабах кандидатів-важковаговиків «зважують» рейтинги за принципом «і один відсоток приросту — на вагу золота», кількість українців, чиї голоси не стануть галочкою у бюлетені, вимірюється навіть не сотнями тисяч, а мільйонами. І річ не в окупованій частині Донбасу та загарбаному Росією Криму, жителі яких хіба що в одиничних випадках спробують реалізувати своє виборче право на неокупованій території (проголосувати, наприклад, у прифронтових районах Донеччини і Луганщини чи, як у випадку з кримчанами, — на Херсонщині). Мова про наших заробітчан за кордоном та переселенців з Криму і Донбасу, які знайшли прихисток подалі від вимушено покинутих домівок.
За даними, які у грудні озвучив міністр соцполітики Андрій Рева, на постійній основі за кордоном працює 3,2 мільйона українців. Скільки ж загалом трудових мігрантів з українським паспортом, точної статистики немає. Лише приблизні цифри, найскромніша з яких — 10 мільйонів. Звісно, не всіх заробітчан президентські вибори застануть «у світах». Хтось голосуватиме вдома, в Україні. Хтось вирішить «проголосувати ногами», не знайшовши серед достойників у президенти достойного для себе, чи більше не пов’язуючи своє майбутнє з Україною. Та якщо відмінусувати і перших, і других, та припустити, що «закордонних» українців, які готові прийти на виборчі дільниці, хоча б мільйон набереться, у реалі явка виборців у закордонному окрузі навіть до скромних 100 тисяч навряд чи дотягне.
Для прикладу, на минулих президентських перегонах із 474 тисяч виборців, внесених до списків на закордонних дільницях, проголосувало лише неповних 73 тисячі. Мізерною тут видається не лише кількість тих, хто отримав бюлетень, а й неспівмірність зареєстрованих «закордонних» виборців з кількістю українців, яких вже у 2014-му мільйонами по світах розкидало. Відповідь проста і сумна: для більшості українських громадян за кордоном, які мають право, а головне — готові голосувати, бажання розходяться з можливостями. Виборчі дільниці діють лише при посольствах і постійних консульствах. У Канаді таких «пунктів» — три, у США та Італії — по чотири, у Португалії і Чехії — по два. Найбільше, п’ять (зі 102 у закордонному окрузі на цьогорічних президентських виборах), у Німеччині. На всю Польщу, де, за неофіційними даними, живе і працює близько двох мільйонів українців, лише чотири «точки» для голосування — у Варшаві, Гданську, Кракові та Любліні. Добиратися з віддалених куточків — витратно. Крім того, для внесення у списки виборців на закордонній дільниці потрібна реєстрація на консульському обліку (процедура, якої більшість українців, з тих чи інших причин, воліє уникати).
Спроба розширити географію виборчих «точок» для наших громадян за кордоном була. Пропозицію про відкриття дільниць у великих містах, де проживає не менше як тисяча зареєстрованих на консульському обліку українців, навіть прописали у Виборчому кодексі. Але з остаточним його ухваленням Верховна Рада не поспішає, тож до президентських виборів «закордонного розширення» точно не буде. Зрештою, не факт, що до голосування у другому читанні від цієї новели взагалі не відмовляться, керуючись тим, що створення нових закордонних дільниць — і процедурно складно, і фінансово затратно.
Були застереження, що через процедурно-паперову тяганину не зможе реалізувати своє право голосу на цьогорічних виборах і переважна більшість переселенців з Криму та Донбасу, яких на офіційному обліку — понад півтора мільйона. Процедуру спростили. Однак прогнози щодо участі у голосуванні внутрішньо переміщених осіб (ВПО) це незначно покращило. Якщо керуватися соціологією, яку оприлюднило Міністерство з питань тимчасово окупованих територій, переселенців, які налаштовані взяти участь у голосуванні, — 41%; тих, хто заявив, що не прийде на дільниці, — 33%; не визначився з рішенням кожен четвертий. Серед тих, хто обрав відповідь «ні», майже кожен третій певен, що «як ВПО, не має права голосу». 24% причиною свого рішення назвали те, що «не вірять у вибори і не довіряють владі». 16% «відмовників» не знають, як голосувати у місці переміщення. Ще дев’ять вважають, що немає кандидатів, за яких вони могли б проголосувати. Детальніше — у коментарі Станіслава Федорчука (інтерв'ю з експертом у продовження теми читайте в одному з наступних номерів «ВЗ»).
Коментарі для «ВЗ»
Станіслав Федорчук, політолог, голова правління громадської організації «Українська народна рада Донеччини та Луганщини»
— У мене немає великого оптимізму щодо того, що багато переселенців візьмуть участь у голосуванні на президентських виборах. І проблема не в тому, наскільки доступною для більшості ВПО є процедура зміни місця голосування. Той, хто справді мотивований голосувати, має можливість зробити це. Питання в іншому. Комунікація між переміщеними особами і державою дуже слабенька. Це проблема державної політики. Нерідко складається враження, що нас взагалі не розглядають як повноцінних громадян України.
Думаю, люди, які не підуть голосувати, зроблять це тому, що жоден з кандидатів ніяк не артикулює теми, важливі для переселенців. Чи буде і в якому часовому проміжку план відновлення територіальної цілісності України? Якщо ні, то в який спосіб будуть реалізовуватися політичні (зокрема, щодо скасування перепон для голосування переміщених осіб на місцевих виборах, можливості обрання кандидатів до Верховної Ради за мажоритарними округами), майнові права тих же переселенців? Не потрібно обманювати людей, вдаючи, що сьогодні-завтра усі повернуться додому — у Луганськ, Донецьк, Горлівку, все буде по-старому, і нічим, мовляв, перейматися.
Для мене взагалі не зрозуміло, чому внутрішньо переміщені особи вважаються якимись неправильними виборцями, від яких можна чекати хіба що зла. Проживши більшу частину свого життя у Донецькій області, я бачив, в який спосіб там відбувалася політична конкуренція. За винятком Партії регіонів, яка мала монополію, ніхто, по суті, не боровся за голоси ні донеччан, ні луганчан. У кращому разі була імітація роботи опозиційних партій. У гіршому — це були філіали тієї ж ПР, тільки під іншими партійними прапорами. Ситуація, яку маємо на сьогодні, теж не додає оптимізму. Є виборці, люди, які виїхали зі своєї малої батьківщини — боріться за їхні голоси, говоріть із ними, пропонуйте, сперечайтеся. Потенціал внутрішньо переміщених осіб як політично активних громадян величезний. Чимало з цих людей розуміють, що почали життя заново, і для них активність у межах нової громади у Києві, Дніпрі, Ірпені, Львові надзвичайно важлива. Для нас було б пріоритетним бачити політиків загальноукраїнського рівня, які виходять на відкритий діалог з нами. Але наразі великого поступу у цьому плані немає. Можливо, тому, що нас не 10 мільйонів, а всього-на-всього два.
— Нерідко доводиться чути, що переселенці ледь не поголовно — це ватники, «сєпари», яких взагалі до виборів не можна допускати, щонайменше років десять. Що відповідаєте, чуючи таке?
— Кожен відповідає за себе. Зрештою, ніхто не робив ніяких соціологічних замірів, досліджень, аби можна було говорити такі речі з певністю. Чимало людей обрали шлях вигнання саме через те, що не захотіли пов’язувати себе ні з окупаційною адміністрацією, ні з російськими окупантами, не хотіли мати з ними нічого спільного. І таких людей — тисячі. Узагальнювати, таврувати усіх — це межує з ксенофобією.
Думаю, влада припустилася величезної помилки, коли у 2014 році не зробила ставку на тих проукраїнських переселенців, які масово втікали до Києва, Харкова, Львова, Івано-Франківська. З цих людей можна було формувати абсолютно нових політичних громадян, залучати їх до нових політичних проектів. Влада профукала цей момент, не помітила, що ці люди з’явилися в її резерві і що з їхньою допомогою можна було чимало робити. Натомість керувалися іншою установкою: не знаємо, мовляв, наскільки ці люди політично віддані нам, тому давайте узагальнимо, назвемо усіх «ватниками», ледь не ворогами України. Це принизливо.
Христина Чепіль, українка, яка навчається у Любліні
Голосувати планую тут, за кордоном. Але ще не стала на консульський облік. Збираюся зробити це найближчим часом. Чула, що це доволі бюрократизована процедура. Подивлюся, скільки часу вона займе. Можливо, як старості вдасться і знайомих із групи загітувати. За моїми спостереженнями, українські студенти тут, у Любліні, політично досить пасивні. Більшість не планує повертатися в Україну, тому їх мало цікавить, хто буде наступним українським президентом. Хоча є й активна молодь. Знаю людей, які спеціально поїдуть додому, в Україну, щоб проголосувати на президентських виборах там.