Більшість викладачів та студентів в Україні відчувають стрес і вигорання: результати опитування
- 23.04.2025, 22:00
- 179
За результатами опитування, проведеного ініціативою «Ти як?» за підтримки Міністерства освіти і науки України в 29 закладах вищої освіти, більшість викладачів відчуває середній або високий рівень професійного вигорання
/wz.lviv.ua/images/news/_cover/531592/unknown.jpeg)
Також значна частина студентів скаржиться на виснаження.
Анкетування провели в межах проєкту «Спільнота університетів „Ти як?“», частини Всеукраїнської програми ментального здоров’я, ініційованої першою леді Оленою Зеленською. В опитуванні взяли участь 1409 викладачів (75% жінок, 25% чоловіків) і 2295 студентів (65,2% жінок, 33,6% чоловіків).
Результати показали, що лише 42% викладачів мають низький рівень професійного вигорання. 45% мають середній рівень — ці люди потребують психосоціальної підтримки для запобігання погіршенню стану. 13% відчувають значне емоційне та фізичне виснаження, що накопичувалося тривалий час. Люди з високим рівнем вигорання часто відчувають втому з самого ранку, втрачають мотивацію та байдужі до роботи.
Критична точка зламу настає після 6−10 років професійного стажу.
ЗВО мають забезпечити простори для підтримки та відновлення ментального здоров’я. Якщо у викладача середній або високий рівень вигорання, важливо діяти. Потрібно звертатися до фахівців з ментального здоров’я, забезпечувати баланс між роботою та відпочинком, зменшувати навантаження, мінімізувати нові зобов’язання та делегувати завдання. У складних випадках варто взяти тимчасову паузу.
Опитування також виявило рівень стресу та тривожності серед студентів. 11,9% студентів живуть у стані значного стресу, ще 67,1% відчувають середній рівень стресу. Лише 21% респондентів повідомили про низький рівень стресу.
Щодо тривожності, 13% студентів мають високий рівень, 63,3% — середній, а 24,1% — низький.
Психоемоційний профіль студентів показав, що майже половина (47,2%) увійшла до категорії «ресурсних», маючи стійкий позитивний настрій, низьку тривожність і достатній внутрішній ресурс для протистояння стресу. 27% опинилися у «групі ризику» і ще 25,8% — у категорії «виснажених», потребуючи психосоціальної підтримки та психологічної допомоги.
МОН також працює над інтеграцією компонента ментального здоров’я в освіті на всіх рівнях і сприяє розвитку ініціативи «Ти як?», що є частиною всеукраїнської програми ментального здоров’я.