«Блокують кордон, щоб ускладнити Туску реалізацію його програми щодо України»
Попри штучні перешкоди, створені політиками, Польща залишиться нашим вірним другом, вважає ексдепутат Сейму Мирослав Чех
Польсько-українські відносини, які донедавна вважалися безхмарними, на радість ворогові переживають серйозну кризу, проходять нелегке випробування. Ось уже котрий тиждень наші відносини з братньою країною ускладнилися у сфері економічній — через блокування вантажних перевезень на дорогах від пунктів пропуску. Колони з кількома тисячами завмерлих українських фур розтягнулися поблизу кордону на багато кілометрів. В автомобільних чергах двоє українців померли. Уряд створив штаб допомоги водіям заблокованих автівок, їм підвозять продукти, воду, медикаменти. Руку допомоги простягнули і польські волонтери, зокрема священники.
Але водії однаково потерпають, зокрема через відсутність елементарних санітарно-гігієнічних умов. Польські протестувальники мотивують пікетування захистом власних бізнесових інтересів, начебто дискримінаційною економічною політикою ЄС, недобросовісною конкуренцією. Водночас обіцяли не перешкоджати рухові гуманітарних вантажів. Проте, як свідчать очевидці, трапляються випадки, коли польські перевізники і аграрії не пропускають транспорт з військовою допомогою для України, машини з пальним, що може спровокувати у нас дефіцит нафтопродуктів. Напруга сягнула апогею і може затягнутися ще не на один тиждень… Про глибинні причини цієї надзвичайної події у своєму коментарі для «Високого Замку» розмірковує колишній депутат польського Сейму, журналіст «Газети виборчої» Мирослав Чех.
Акція перевізників і фермерів незаконна
— У транспортної кризи на українсько-польському кордоні є дві складові. Одна з них — економічна, хоча насправді протестувальників там дуже небагато, — каже пан Мирослав. — У понеділок я слухав репортера польського радіо, що перебував на прикордонному переході «Ягодин — Дорогуськ». Цей перехід спеціально збудували для того, щоб обслуговувати якомога більше вантажних перевезень. Того дня там перебував і заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергій Деркач. За словами польського журналіста, польських протестувальників на місці було від сили п’ять-шість…
Насправді маємо справу з протестами невеликої частини польських перевізників, які в основному займалися перевезеннями до білорусі і росії, а не до України. Основна вимога, яку вони висувають, — відмова Європейського Союзу від зняття дозволів для українських транспортників на перевезення з України до ЄС і у зворотному напрямку. Ці претензії польські перевізники адресують українській стороні, начебто від неї залежало рішення Євросоюзу. Просто абсурд!
Усе це вказує на іншу, політичну складову конфлікту. Протест польських перевізників став можливим через бездіяльність чинної наразі польської влади, поліції, інших служб, які мають забезпечувати порядок на кордоні. На кордоні з країною, яка воює, якій ЄС і НАТО, членами яких є Польща, допомагають. Відтак виникає запитання: чому став можливим такий протест у такий час? І чому теперішня польська влада допустила до блокування кордону? Його важко назвати протестом! Це цілком безправна, незаконна дія.
За підсумками недавніх парламентських виборів нинішнє польське керівництво втрачає владу. Не хоче йти на жодні конфлікти з будь-якими групами інтересу чи професійними групами — бо для цієї влади ще триває час передвиборчої кампанії. Ми пам’ятаємо також певні антиукраїнські кроки й висловлювання з боку владної партії «Право і Справедливість». Так виглядає, що ці підходи у політиці ПіС зберігаються…
Тож друга складова блокування на кордоні - і це озвучили організатори протестної акції - політична. Сказали, що чекатимуть на уряд Дональда Туска, тобто на лідера «Громадянської платформи», найбільшої опозиційної сили, яку підтримує коаліція чотирьох партій. Саме вони становлять більшість у польському парламенті, обрали президію двох палат — Сейму і Сенату. У кандидата на посаду прем'єр-міністра Дональда Туска буде вотум довіри, його оберуть у Сеймі. Натомість старт його діяльності на чолі уряду свідомо блокується з боку президента Анджея Дуди і ПіС, які роблять все у своєму вузькопартійному інтересі. Наскільки ця ситуація загрозлива для Польщі, показує хоч би те, що якась групка протестувальників, які блокують кордони, діє проти інтересів Польщі. Це доводять цифри. Польський експорт до України впродовж останніх трьох кварталів поточного року становив приблизно 38 млрд польських злотих — тобто порівняно з минулим роком зріс на 25 відсотків. Водночас імпорт з України зменшився десь на 20 млрд злотих. Тобто був чималий прибуток для польської держави, для польського бюджету. А тепер цей вигідний товарообмін між Польщею та Україною блокують. Це працює проти польських виробників, зокрема фермерів.
Нинішній протест так званих фермерів виглядає ще більшим абсурдом. Тому що їхні вимоги польський уряд виконав — є ембарго на ввезення чотирьох видів українського зерна. Але ці фермери виходять протестувати! Це чистий популізм!
Ще одна політична складова протестів на кордоні полягає у тому, що організаторами блокування є представники відверто проросійської політичної сили «Конфедерація». Не приховують, що не хочуть розвитку добросусідських відносин між Польщею і Україною. Вважають, що Польща не повинна бути стороною під час війни росії з Україною і повинна ревізувати політику підтримки українців.
Туск прийде — порядок наведе?
— Коли до керма прийде Дональд Туск зі своїми союзниками у парламенті, проблемне питання на українсько-польському кордоні буде розв’язано?
— Перед виборами, коли стала зрозумілою політика ПіС на погіршення відносин з Україною, Дональд Туск зібрав спеціальну нараду, де представив власну програму відродження добросусідських відносин між нашими країнами. Туск задекларував, що відновить військову допомогу Україні, продовжить підтримувати українських біженців, сприятиме членству України в Євросоюзі й НАТО. Об'єктивно кажучи, нинішнє блокування кордону має політичне підґрунтя, спрямоване на те, щоб ускладнити Тускові реалізацію його позитивної програми щодо України. Бо замість того, щоб втілювати її, Туск змушений буде займатися вирішенням конфліктної ситуації на кордоні. Він буде змушений діяти всупереч інтересам частини польських перевізників, фермерів. А це опоненти Туска, ПіС і «Конфедерація», використовуватимуть у своїх політичних цілях. Вони заявлятимуть, що Туск не поліпшує ситуацію у країні, а йде всупереч інтересам Польщі. Вони вже про це кажуть. Ще немає нового коаліційного уряду, а Туску докоряють, що він виступає проти польських інтересів… Цю політичну гру дуже легко прочитати, вона зрозуміла.
— І все ж можна сподіватися, що через кілька тижнів «розвидніється»?
— Так. Головним є те, що польські політичні сили сформували більшість у парламенті й дуже хочуть підтримати Україну. Цим політичним силам інша частина польського політикуму не дає реалізувати ось цю їхню позитивну програму. От у чому проблема. Але, знаючи Дональда Туска, багатьох кандидатів до його майбутнього уряду, його соратників у Сеймі й Сенаті, я переконаний, що саме ця частина польського політикуму, зокрема мільйони людей, які його підтримали, переможуть сьогоднішні негаразди і негативи — і все повернеться у зрозуміле русло. Польща залишиться союзником України, дружньою їй країною. На початку широкомасштабного вторгнення росії поляки надали величезну допомогу Україні, зокрема дали прихисток мільйонам біженців. Приклад Польщі, коли прості наші громадяни прийняли у своїх помешканнях українських жінок з дітьми, старших людей, став прикладом для всієї Європи. Нашу допомогу видно. Ми є країною, яку українці розуміють, які їй вдячні, до якої ставляться з величезною симпатією.
А тим часом…
Німецькі митники почали масово зупиняти на кордоні ФРН вантажні фури і легкові машини з польською реєстрацією. За словами очевидців, черги транспорту сягають 40 км. Вони такі ж великі, як і біля українсько-польського кордону. Причин таких ретельних перевірок офіційно не повідомляють. За однією з версій, це може бути викликано великим напливом мігрантів до Німеччини. За іншою — бути «дзеркальною» відповіддю Євросоюзу на протестні акції польських перевізників і фермерів біля кордону з Україною.