Дідух — дух дідів, знак урожаю й багатства
Як золоті стеблини зі щедрого поля стають мистецьким витвором — символом Різдва
На порозі - Різдво. Незабаром гучно пролунає «Христос народився!», а окрасою багатьох осель стане праукраїнське дерево-оберіг — дідух. Саме для створення цього головного атрибута Коляди зібралися разом працівники Навчально-методичного центру культури й мистецтв Львівщини на майстер-клас. А провів його методист цього центру — народний майстер, лауреат обласної премії Володимир Мишолівський.
Насамперед методистка Надія Шалай розповіла про дідух як символ урожаю, добробуту й багатства, що бере свій початок із дохристиянських часів. Ще тоді з’явився обряд зжинання першого чи останнього снопа, який супроводжувався спеціальними піснями. Той сніп не молотили, а шанобливо залишали у стодолі й тримали до Різдвяних свят.
А перед Святвечором, коли на столі вже стояли дванадцять пісних страв, ґазда під захопливі погляди дітлахів вносив дідуха до хати і встановлював на покутті - найпочеснішому місці оселі, де з приходом християнства з’явилися ікони. Дідух — дідів дух, символ предка-покровителя, зачинателя роду, знак урожаю, добробуту, багатства. Також уособлює безкінечність життя, бо, вмираючи, падаючи на землю, насіння проростає новою рослиною. Міцно зв’язані між собою колосочки — то єдність кожної родини й цілої української нації… «Традиція встановлювати дідух не переривалась упродовж історії, особливо на заході України. Це те, що вирізняє нас серед інших народів, насамперед московитів», — зауважила Надія Шалай.
Далі естафету перейняв Володимир Мишолівський, який провів практичні заняття. Насамперед навчив сортувати злаки, в’язати у пучечки, комбінувати, прикрашати… Чоловік має багату практику і великий досвід, котрий перейняв від своєї матері у рідному селі Лагодові (колишнього Перемишлянського району). Там, на полі, котре дісталося йому у спадок від дідів-прадідів, молодий ґазда вирощує зернові. Зжаті у жнива стебла висушує та зберігає у коморі. Водночас припасає чимало польових квітів, що теж знадобляться для роботи.
За словами пана Володимира, дідух можна виготовляти як з одного злаку, так і з багатьох. Проте чим їх більше, тим виріб багатший. Для створення нашого оберегу майстер привіз аж п’ять видів злаків: жито, пшеницю, овес, просо і льон. «Спочатку треба скласти маленький снопик або пучечок. Утворену з них композицію перев’язую перевеслом із сіна», — терпляче пояснював Володимир Іванович учасникам майстер-класу, наочно демонструючи кожну операцію.
Робота кипіла, ніхто байдиків не бив. Стеблина до стеблини, колосок до колоска, пучечок до пучечка — і вже через годину символ Різдва готовий. У кожного — свій, створений власноруч, на власний смак, який займе почесне місце в оселі… Усі учасники не приховували позитивних емоцій, адже мовби доторкнулися до чогось святого, потаємного, вічного.
Цього року це вже не перша спільна робота колективу Навчально-методичного центру культури і мистецтв Львівщини. Недавно майже двометрового дідуха вони створювали у Народному домі села Рясного-Руського, що неподалік обласного центру. До майстер-класу долучилися школярі та багато зацікавлених місцевих жителів. Волонтери Волонтерського центру ЗСУ ЛМГО КПЦ «Калина», серед яких є і працівники Навчально-методичного центру Надія Шалай, Марія і Володимир Бойки, завезли разом з іншими подарунками прадавнє українське дерево-оберіг у прифронтове місто Вільнянськ (Запорізька область). Для цього довелося подолати 1200 кілометрів. Різдвяний подарунок від галичан красномовно свідчить: схід і захід — разом, а Україна — єдина.
Ще ж пан Володимир розповів про давню традицію, котра побутує у його рідному селі Лагодові. Там дідух виносять із хати на Стрітення, вимолочують зерно та розсипають по засіяних озиминою полях. Вважали, завдяки цьому буде щедрий урожай. А з соломи, що залишилася, скручують перевесла, якими підв'язують стовбури фруктових дерев. Туди залізуть шкідники, що ранньої весни прокинуться зі сну. Тоді «пояси» слід зняти та спалити. Таким чином у саду поменшає ненажер.
Володимир Мишолівський повідомив, що ініціативна група народних майстрів, до складу котрої він входить, під егідою департаменту культури Львівської ОВА подали облікову картку «Традиція та практика, пов’язана з різдвяними дідухами» — про внесення дідуха до нематеріальної культурної спадщини України. Цей документ зараз розглядає експертна рада при Міністерстві культури України.