Дідух — оберіг родини
Нині на Різдвяні свята в оселях зазвичай встановлюють ялинку. А колись цю роль виконував солом’яний дідух, біля якого за столом збиралася вся родина. Він уособлює дух предків, тож вважається деревом роду, оберегом дому
Виготовленням головного атрибута Коляди змалку займається Володимир Мишолівський зі села Лагодова Львівського району (раніше — Перемишлянського). Там він має майстерню.
У пана Володимира дві вищі освіти: юридичну та державного службовця. Працював сільським головою. Але завжди цікавився народними традиціями та звичаями.
У його рідному селі соломоплетінням займаються багато людей. Ці навички чоловік перейняв від матері й бабусі. Потім їздив на майстер-класи до Києва, у музей імені Пирогова, спілкувався з фольклористами.
Далі вже було самовдосконалення. До своїх дідухів у композиції Володимир Іванович додає тризуб, зірки, ангелів.
Віднедавна він доєднався до команди Комунального закладу Львівської обласної ради «Навчально-методичний центр культури і мистецтв Львівщини». Там не лише працює майстром, а й досліджує декоративно-ужиткове мистецтво. Торік за цикл творчих робіт «Обрядова Україна» (2022−2024) він отримав обласну премію у номінації Народна творчість — імені Філарета Колесси. Тепер головне завдання ентузіаста — внесення дідуха до нематеріальної культурної спадщини.
«Українці виготовляють згаданий атрибут, бо є хліборобським народом, сівачами. Коли ще наші прародичі тисячі років тому були язичниками, то жали зернові і дякували богам (наприклад, богу Сонця Дажбогу) за щедрий урожай. Перший чи останній зажинковий сніп привозили додому, а на Святвечір заносили до хати», — пояснює дослідник.
На початках стебла зв’язували перевеслом. Тепер уже виготовляють різноманітні композиції, удосконалюють процес прикрашання.
В активі героя нашої розповіді - сотні різноманітних виплетених речей. Скажімо, його дідухи є не лише в Україні, а й за кордоном — у Франції, Німеччині. Один із них — заввишки 15 м — 2009 року навіть внесено до Книги рекордів України.
Перед святами майстер відкриває всім охочим таємниці творчого процесу. Приходять до нього люди різного віку — малюки з батьками, учні, студенти та навіть пенсіонери. Під умілим керівництвом наставника вони створюють оригінальні вироби.
Щоб виготовити дідуха, спочатку треба скласти маленький снопик із вівса і льону, сухих квітів. Їх перев’язують перевеслом зі сіна.
Матеріал для плетіння Володимир Мишолівський заготовляє власноруч на своїй ділянці площею кілька соток, яку отримав у спадок від діда. Упродовж багатьох років вирощує тут жито, а також льон, овес, пшеницю, ячмінь, просо для декору.
Сподівається, що наступного року теж виготовлятиме дідухи. Тож уже засіяв жито й озиму пшеницю. Навесні кине у ґрунт зерна ячменю.
До речі, достеменно знаємо час встановлення дідуха. А от коли його виносять із хати — думки різняться. Дехто робив це після Різдва та відразу спалював.
Чоловік розповів про давню традицію з його рідного Лагодова. Там солом’яний виріб полишає домівку аж на Стрітення. Вимолочене з нього зерно кидають на засіяну озиминою ниву. Тоді, вірили, добре вродить хліб.
А зі стебел скручували перевесла і підв'язували внизу стовбури фруктових дерев. Сюди залазили шкідники, що прокидалися навесні. Відтак слід було зняти ці «пояси» та спалити разом із ненажерами. Як наслідок, оздоровлювався сад.
Анна ВОЙТЮК