Дідух — оберіг родини
Нині на Різдвяні свята в оселях зазвичай встановлюють ялинку. А колись цю роль виконував солом’яний дідух, біля якого за столом збиралася вся родина. Він уособлює дух предків, тож вважається деревом роду, оберегом дому
:format(webp)/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/524605/didukh.jpg)
Виготовленням головного атрибута Коляди змалку займається Володимир Мишолівський зі села Лагодова Львівського району (раніше — Перемишлянського). Там він має майстерню.
У пана Володимира дві вищі освіти: юридичну та державного службовця. Працював сільським головою. Але завжди цікавився народними традиціями та звичаями.
У його рідному селі соломоплетінням займаються багато людей. Ці навички чоловік перейняв від матері й бабусі. Потім їздив на майстер-класи до Києва, у музей імені Пирогова, спілкувався з фольклористами.
Далі вже було самовдосконалення. До своїх дідухів у композиції Володимир Іванович додає тризуб, зірки, ангелів.
Віднедавна він доєднався до команди Комунального закладу Львівської обласної ради «Навчально-методичний центр культури і мистецтв Львівщини». Там не лише працює майстром, а й досліджує декоративно-ужиткове мистецтво. Торік за цикл творчих робіт «Обрядова Україна» (2022−2024) він отримав обласну премію у номінації Народна творчість — імені Філарета Колесси. Тепер головне завдання ентузіаста — внесення дідуха до нематеріальної культурної спадщини.
«Українці виготовляють згаданий атрибут, бо є хліборобським народом, сівачами. Коли ще наші прародичі тисячі років тому були язичниками, то жали зернові і дякували богам (наприклад, богу Сонця Дажбогу) за щедрий урожай. Перший чи останній зажинковий сніп привозили додому, а на Святвечір заносили до хати», — пояснює дослідник.
На початках стебла зв’язували перевеслом. Тепер уже виготовляють різноманітні композиції, удосконалюють процес прикрашання.
В активі героя нашої розповіді - сотні різноманітних виплетених речей. Скажімо, його дідухи є не лише в Україні, а й за кордоном — у Франції, Німеччині. Один із них — заввишки 15 м — 2009 року навіть внесено до Книги рекордів України.
Перед святами майстер відкриває всім охочим таємниці творчого процесу. Приходять до нього люди різного віку — малюки з батьками, учні, студенти та навіть пенсіонери. Під умілим керівництвом наставника вони створюють оригінальні вироби.
Щоб виготовити дідуха, спочатку треба скласти маленький снопик із вівса і льону, сухих квітів. Їх перев’язують перевеслом зі сіна.
Матеріал для плетіння Володимир Мишолівський заготовляє власноруч на своїй ділянці площею кілька соток, яку отримав у спадок від діда. Упродовж багатьох років вирощує тут жито, а також льон, овес, пшеницю, ячмінь, просо для декору.
Сподівається, що наступного року теж виготовлятиме дідухи. Тож уже засіяв жито й озиму пшеницю. Навесні кине у ґрунт зерна ячменю.
До речі, достеменно знаємо час встановлення дідуха. А от коли його виносять із хати — думки різняться. Дехто робив це після Різдва та відразу спалював.
Чоловік розповів про давню традицію з його рідного Лагодова. Там солом’яний виріб полишає домівку аж на Стрітення. Вимолочене з нього зерно кидають на засіяну озиминою ниву. Тоді, вірили, добре вродить хліб.
А зі стебел скручували перевесла і підв'язували внизу стовбури фруктових дерев. Сюди залазили шкідники, що прокидалися навесні. Відтак слід було зняти ці «пояси» та спалити разом із ненажерами. Як наслідок, оздоровлювався сад.
Анна ВОЙТЮК