Про руйнацію нашої архітектурної спадщини розповідає проєкт «Воскресіння»

У галереї «Зелена канапа» — виставка живопису Петра Сметани

Олеся Домарадзька не могла допустити, щоб картини не побачили львів'яни та гості міста. Фото автора
Олеся Домарадзька не могла допустити, щоб картини не побачили львів'яни та гості міста. Фото автора

У львівській галереї «Зелена канапа» презентовано виставку живопису «Венеційська колекція» Петра Сметани, роботи якого під назвою «Воскресіння» зараз виставлено на Венеційському бієнале в Італії. Для міста Лева це надзвичайно престижно, адже за 127 років існування цієї найповажнішої у світі європейського мистецтва ініціативи наше місто представлено уперше. А трапилася ця знакова для міста подія завдяки ініціативності очільниці галереї «Зелена канапа», мистецтвознавиці та кураторки проєкту «Воскресіння» Олесі Домарадзької, яка не побоялася подати власну кандидатуру на кураторство українського павільйону в межах бієнале і в підсумку отримала пропозицію від Європейського культурного центру представити львівського митця в паралельній програмі-сателіті. Виставку Петра Сметани у Венеції її кураторка Олеся Домарадзька презентувала спільно зі співорганізаторкою та засновницею проєкту «Під зорею Пінзеля» Івоною Лобан. На жаль, самого художника на відкритті його «Воскресіння» у Венеції не було через особливості перетину кордону в умовах війни в Україні. Про це журналістці «ВЗ» розповіла Олеся Домарадзька.

— У «Зеленій канапі» зараз діє виставка, якої насправді і не мало бути, тобто вона позапланова, оскільки галерея має план до 2026 року, — каже пані Олеся. — Тож довелося на тиждень скоротити одну з виставок, щоб «втиснути» сюди творчість Петра Сметани. Чому я вирішила це зробити? Ми з Івоною Лобан займалися пошуком спонсорів для того, щоб представити виставку львів'янина Петра Сметани на Венеційському бієнале, яка називається «Персональні структури», і відбувається бієнале аж 7 місяців. Ми пообіцяли спонсорам, що Петро кожному намалює картину. Нам вдалося знайти 14 добродіїв, яким митець намалював 14 картин. Але коли ми з Івоною побачили ці 14 картин — таких світлих, живих, ми не могли допустити того, щоб їх не побачили львів'яни і гості міста. Окрім того, ми хотіли розповісти усім відвідувачам нашої галереї про той проєкт, який відбувається у Венеції, бо це історично важлива подія.

— 14 картин для спонсорів, а у галереї представлено 15…

— Так, їх тут справді 15. І вона зовсім інша, ніж ті 14. Той, кому вона сподобається, може її придбати і теж стати спонсором бієнале.

Це "вільна" робота, яку можна придбати на підтримку бієнале.
Це "вільна" робота, яку можна придбати на підтримку бієнале.

 — А скільки робіт вдалося представити на Венеційському бієнале?

— Шість великих за розмірами картин. Один диптих 4 метри завширшки, інші роботи — понад 2 метри. Проєкт Петра Сметани називається «Воскресіння». Він про руйнацію нашої архітектурної спадщини. До прикладу, митець взяв один дуже старий завод на Одещині за основу. На його основі створив серію робіт, де зобразив зруйновану архітектуру, і підіймає питання про людську пам’ять, збереження архітектури, варварське ставлення, руйнацію через війну. Коли ми були на відкритті бієнале в Італії, розповідали, що рашисти стріляють не по військових об'єктах, а по цивільних, руйнують нашу архітектурну спадщину. Власне, через архітектурну спадщину ми показуємо, як культура, зокрема російська, зайшла у тупик, бо цей одеський завод будувався за царської росії. Тобто нащадки тих, хто був причетний до будівництва, нищать те, що збудували їхні прадіди. Італійці не розуміють — як таке може бути. Ми раді, що нам вдалося повезти у Венецію саме цей проєкт, створений львівським майстром Петром Сметаною. На тлі усіх виставок, представлених на Венеційському бієнале, наша виставка підіймає серйозні філософські питання. Для нас важливо, що ми показуємо себе, як країну глибокого мистецтва.

Схожі новини