«Раджу людям цікавитися одягом, який був характерний для краю, де живуть чи народилися»
Директор туристичної фірми Ігор Губіліт колекціонує стародавній одяг Бойківщини
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/451623/f-sorocki.jpg)
«Хто шукає, той знаходить! – написав на своїй сторінці у Фейсбуці директор туристичної фірми «Відвідай», член товариства «Бойківщина» Ігор Губіліт. – Давно колекціоную одяг і предмети ужитково-декоративного мистецтва бойків. Сорочки ще сяк-так трапляються, але ніде не міг дістати верхній одяг: кожухи, бунди, лейбики (мабуть, міль поїла, і люди повикидали). Навіть у музеях їх майже немає. І яке було моє здивування, коли, шукаючи нові заклади харчування для туристів, в одному з етноресторанів біля Мукачева (!) я побачив кожух із Рожнятівського району (орієнтовно з сіл Цінева-Вільхівка-Лецівка-Дуба)».
«Місцеві закарпатці свято переконували, що кожух закарпатський, і ще їх няньо в такому ходив! – вів далі Ігор Губіліт. – Тому кожух довелося сфотографувати. Уже вдома по старих і музейних фотографіях моя здогадка підтвердилася: справді, це східна Бойківщина. Завдяки закарпатським друзям вдалося сконтактуватися з власниками закладу, подружитися з ними, і всі отримали те, що хотіли. Я кожуха, а ресторан – вдячних туристів (бо має добру кухню, що підтверджують високі бали в анкетах опитування). Так що win-win буває!».
Ігор Губіліт виглядав таким радісним на фото з кожухом, що я вирішила розпитати колекціонера-«мисливця»: багато уже зібрав етноодягу з Бойківщини?
/wz.lviv.ua/images/articles/2022/02/f_koguh.jpg)
– Бойківських сорочок маю, мабуть, із п’ятдесят! – гордо каже Ігор Губіліт. – Ще є вироби з дерева, наприклад, ткацький верстат. Колекціоную все, що має відношення до Бойківщини, але не займає цілий будинок (усміхається. – Авт.). Я родом зі Славського, а це центральна Бойківщина. Як правило, бойківського одягу ніхто не колекціонує, бо він скромніший на вигляд, ніж гуцульський, покутський чи буковинський, і його суттєво менше. Серед одягу інших етнографічних груп українців він вирізняється простотою, меншою декорованістю і зручністю. Багато людей, навіть на Бойківщині, не знають, як виглядав колись такий одяг. Пересічні українці купують на свята сучасні вишиванки, вишиті у кращому разі в Косові чи Коломиї, а деколи їх везуть з Китаю та Туреччини... І люди думають, що це якийсь український одяг, а він до України не має жодного відношення! Мені хотілося, щоб люди знали, як виглядали сорочки у давнину, 100-120 років тому. У що люди одягалися, як саме це носили, як виглядали узори на вбранні. В Інтернеті можна побачити ті самі візерунки на одязі: що в Україні, що в Румунії, що у Польщі... І такий одяг видають за бойківський або опільський! Українці тягнуться до своїх традицій, але «копнути» глибше не хочуть. Більше того, помилок припускаються навіть науковці. Ось нещодавно підрозділ Національної академії наук України, Інститут народознавства, видав монографію «Бойківщина». Там в ілюстраціях до одягу переплутано все, що тільки можна було переплутати. І це написав доктор мистецтвознавства, академік, праця пройшла через наукову редакцію, де засідають світила наукової думки... Мене це, м’яко кажучи, шокувало.
– Що є родзинкою бойківського одягу?
– Улюблені кольори бойків – червоний і синій. У давні часи кольорова гама не була дуже великою, люди самі робили нитки і фарбували їх чим могли. А вже на початку ХХ століття, коли доступними для більшості людей стали нитки з базару, кольорова гама бойків стала схожа на кольори лемків, ополян і навіть гуцулів. Проте особливості були. Для жіночого бойківського одягу характерна вишивка на брижах. Це дрібні складки тканини навколо шиї чи на рукавах, і по них зверху ще вишивають. Найбільш талановито і майстерно це виявлялося у закарпатських бойків. Що цікаво: Бойківщину умовно можна поділити на чотири частини: західну, центральну, східну і закарпатську. І в кожній з них деякі елементи одягу суттєво відрізняються від сусідніх. Якщо подивитися на цих людей, можна подумати, що вони належать до різних етнографічних груп українців.
– А де переважно купуєте етновбрання?
– Маю знайомих, які через Інтернет продають давній народний одяг. Якщо їм щось цікаве приносять, телефонують у першу чергу мені. Знають, що я колекціоную давній бойківський одяг. Я дивлюся старі фотографії, консультуюся у фахівців, їх небагато, але вони є. Коли вагаюся і не можу точно сказати, чи з Бойківщини сорочка, то не купую.
– Реставруєте сорочки?
– Наразі ще ні, не було такої потреби. Даю сорочки на відшивання. Мені було приємно, що львівська «Майстерня Маґди Дзвін» на своїх курсах відшивала турківську сорочку з моєї колекції. Той кожух, що я знайшов, хочу дати на реставрацію. Мав попередню розмову з реставратором шкіряних виробів Михайлом Вінтонюком з Коломийщини. У нього на рік розписані замовлення, це унікальний майстер... Я не був стовідсотково впевнений, що кожух бойківський. Коли його побачив у ресторані, згадав, що такий бачив у музеях. Під ним обідала компанія, мені не пасувало їх турбувати. Але час підганяв, я перепросив і запитав, чи можна кожух сфотографувати? «Так, фотографуйте, – відповіли мені. – У такому кожусі ще наш няньо ходив (тато. – Авт.)». Це селище Чинадієво, що біля Мукачева. Я сфотографував, приїхав додому. І вже завдяки старим фотографіям з музеїв побачив, що це справді східна Бойківщина.
/wz.lviv.ua/images/articles/2022/02/f_boyko6.jpg)
– І скільки ви за той кожух заплатили?
– Мені його подарували! У цьому ресторані хороша кухня. Ми з власниками домовилися про те, що будемо харчувати у них туристів.
– Чи існує ринок стародавнього одягу бойків?
– Щоб був ринок, має бути якась хоча би мінімальна кількість одягу, яка буде на ньому систематично продаватися. На жаль, бойківського одягу, на відміну від гуцульського, покутського, буковинського чи подільського, у такій кількості немає. Якщо знаходиться бойківська сорочка, то мені можуть її віддати за 500-1000 грн. Якщо в хорошому стані і стародавня, може коштувати 2000-3000 грн.
/wz.lviv.ua/images/articles/2022/02/f_sorocki2.jpg)
– А крадені вишиванки з музеїв не траплялися?
– Ні. Навряд чи злодіїв зацікавить бойківський одяг... У тому треба розумітися, це неліквідний товар. Минулого року ми з Товариством «Бойківщина» їздили по деяких селах Турківщини, то побачили, що у людей є ще багато виробів з дерева, багато рушників, але цікавих для мене мало... Як було у старі часи? За одягом можна було сказати, з якого села людина, визначити її сімейний і майновий стан. На Гуцульщині, на Рахівщині по одягу навіть можна було сказати, чи є людина твоїм родичем... Якщо вишита сорочка була синього кольору, то людина – сирота. Якщо на сорочці були маки, це означало, що жінка – вдова. Звісно, у сучасному світі не можна сприймати так буквально і відмовитися від маків, у кого вони є на сорочках... Але це треба знати і не купувати що-небудь. Раджу людям цікавитися одягом, який був характерний для краю, де вони живуть чи народилися.
Читайте також: «Можливо, Олена Зеленська колись доросте… Не до моїх робіт, а до розуміння справжності українства…» (ВІДЕО)