«Можливо, Олена Зеленська колись доросте… Не до моїх робіт, а до розуміння справжності українства…» (ВІДЕО)
Інтерв’ю з Роксоляною Шимчук – етнографом, колекціонером, власницею галереї, автором ексклюзивних прикрас
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/418312/shymchukdsc01044.jpg)
Жінка, яка доводить, що українська автентика та вишиванка — це стильно та модно. Колекціонуванню вишивок та елементів народного строю присвятила все своє життя. Кореспондентка «ВЗ» побувала у майстрині Роксоляни Шимчук. Відверто поговорили про творчість, бізнес на карантині та політику.
— Скільки експонатів налічує приватна колекція Роксоляни Шимчук?
— Кілька тисяч. Точної кількості і не скажу, колекція як дитина, вона весь час росте, змінюється, вдосконалюється. Інвентаризації ніколи не любила, пробували фотографувати, робити каталогізацію, але на це треба витратити неймовірно великий шмат життя. Наразі це не на часі. Є справи більш нагальні. Не можу стояти осторонь тих процесів, які в країні відбуваються: війна, культурологічний занепад, і я вважаю за необхідне долучатися чим можу, бо у кожного свій фронт… У мене фронт тут.
— Колекціонування вишиванок не можна розцінювати як класичний бізнес, але все ж у вас є приватна галерея, де виставляються дизайнери, ви також робите авторські прикраси. Як ваш бізнес пережив карантин?
— Відчули карантин як і всі, але не можу сказати, що мені на карантині було сумно. Карантин дав змогу зробити те, що не зробили при постійно відкритій галереї. Суттєво оновили експозицію, витягнули багато зі скринь, відкрили багато експонатів. Звичайно, великою часткою доходу галереї були туристи. У нас є некомерційна частина — люди кажуть «музей», а я — що це експозиція приватної колекції. Тому що ще багато треба зробити — і підписати експонати, і впорядкувати записи…
Мета нашої експозиції — показати велику і різну Україну у вишивках, у фактурах, у способах шиття. Якщо регіональні музеї скеровані більше на тематику свого краю, народні ремесла, народну творчість, то моя мета — зібрати шедеври народного мистецтва зі всієї України. Моїй колекції трохи більше ніж 30 років, і не завжди була активна фаза колекціонування… Мушу сказати без зайвої скромності: колекцію знають і в Україні, і за океаном.
— Повернувшись до теми бізнесу: туристи відпали, пожертви, які йшли на експозицію, скоротились…
— Пожертви на експозицію навіть не покривають витрат оренди та комунальних послуг. Тут маємо галерею, де просуваємо, пропагуємо роботи сучасних майстрів, українських дизайнерів. Звичайно, маємо комісійні і за рахунок них можливість утримувати галерею… Під час карантину я приходила у галерею, ізольована від суспільства, і мала змогу підтягнути дуже складні замовлення намиста своїх клієнтів… Мушу сказати про лояльне ставлення «Опери пасаж» (торговий центр. — Авт.) до нашої галереї. На час карантину вони запровадили орендні канікули.
«У Львові патріотом бути легше все-таки, ніж у Кривому Розі»
— Ви загадали про відомих клієнтів. Отож Ада Роговцева, Ліна Костенко, Марина Порошенко, Катерина Ющенко, Ніна Матвієнко, Оксана Муха, Олег Скрипка, Іван Леньо, Оксана Білозір, Влада Литовченко, Оксана Караванська… Це далеко не весь список знаменитостей, які носять прикраси від Роксоляни Шимчук. У переліку дві перші леді… А чи зверталась вже Олена Зеленська?
— Ні. Ні Олена Зеленська, ні дружина Януковича, ні дружина Кравчука, ні Кучми до мене не звертались. Хотіла би помилитись, але думаю, що це не їхня естетика. Хоча, можливо, Олена Зеленська колись доросте?.. Не до моїх робіт, а до розуміння справжності українства…
Мені пощастило: я народжена у Львові, для мене українство було від народження. Не уявляю свого життя без Пасхи, Різдва, коляди, але усвідомлюю, що далеко не кожному так пощастило, як мені: відчувати справжнє, говорити українською, бути у тому середовищі, яке створює Львів. Але я бачила багатьох людей, які до того доросли. У Львові патріотом бути легше, ніж у Донецьку чи Кривому Розі… Там, власне, якщо вже є українство, то дуже справжнє. Але там ще неоране поле, і парості проростають, пройде ще не одне покоління… Хоча війна багато змінила у свідомості, у розумінні справжнього ворога.
— Ви були біля витоків «Товариства Лева», Студентського братства, учасником «Революції на граніті», Помаранчевої революції, Революції Гідності, допомагали військовим на фронті… Теперішні політики такий позитивний бекграунд використовують як політичний трамплін. Чи не плануєте йти у політику?
— Не піду. На своєму місці можу зробити більше. З одного боку, можливо, це трохи боягузтво. Одна старша людина питала мене, чому не йду в політику, я відповіла, що там бруд, це не моє… Дуже багато гідних людей, яких знаю, не йдуть у політику через те, що самодостатні без політики. А мені сказали правду, що це замкнуте коло: що як чесні, порядні люди свідомо усуваємось від політики, тому що розуміємо, що там брудна гра… Можливо, ми втікаємо від тої боротьби, але я себе там не бачу… Я не зможу битись на трибунах. Коли є відверте хамство і брехня, я гублюся серед цього.
Я люблю творити красу. Кожен живе своїм, знаю, що цим можу заразити людей. У мене були люди, які казали: до приходу до вас ми думали, що українська вишивка — це щось дуже смішне…
Приходило багато іноземців, які не мають жодної краплі української крові. Побувавши тут, вони починають переповнюватися повагою до нашого народу.
Тож політика не в моїх планах. Хоча ніколи не кажи «ніколи». А пропозиції були. І на місцеві вибори від різних партій, але наразі ні.
Я ще не готова повністю віддатися громадській діяльності. У мене є чоловік, якого дуже люблю, сім’я, без якої я ніщо, мої діти, які потребують маминої опіки. Не лише наше життя важливе для України, а й майбутнє важливе для України. І від того, як я виховаю своїх дітей, також залежить, кому Україну передамо.
«Чи не вперше мені стало соромно за мій народ»
— Ми з вами розмовляємо напередодні Дня Незалежності… Минулого року традиційного параду ми не побачили, натомість був захід від влади, який я би охарактеризувала як парад «білих піонерів»…Зараз масова культура опускається до рівня 95 Кварталу, коли «какая разніца»… Як ви ставитесь до цієї тенденції? Чи не сприймаєте це боляче?
— Навіть не знаю, чи це слово відповідає цьому стану. Я плакала перед телевізором, коли був гідний парад, бо це було святе, особливо в час війни, у День Незалежності. Коли ти бачиш, що от нарешті почалося, хай з помилками, хай з претензіями, але багато зроблено, держава постає і на міжнародному рівні, і потім, коли це враз обвалюється… Це справді дуже боляче.
Я все життя пишалась українським народом і своєю причетністю до нього, але на минулих виборах президента так багато українців віддали голоси людині, яка навіть не озвучила своєї програми, вектору розвитку… Люди проковтнули цю зневагу до себе, віддали свої голоси за людину, яка їх в принципі зневажає… Чесно, чи не вперше мені стало соромно за мій народ. Я пишалась цим народом у часи Революції Гідності, коли слово «Україна», «українець» на весь світ було говорити гордо… Я ніколи того народу не зречуся, але був момент відчаю і нерозуміння, що відбувається, що з нами зробили…
«Ніхто не знав, що таке баламути, тепер всі їх хочуть»
— Яку найпопулярнішу річ виготовляєте на замовлення?
— Після інавгурації Петра Олексійовича, коли Марина Порошенко була у моїй роботі з баламутів — це найпопулярніша річ. Це антикварний білий камінь. Пішов такий бум, що мені навіть один колекціонер казав, що «ви з тими баламутами наробили біди на всю Україну». До того часу ніхто не знав, що таке баламути, а тепер всі їх хочуть.
— Скільки коштує найдорожча вишиванка у колекції?
— Я жартую: а ми купуємо чи продаємо? Є речі, за які мені давали явно більше ринкової вартості, але я колись прийняла рішення: те, що у колекції, не продавати. Маю надію, що у житті не буде такої ситуації, коли мені доведеться продавати колекцію. Якби я продавала задорого найбільші шедеври, то моя колекція би змаліла.
Якщо говоримо про вишиванки, то тисячі три доларів одна вишиванка ХІХ століття, автентична.
— Наприклад, якщо Роксоляні Шимчук треба, то вона витягне і три тисячі доларів?
— Скажу таку річ, яка мені насправді не на руку, але вже деякі люди пропонують і розуміють, що я хочу… Я знаю, що воно стільки не коштує, але якщо мене защемило і якщо ту сорочку не можу випустити з рук, то у глибині душі мені все одно, скільки вона коштує, і я знаю, що вона не може просто піти з моєї колекції.
— А найцінніша в емоційному плані вишиванка?
— Перша моя, з якої все почалось. Вона не експонується, бо дуже скромна.