Східна казка старенького Мардіна
Враження журналістки «ВЗ» про місто, у якому сміття досі забирають віслючки, і найстаріший у світі монастир, де моляться мовою Ісуса Христа
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/447615/img-8794.jpg)
Бачили казку про Алі-Бабу і 40 розбійників? От і я, коли потрапила у турецьке місто Мардін, яке справедливо називають серцем північної Месопотамії, відчула себе одним з героїв цієї казки. Бо у лабіринті кам’яних вуличок Мардіна стирається межа між реальністю і східною казкою…
Мардін, як і всі поселення на Великому Шовковому шляху, дуже старенький. Згадка про поселення, за словами гіда, на місці теперішнього міста зустрічається ще у персів, ассирійців та візантійців. А формування міста у тому вигляді, в якому воно є зараз, почалося ще на початку нашої ери. Гід Мустафа показав нам фортецю, що у прямому сенсі цього слова нависає над містом. Начебто її «дата народження» — 4500 років до нашої ери. Хоча сам Мардін, за словами Мустафи, був заснований вже у ІІІ столітті нашої ери — ассирійськими християнами. А потім за місто воювали всі, хто поклав на нього жадібне око.
Однак, попри такий поважний вік, старенький Мардін добре зберігся і 1960 року був внесений до спадщини ЮНЕСКО як місто (друге після Венеції. — Г. Я.), що повністю зберегло до нашого часу свій історичний вигляд і шарм. Якби місто описував поет, то сказав би, що Мардін — це поезія у камені. Це час, що завмер у місті назавжди, це історія, описати яку не вистачить газетної шпальти і часу… І найголовніше, уся ця велич — зовсім не декорації до пригодницького фільму. У Мардіні — все живе, справжнє, таке, що приваблює невідомістю.
У Мардіні не типова для Туреччини забудова. У місті середньовічні мечеті «живуть» по сусідству зі старовинними церквами відразу чотирьох християнських конфесій, а на вулицях можна почути кілька мов. А через колір будинків (усі збудовані з жовтого вапняку) Мардін справедливо називають Містом сонця.
У Мардіні — багато музеїв, однак найкращим є старе місто. Бо це музей просто неба! Однак ходити старим містом не так просто. Потрібна добра фізична підготовка, оскільки місто «приліплене» до схилу доволі крутого пагорба. Але навіть ті «муки» видряпування дуже крутими, дивними, а подекуди дуже незручними сходами вгору варті того. Складається враження, що ви потрапили у кадри старовинного фільму (чи казки, як я вже казала), бо тут можна загубитися у багаторівневих переходах, смішних, ніби іграшкових подвір’ях, вузеньких закамарках…
А найголовніше, що у Мардіні нічого не треба уявляти, як в інших містах і країнах. До прикладу, жінка вийшла і зачинила за собою двері будинку, в якому вже сім сотень років живе вся її родина. А двері схожі одні на одних, як у казці про Алі-Бабу… А поруч діти копають м’яч на вузеньких і подекуди вертикальних вуличках. Кожен з них особливо старанно пильнує той м’яч, бо добре знає: якщо полетить вниз, то доведеться, як і сотні років тому, бігти за ним, а потім круто підійматися вгору.
Мардінськими вулицями, що часто перетворюються на суцільні сходи, як і тисячу років тому, не їздять машини. І не тому, що тут суворі поліцейські, а тому, що не лише машини, а й навіть скутер чи ровер не проїдуть! А сміття вивозять на собі віслючки.
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/12/IMG-8787.jpg)
Ісламську атмосферу тут «розбавляють» християнські храми і монастирі, збудовані ще у ІІІ столітті нашої ери, коли на ці землі прийшли вірмени і ассирійці. У місті є храм Діви Марії, святого Йосифа, апостолів Петра і Павла… Та, мабуть, найбільшої уваги заслуговує діючий монастир Дейрулзафаран. Я би навіть сказала, що це не монастир, а палац якогось знатного повелителя. Бо так виглядає, що у цьому чарівному палаці треба не молитися, а знімати мелодрами про життя-буття заможних турків.
Найстаріший у світі монастир Дейрулзафаран — один з найзнаменитіших центрів Сирійської православної церкви — з 1160 аж до 1932 року був офіційної резиденцією її патріарха. Тепер цей храм підтримує місцева ассирійська община і діаспора. Монастир діючий. І, що найголовніше, у монастирі не лише ченці, а й черниці. До пандемії, за словами Мустафи, там було 64 монахи чоловічої статі. Скільки залишилося зараз — невідомо. Наш гід теж не знав, скільки ж тут черниць.
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/12/IMG-8815.jpg)
За словами Мустафи, на місці, де тепер стоїть монастир, колись був храм, присвячений ассирійському богу сонця Шамашу. Римляни, які завоювали ці землі, перебудували його на фортецю, а приблизно 493 року монах Шлеймун збудував тут першу церкву, і саме цю дату вважають датою заснування монастиря.
Це намолене місце з дуже великою енергетикою. Коли заходиш на територію, ніби забуваєш про все на світі. Хоча і тут є свої «устави». Насамперед, вхід на територію платний. Як і при кожному монастирі, є невеличкі крамнички з атрибутикою і сувенірами, а також кафе біля входу. Зайти на територію монастиря можна не тоді, коли захочеш. Там є відповідні години відвідування, як правило, після Служби. Можна, правда, залишитися і на саму Службу, але одягнутися для цього треба відповідно.
«Народна» назва Дейрулзафаран з’явилася у ХV столітті, а перекладається як «шафрановий монастир». Начебто пов’язана вона з величезною кількістю шафрану, що ріс на схилах місцевих гір у ті часи.
У монастирі є церква, яку, за офіційними даними, збудували на початку VІ століття. Не знаю, скільки разів її перебудовували і добудовували, але у ній і досі моляться ченці. Одного старенького ми зустріли перед входом у храм. Однак найбільшим здивуванням (а може, подарунком) для нас стала 10-хвилинна молитва дуже молодого ченця арамейською мовою — мовою, якою розмовляв Ісус Христос! Він, за словами Мустафи, єдиний у монастирі, хто вивчив арамейську.
У церкві є крісло, прикрашене коштовностями. Це — патріарший трон, якому 350 років, виготовлений з дерева грецького горіха. На троні нам, звісно, посидіти не дозволили, зате мали можливість його сфотографувати. За словами гіда, у цьому кріслі за всі вісім століть сиділо 122 патріархи Сирійської православної церкви, починаючи від святого Петра — першого патріарха Антиохії. Ще у церкві є крісло, якому майже 500 років, однак воно не має стільки коштовної декорації, бо належало митрополитам.
Східний колорит без придбання сувенірів якось навіть не вкладається у голові. І Мардін — не виняток, він теж має свою «родзинку». Точніше, мигдаль у блакитній матовій глазурі, яку виготовляють лише з натуральних інгредієнтів. І придбати цей смаколик по 8 євро за кілограм можна і на ринку, і в магазині. Загалом, ставлення до цього горішка тут особливе. І це ще одна з «фішок» цього регіону. Можна також придбати натуральне мило, яке варять також з мигдалю. Правда, пахне це мило чомусь не мигдалем, а чимось незрозумілим…
Знайшли ми і сучасний пам’ятник — Шахмеран. Це популярна у цих краях міфологічна істота, напівзмія-напівжінка. Начебто повелителька Країни змій і берегиня мудрості. Чому пам’ятник Шахмеран встановили у Мардіні? Бо, за однією з легенд про цю казкову істоту, начебто саме в околицях Мардіна, а точніше, на горі, де мардінська фортеця, жила Шахмеран. Тому здавна у цьому місті Шахмеран зображали на вишивках, посуді, сувенірній продукції і навіть на ювелірних прикрасах.
Читайте також: Сандомир — музей просто неба, що розлігся на семи пагорбах
Редакція газети «Високий Замок» дякує туристичним фірмам SV-Travel-Lviv та Carettatour за організацію цікавої подорожі.