Передплата 2024 «Добрий господар»

У Кременці є… вертикальний рояль

Таких у світі лише чотири, стверджують музейники

Багато хто, навіть далекий від музики, добре уявляє, яким має бути рояль. Цей воістину королівський музичний інструмент має форму крила, у якому натягнуті струни. Але колись європейські фабрики музичних інструментів випускали роялі… вертикальні. Один із таких є у Кременці — у Літературно-меморіальному музеї польського поета Юліуша Словацького.

— Таких роялів на сьо­годні, як нам відомо, збе­реглося всього чотири у світі, — розповідає дирек­тор музею Тамара Сєніна. — З них два у Польщі і два — в Україні. Наш був ви­готовлений на польській фабриці на початку 19-го століття.

Такий тип рояля ще на­зивається «Жирафа». І з цим пов’язана кумед­на історія, що трапилася у Франції 1825 року. Тоді, сподіваючись поліпши­ти дипломатичні відноси­ни між країнами, єгипет­ський паша Мухаммед Алі вирішив подарувати коро­лю Карлу Х справжню жи­рафу. І ця тварина вперше ступила на європейську землю. Французи були в шаленому захопленні від екзотики, незабаром жи­рафу почали зображати на порцеляні та тканинах, на віялах і табакерках. На­віть жінки носили зачіс­ки у стилі «жирафа». Саме в той час і винайшли вер­тикальний рояль. Тож на­зва напрошувалася сама собою.

У «Жирафі» струни роз­міщені не горизонталь­но, а вертикально — над клавіатурою. Отже, ро­яль займає у приміщенні значно менше місця, по­рівняно з традиційним. А ще незвичні музичні ін­струменти розкішно де­корували, щоб вони мали по-справжньому королів­ський вигляд. Однак піа­ністи, попри ці переваги, не полюбили компактну «Жирафу». Адже у звучан­ні вона програвала тра­диційному варіанту — звук мала слабкий. Тож фабри­ки, на яких на межі 18-го й 19-го століть виготовляли вертикальні роялі, почали від цього виду інструмен­та відмовлятися.

— Як саме цей верти­кальний рояль з’явився у Кременці і хто на ньому колись грав, невідомо, — зізнається Тамара Сєніна. — Адже інструмент ман­дрував від закладу до за­кладу.

Із роками рояль втра­тив найцінніше — свій «го­лос». У музеї запевняють: мріють його відреставру­вати, та ніхто не береться. Тож унікальний інструмент поки що служить лише об’єктом для фотосесій. А їх у цьому музеї проводять часто.

Схожі новини