Олександр Ройтбурд: «Хотів силою живописної мови перебити мову порно»
Один із найдорожчих художників України відкрив свою виставку у Львівському музеї модернізму
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/417873/roytburd.jpg)
У щойно відкритому Музеї модернізму Львівської національної галереї мистецтв — подія для справжніх інтелектуалів: виставка знаного українського художника-постмодерніста Олександра Ройтбурда «Хроніки чумного року».
Олександра Ройтбурда називають першопрохідцем сучасного українського мистецтва. Ще наприкінці 1980-х він заявив про себе як про новатора на пострадянському арт-просторі. Його картини — у музеї сучасного мистецтва МоМА у Нью-Йорку, Державній Третьяковській галереї (РФ), Одеському художньому музеї, PinchukArtCentre тощо. Учасник більш ніж ста виставок і культурних проєктів. Написав близько двох тисяч картин.
У 2017-му довкола імені Ройтбурда розгорілася «музейна війна». Він переміг у конкурсі на посаду директора Одеського художнього музею, але проти цього виступили депутати Одеської облради. З ініціативи представників «Опоблоку» сесія облради звільнила його. Попри це голова Одеської ОДА підписав з ним контракт на п’ять років. Після того, як Ройтбурд очолив музей, перетворив занедбану колись установу на популярне та знакове місце.
На цьогорічній виставці Ройтбурда у Львівському музеї модернізму — багато оголеного тіла і прихованих смислів. А загалом ця експозиція є рефлексією митця на коронавірусну пандемію та останні події в Україні.
Скільки заробляє один із найдорожчих митців України? Чи переміг Ройтбурд у «музейній війні»? Навіщо подарував президенту Зеленському шкарпетки? Чому не любить, коли його називають епатажним художником? Про це та багато іншого художник розповів в ексклюзивному інтерв’ю «Високому Замку».
— Маестро, про вас написано безліч статей, є море інформації в Інтернеті, але ніде немає нічого про ваше дитинство і юність…
— Мої батьки були інженери, безпартійні. Батько очолював будівництво на кількох великих одеських заводах. Був трударем, пізно приходив додому, часто у відрядженнях, завжди щось «вибивав»… Мама була інженером-спектроскопістом. Їй пророкували блискучу наукову кар’єру, але коли я народився, вона зосередилася на моєму вихованні.
Жили ми не дуже заможно, батьки рахували копійки від зарплати до зарплати. Мама записувала, скільки витрачено за день. Але ми не були і злидарями. У мене не було дорогих речей, але чеські туфлі чи «гедеерівські» штани були.
— З дитинства хотіли бути художником-авангардистом?
— Хотів, та це сталося не одразу. Батьки хотіли віддати мене у музичну школу, але я був безнадійним у цьому сенсі. Вирішили, що мене треба якось «залучати до прекрасного» і віддали до художньої школи. Це мені сподобалося. Коли я цим захопився, батько вирішив, що я буду архітектором. Але мені це було нецікаво. В СРСР архітектор міг хіба прив’язати типовий чеський проєкт до типового мікрорайону, спроєктувати клумбу, максимум — кіоск. Один з тисячі архітекторів міг спроєктувати типовий кінотеатр, але з якимись змінами.
Я бачив радянські художні виставки, тих робітників, космонавтів, яких зображали, — вони всі були такі бездушні. І бачив книжки, в яких критикували сучасне західне мистецтво. Мовляв, наше радянське мистецтво показує людину праці, а на заході — занепад, це Далі, Поллак… І став малювати щось таке, що мені здавалося авангардним. Тоді мав років 10−12. Батьки злякалися, бо за авангард переслідували. Понесли мої малюнки до викладачки художньої школи, вона сказала, що на цьому не розуміється, порадила звернутися до одеського абстракціоніста Льва Соколова. Я показав йому свої роботи. Він сказав, що це дуже цікаво, але треба вчитися.
Вступив до Одеського педагогічного інституту на художньо-графічний факультет. Там викладав геній академічного рисунку Валерій Гегамян. Живопис викладала Зинаїда Борисюк, жінка з глибокою художньою культурою. Вона розширювала сферу моєї закоханості у мистецтво. Це на тлі жорсткої тоталітарної системи радянського академічного мистецтва!
— Чи не було на вас тиску через захоплення авангардом?
— Я такі експерименти робив удома… А вже після інституту дуже зацікавився мистецтвом андеґраунду. Якийсь час товаришував із Валентином Хрущем, Люсьєном Дульфаном, Йосифом Островським та іншими (художники одеського андеграунду. — Авт.). А потім познайомився з іншою «хвилею» художників, представниками так званого одеського концептуалізму. Вони були не дуже близькі мені візуально, але мене більше цікавило їхнє мислення, бачення «світу парадоксів». Знайомство наприкінці 80-х з колом київських художників і поїздка у 1988 році у Седнів (Чернігівщина), на пленер, який організовував Тиберій Сільваші, — це те, що мене сформувало. Далі вже рухався самостійно, але в контакті з однодумцями.
Після армії я одружився, мені було 25 років, жінці — 22. Ми прожили разом 15 років. Багато родичів емігрували за кордон, і всі дуже кликали моїх батьків до Америки. А вони не хотіли їхати без мене і врешті-решт мене вмовили. До того ж тоді я був розчарований у багатьох своїх проєктах. Тому й поїхав до Америки, це вже був 2000-й рік, і років зо три там прожив. Моя дружина вирішила залишитися в Америці, а я повернувся. У мене зараз інша сім’я, є прийомний син, якого вважаю рідним, він взяв моє прізвище. Хоча з дружиною живемо «во грєхє» — у незареєстрованому шлюбі.
— А Бетті Ройтбурд — це ваша донька?
— Так, донька, вона теж художниця, працює як куратор виставок. Працює трохи з керамікою. Я не завжди розумію її мистецтво, але вважаю, що це нормально. Бо якби вона робила щось схоже на те, що роблю я, мені би було не так цікаво.
— Ви казали, що є найдорожчим художником України…
— Я сказав, що у 2009 році за мною був ціновий рекорд — моя картина «Прощавай, Караваджо!» була продана на лондонському аукціоні Philips de Pury за 97 тисяч доларів. Але за рік-півтора Анатолій Криволап почав продаватися дорожче, і я втішився, що мене перестали питати, чому я найдорожчий художник України.
— Зараз скільки заробляєте?
— Шість тисяч гривень на місяць — як директор Одеського художнього музею. Маю надбавку за інтенсивність роботи — ще 50%. Хоча під час карантину її не було. З надбавкою — 9 тисяч гривень.
— А як художник скільки заробляєте?
— Це моя приватна справа. Не бідую.
— Чи вже закінчилося переслідування вас як директора художнього музею? Ви вже «директор у законі» чи тривають суди?
— Ні, ще все триває. Зараз касаційна справа — у Верховному суді України.
— Дружина нашого мера, Катерина Кіт-Садова, на вашій виставці у Луцьку зробила епатажне фото: вона лежить на підлозі під вашою картиною, на якій зображена оголена жінка. Як оцінюєте такий хід?
— Ну, вона ж мистецтвознавець за фахом. Це був професійний жест.
— Хто із львівських художників-постмодерністів вам подобається?
— Високо ціную Андрія Сагайдаковського. Серед моїх друзів — Влодко Кауфман, Влодко Костирко, Ігор Подольчак та Ігор Дюрич. З молодшої генерації — художниця з псевдо Kinder Album, художниця Гриця Ерде. Хоч вона вже покинула Львів, але коли я був у Німеччині, завітав до неї в гості.
— Під час екскурсії вашою виставкою ви сказали, що подарували президенту Зеленському шкарпетки — такі самі, як намальовані на вашій картині «Хроніки чумного року». А що ви йому сказали?
— Сказав йому те саме, що казав Порошенку, і те, що сказав би будь-якій особі на цій посаді: держава недостатньо усвідомлює роль культури у процесі становлення нової ідентичності України. Що у нас занедбані музеї, які володіють скарбами світового рівня, але при цьому жебракують. Як може спеціаліст із кількома вищими освітами, який оперує з колекціями іноді вартістю мільярди доларів, отримувати зарплату на рівні секретарки в комерційній структурі? Іноді спеціалістам-музейникам платять стільки ж, скільки й прибиральниці. Це показує дикунське ставлення держави до культури, і з цим треба щось робити. Я розумію, що не можна усім одразу отримувати 4 тисячі євро (як пообіцяв Зеленський платити вчителям). Таке говорять перед виборами. Але порівняно з іншими «бюджетниками», у музейників найнижчі зарплати, а у наших музеїв найнижчий рівень фінансування. Це неприпустимо. Наші музеї найбільш затиснуті законодавчо. Навіть якщо шукаєш гроші, щось робиш за спонсорські кошти, тебе можуть звинуватити, наприклад, у незаконному ремонті. Тобто коли зі стелі в Одеському музеї текла вода у зал, де висіла робота Серебрякової за кілька мільйонів і три Кандинських, кожен з яких мільйонів по сім, то це було законно. А коли ми відремонтували це все, це виявилося незаконно.
— Як ставитеся до того, що вас називають скандальним, епатажним художником?
— Де ви бачите епатаж?
— Ви — автор картини з геніталіями, яка свого часу експонувалася. Це ж епатаж?
— Ні, не епатаж. Будь-яке висловлювання художника треба сприймати у контексті. Ця картина була написана у 1998 році. По-перше, це був час зняття табу на сексуальність, а мистецтво завжди має переступати через якісь табу. По-друге, тоді лише з’явився Інтернет, і ці всі іміджі (порнографічні фото тощо. — Авт.) стали часткою повсякденного масового споживання. По-третє, я зробив невеличку серію, де хотів, щоб енергія живопису перебила енергію збудження, задля якого створювався цей імідж. Хотів силою живописної мови перебити мову порно. Порно — це частина культури. Не я його вигадав. Я цю картину не показував десять років. Показав її у 2008 році, коли Янукович створив комісію з моралі. І відомий галерист Євген Карась закликав художників створити таку виставку — акцію протесту. Вона тривала два дні. На цій акції показав цю картину як протест проти того, щоб художнику щось забороняти. Кадр із цією картиною промайнув у новинах. Потім цей кадр, мабуть, знайшли у ФСБ Росії і оприлюднили. А потім цим кадром почали ілюструвати статті проти мене. А потім (збіг? Не думаю!) це зображення почали тиражувати мої опоненти з Опоблоку. І звели всю мою творчість до цієї картини.
Я таких картин написав штук десять, а крім того, ще дві тисячі інших. У моєму житті певну частину займає «тілесний низ», секс, як і у житті кожної нормальної людини. Якщо я цим займаюся, то чому повинен заборонити собі про це розмовляти? Якщо про це розмовляю, чому не можу говорити про це мовою живопису? Тим більше, говорити з іншим завданням. Я ж не розповідаю масний анекдот. Це був експеримент. Але так, я хотів справді роздивитися це зображення. Бо це як скульптура — дуже красиво. Коли така скульптурна форма, як фалос, входить у свою протилежність — вагіну. Тверде входить у м’яке — на цьому ж життя побудоване!