Віллу на «Хресті» не продали, її просто ремонтують
Власник архітектурної перлини – Наукове товариство імені Тараса Шевченка – здав її в оренду проєктувальній фірмі
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/400417/ostrofoto.jpg)
Таємничу віллу на «Хресті» нарешті почали ремонтувати. Йдеться про будівлю на вул. Чупринки, 21, на перетині вулиць Чупринки та Київської. Роками вона стояла замкненою і потроху руйнувалася. Ця гарна, але доволі похмура будівля, оповита сумними легендами, завжди привертала увагу львів’ян, особливо жителів району Кастелівки. Нещодавно вони помітили, що буйні хащі на подвір’ї вілли хтось почав вирубувати. Одразу виникла думка: мабуть, вчергове продали гарну історичну будівлю якомусь сучасному скоробагатьку!
На щастя, це не так. Як відомо, з початку 90-х вілла належить Науковому товариству імені Тараса Шевченка. Як розповів «ВЗ» голова комісії архітектури та містобудування НТШ, декан з магістратури Львівської політехніки Юрій Диба, громадська організація Наукове товариство імені Шевченка не має коштів на реконструкцію. Фактично усі вільні кошти, які надходять від членських внесків та меценатів, йдуть на видавничу справу. Це видання «Записок НТШ» — багатотомної праці, яка має традицію понад 100 років. «Три останні роки цей будинок НТШ не ужиткувало, він був замкнений, не опалювався, — каже пан Юрій. — Опалення дуже дороге… Попри те, що будинок дуже гарний, він холодний. Тут немає зовнішнього тиньку. Стіни у дві цеглини із добре випаленої клінкерної цегли дуже холодні. Тут є котел. Поки були кошти, НТШ опалювало. Потім президія Товариства та редактори перебралися у приміщення на вул. Винниченка. На президії НТШ почали думати, як задіяти будинок, щоб він не стояв пусткою, не зістарювався. Хоча будинок не руйнується, але тут є тріщини на фасаді, які з’явилися ще за Другої світової війни. Тріщини стабілізовані, однак будинок вимагає фахової реставрації — із підсиленням фундаменту, капітальними роботами. Це дуже коштовна справа. Тут мільйоном не обійдеться. Треба залучати меценатів, а це можуть бути і місто, і область.
А на перші роки ми вирішили передати віллу в оренду проєктно-архітектурній фірмі. Вона буде займатися косметичним ремонтом вілли і сплачувати мінімальну оренду на видатки НТШ. Фірма, звичайно, не забере цей будинок собі. Це неможливо, бо це короткострокова оренда, яка не передбачає передачі у власність. НТШ є колективним органом, там питання не вирішуються у кулуарний спосіб, вони виносяться на президію, раду НТШ. Фірма всі видатки бере на себе, натомість буде використовувати одне з приміщень вілли. Тут же буде засідати і президія НТШ. Для іміджу архітектурної фірми це вигідно, бо це репрезентаційний будинок".
Юрій Диба розповів, що хоча будинок зовні дуже виразний і цікавий, інтер’єри тут дуже скромні, немає ні ліпнини, ні розписів. Перший власник, ректор Львівської політехніки, жив скромно. Єдиний ексклюзивний елемент, який є в інтер’єрі, — кахельна піч фабрики Левинського. Зараз її закрили цератою, щоб не пошкодити під час побілки. Тут циклюють підлогу, роблять стяжку в санвузлах. А найважливіше — відремонтували дерев’яні автентичні вікна. Щодо садочка довкола вілли: свого часу останній власник, Островерхов, насадив тут троянди. Але згодом ця ділянка перетворилася на хащі. Рідкісних рослин тут не було. Буде робитися фаховий проєкт благоустрою, залучать фахівців. Обіцяють із цілого будинку зробити архітектурну «візитівку».
Довідка «ВЗ»
Віллу на нинішній вул. Чупринки, 21, у 1890-х роках спроєктували відомі львівські архітектори Юліан Захарієвич та Іван Левинський. Будувала його фірма Левинського — для ректора Політехніки Пляцида Дзівінського. Після Першої світової війни вілла належала купцеві Шулиму Валлаху, а в 1920—1930 роках — відомому піаністу Леопольду Мюнцеру, який під час війни загинув у Янівському таборі смерті. Знаменитий піаніст грав у сумнозвісному табірному оркестрі (ніхто з оркестрантів не дожив до кінця війни). Від 1932 р. у віллі мешкала родина Олени Шепарович та Володимира Кузьмовича — громадського діяча, педагога, журналіста.
А від 1944 року тут оселився одіозний колекціонер Микола Островерхов. Внучка адвоката Степана Федака, донька Олени Шепарович та Володимира Кузьмовича — Ольга Кузьмович, у спогадах «Мій скарб, що став скарбом Львова» писала, що у неї протягом десятиліть зберігалися ключі від цього будинку. І що Островерхов, ймовірно, започаткував свою колекцію саме із раритетних предметів та меблів родини Шепаровичів-Кузьмовичів.
Ольга Кузьмович пише у своїх спогадах: «Цей колекціонер, що приїхав до Львова з окупантами зі сходу, перебрав нашу хату у 1944 році з усім, що в ній було… Він любувався, зокрема, у дорогоцінній японській та китайській порцеляні, у французьких фігуринках та рідкісних книжках, які позбирав до 10 тисяч… Сам залюбки ходив у шовковому вбранні із шаликом біля шиї, а збірки французьких косметиків йому би позаздрила кожна жінка… Островерхов мав різні хитрі засоби здобувати цінні речі від своїх жертв. Розповідали мені, що він часто висилав агентів КГБ до осіб старшого віку жидівського чи українського роду з вісткою, що їх чекає в короткому часі вивезення на Сибір. Тому, мовляв, краще випродати чимскоріше все цінне і закупити теплий одяг та сухі харчі. Перелякані жертви продавали все, що мали, підсуненим Островерховим покупцям, і чекали на вивіз, який ніколи не приходив».
Старожили пригадують, що Микола, завжди у великих чорних окулярах, дбайливо доглядав за розкішним квітником, який розвів у подвір’ї своєї вілли. По вулиці ходив «балетною» ходою. Островерхова огортала завіса різноманітних чуток — про якісь підозрілі справи у його будинку, про скарби, сховані у кімнатах, про розпусне кубло, яке нібито функціонує під його дахом. Подейкували про нетрадиційну сексуальну орієнтацію господаря і його частих гостей — молодих і гарних хлопців. Буцімто тут навіть знайшли мертвим одного із них… За подібні оргії у радянські часи «світив» кримінал: мужолозтво каралося позбавленням волі на строк до п’яти років. Однак Островерхову все сходило з рук, бо, ймовірно, він та його брат Володимир співпрацювали з КДБ.
У 1988 році з’ясувалося, що більшість своєї колекції раритетів Микола заповів московському Музею образотворчого мистецтва ім. О. Пушкіна. Однак колекція за межі Львова не виїхала. Островерхов у 1989 році помер. Тоді у Львові вже буяли численні мітинги за незалежність України. Однією з тем ораторів стало й те, що безцінну колекцію можуть вивезти до Москви. Львівське обласне управління культури відкрило виставку колекції у Картинній галереї. За більш ніж два місяці тут побували тисячі львів’ян і гостей міста. Багато відвідувачів упізнали в експонатах власні речі або речі своїх знайомих. Громадськість вимагала, аби унікальна колекція залишилася у Львові. Над проспектом Шевченка у Львові вивісили транспарант: «Островерхов грабував народ, Москва грабує Україну!». Львівське управління культури навіть судилося за цю колекцію. Скарб відстояли, і зараз унікальна колекція класифікована, відреставрована, але розрізнена. Різні частини її — в Олеському замку, палаці Потоцьких та Галереї мистецтв.