Передплата 2025 «Добре здоров’я»

Перони, ліфти, вокзальні тунелі…

У Львові презентували проєкт «Укрзалізниці» про безбар'єрність головного залізничного вокзалу

Фото авторки
Фото авторки

Топменеджмент «Укрзалізниці» презентував у Львові проєкт реконструкції головного залізничного вокзалу, який передбачає його повну безбар'єрність. Львівський вокзал — другий в Україні після столичного за великим пасажиропотоком. Оскільки у Львові працюють два реабілітаційні центри для захисників (лікують та протезують важкопоранених героїв з різних регіонів України), тема безбар'єрності залізничного вокзалу стала вкрай актуальною. Вартість реконструкції львівського вокзалу — 21 мільйон гривень. Залізничники шукатимуть додаткове фінансування — грантові кошти, зокрема від міжнародних партнерів. Реалізація проєкту з безбар'єрності займе від трьох до п’яти років. Відбуватиметься це у кілька черг, щоб вокзал не припиняв приймати пасажирів.

Торік в «Укрзалізниці» стартувала реалізація програми «Безбар'єрна залізниця». Львівський вокзал є одним з пріоритетних обʼєктів із забезпечення безбарʼєрності для пасажирів, у тому числі для людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

«Це особливо важливо зараз, коли Львів став одним з ключових медичних хабів країни. Щодня залізницею до Львова прибувають поранені військові, що робить необхідним проєктування високих перонів, — наголосив голова правління АТ „Укрзалізниця“ Євген Лященко. — Проєкт реконструкції львівського вокзалу передбачає розробку документації із перебудови високих перонів, розміщення ліфтів для безперешкодного доступу до потягів і кімнат відпочинку, реставрації тунелів вокзалу».

Євген Лященко
Євген Лященко

«Це не просто щось перебудувати, підлаштувати»

Керівник проєкту «Безбар'єрна залізниця» АТ «Укрзалізниця» Ярема Дуль розповів, що серед проблем реконструкції - вокзал у Львові є об'єктом історичної спадщини, де має бути правильний підхід до облаштування безбар'єрності. Це не просто щось перебудувати, підлаштувати. Реставрація в стилі безбар'єрності у пам’ятці архітектури повинна бути, згідно із стандартами законодавства.

Ярема Дуль
Ярема Дуль

«Нашу програмну з безбар'єрності львівського вокзалу намагаємося зробити всеохопною, аби правильна безбар'єрність була, як найкращий сервіс. Відомо, найкращий сервіс — непомітний сервіс, — наголосив Ярема Дуль. — Йдеться в про збільшення понижених віконних кас для обслуговування людей з інвалідністю. Цього року упродовж кількох місяців на вокзалі буде встановлено вісімнадцять підіймальних платформ. На вокзалі існує один інклюзивний ліфт — на перший перон. Не всі пасажири про нього знають, треба звернутися до помічників вокзалу. Три з п’яти перонів вокзалу треба підняти, плюс облаштувати туди три ліфти».

Інклюзивність залізничної інфраструктури — це не лише вокзал. У рейсах, каже Ярема Дуль, уже працюють кілька вагонів, які обладнані за правилами інклюзивної доступності. Вагони, зокрема обладнані лавками, які мають змінну геометрію спинок. Вагон також обладнаний місцем для особи, яка супроводжує пасажира з інвалідністю.

Що кажуть представники Львівської міськради та люди з інвалідністю?

Уповноважена Львівської міської ради з питань доступності апарату виконавчого комітету Львівської міської ради Ірина Маруняк говорить про необхідність пониженої рецепції у фоє залізничного вокзалу, тактильну плитку, інклюзивні вбиральні. Керівник громадської організації «Реабілітація осіб з інвалідністю» Ярослав Грибальський сказав, що пасажири в інвалідних кріслах не можуть потрапити в будівлю залізничного вокзалу з центральної площі. Ярема Дуль погодився з цим і порадив поки що скористатися пандусом зі східної частини вокзалу.

Свої пропозиції щодо покращення вокзалу висловив на зустрічі із залізничниками представник асамблеї людей з інвалідністю Ярослав Грибальський.
Свої пропозиції щодо покращення вокзалу висловив на зустрічі із залізничниками представник асамблеї людей з інвалідністю Ярослав Грибальський.

Інші люди з інвалідністю, які теж були запрошені на зустріч з безбар'єрності львівського вокзалу сказали, що в двірці немає навігації для людей, які не чують і не бачать. Представники «Укрзалізниці» пообіцяли зробити навігацію.

«Головний залізничний вокзал у Львові стане першим повністю безбарʼєрним вокзалом в Україні, — сказав під час презентації проєкту голова Львівської ОВА Максим Козицький. — Вхід у нього зроблять більш доступним. Перебудують високі перони та облаштують ліфти, щоб маломобільні категорії людей могли безперешкодно дістатися до потягів. Створять нові кімнати відпочинку, а тунелі - відреставрують. Львівський вокзал — ворота у Львівську область, крізь них щодня прибувають вимушені переселенці, зокрема люди з інвалідністю та старшого віку, які потребують додаткової допомоги. Волонтери медико-психологічної допомоги, які чергують на вокзалі змушені зараз докладати великих зусиль, щоб зустріти та провести їх по території. Приїжджають вагітні, батьки з маленькими дітьми, наші воїни — на лікування та реабілітацію. Прибувають міжнародні рейси. Для комфорту всіх людей вокзал має стати безбарʼєрним».