«Відсутність аксесуарів в образі — як страва без спецій»
Про відчуття стилю, модні тенденції осені та зими говоримо зі стилісткою Ольгою Фльорко
«Якщо вас вразила красою якась жінка, але ви не можете згадати у що вона була одягнена — значить вона була вбрана ідеально». Це цитата легендарної ікони стилю, вишуканої француженки, кутюр’є Коко Шанель залишається актуальною і сьогодні. Стилісти кажуть, хоча мода з часів Шанель змінилася (в тренді — одяг оверсайз, джинси), все ж є традиційні речі в образі жінки, якими не варто нехтувати. І це аксесуари, де теж треба знати ключові правила. Одне з них — якщо аксесуарів більше восьми — це моветон.
«Шанель говорила про те, що у вас не буде другого шансу справити перше враження. У вас модний светр-тільник, класичні темно-сині штани, гарні туфлі… А де ж аксесуари? — починає розмову з журналістом „ВЗ“ відома львівська стилістка Ольга Фльорко. — Аксесуари надзвичайно важливі в образі кожної жінки. Що вони дають? Роблять образ завершеним, ставлять акценти. Відтак образ стає вашим. Відсутність аксесуарів в образі, як страва без спецій та солі. Не має значення скільки у вас речей в шафі. Має значення, як жінка вміє їх поєднувати між собою. 70% успіху вашого образу — вдале поєднання кольорової гами. Далі йдуть довжини, фактури. Якщо до вечірньої сукні додати діловий костюм — можна піти на роботу. Якщо є акцентні аксесуари — пасує піти на вечірку. Аксесуари та взуття — штрихи, які завершують образ».
Моя співрозмовниця за освітою зв’язківець. Закінчила в Одесі Інститут зв’язку, перед тим у Львові навчалася у технікумі зв’язку. Ольга 15 років працювала в «Укртелекомі». Стилісткою працює понад 5 років: допомагає жінкам з шопінгом, аналізує їх гардероб, відбирає гарні образи на різні випадки життя.
Гарно одягатися пані Ольга любила з раннього дитинства. Цього її навчила мама, яка завжди носила класичні капелюхи, взуття на підборах та була вишуканою львівською пані.
«В магазині дизайнера Андре Тана у Львові мене відфутболили, мовляв, хто ви така»
— Як «звʼязківець» стала стилісткою?
— В «Укртелекомі» працювала на посаді інженера-зв'язківця. Часом їздила у польський Перемишль на шопінг, купувала там взуття та одяг. По-львівськи це називалося генделем. Тоді зауважила, що всі речі люди в мене залюбки купували, їм це подобалося. Це було моє хобі з кінця 90-х років аж до 2007 року.
Потім знайомі запропонували працювати в агенції нерухомості в турецькій Анталії. Коли почалася ера Інтернету, стаціонарний телефонний зв’язок перестав бути актуальним. Я поїхала до Анталії. Друзі застерігали, мовляв, даремно звільняюся з державної роботи… Я завжди казала: якщо не ризикнути — не будете пити шампанське. Не шкодую, бо побачила Туреччину з іншого боку, ніж туристи. Анталія кардинального інша, ніж Стамбул. Анталію можна порівняти зі Львовом. Туди часто їздять на відпочинок німці.
Заробила там гроші і повернулася до Львова. Це був час інфляції 2008 року. Почала шукати, чим займатися далі. Пішла працювати в кредитну спілку. Там мені не сподобалося… Хотілося працювати сама на себе. Певний період я розчинилася в побуті і не працювала взагалі. Мене це гнітило, бо я активна людина.
Любила тварин — вирішила стати грумером. Знайому почала розпитувати про плюси та мінуси професії. Показала мені свої покусані руки. Зрозуміла, що це не так гарно, як здається на перший погляд. Варіант грумера відпав, вирішила себе знайти в сфері ландшафтного дизайну.
Чоловік оплатив мені курси. І тут зіштовхнулася з реаліями — креслення ділянки, розміткою території… Я зрозуміла, що ландшафтний дизайнер — це не так про квіти, як про геометрію. Це те, що я ненавиджу. Плюс треба було знайти бригаду робочих рук, аби копати ділянку. Зрозуміла, що не хочу бути ландшафтним дизайнером, почала на лекціях засинати.
Одного вечора гуляла з собакою і у навушниках слухала марафон зі стилю. Захопилася цим марафоном. Попросила в чоловіка кошти на курси. Курс коштував тисячу євро. Чоловік сказав мені: «Давай, в тебе все вийде». З того часу я працюю стилістом і удосконалюю свої знання.
— Якими були ваші перші кроки в сфері стилю?
— Ходила до усіх коліжанок, знайомих і розбирала їх гардероб. На курсах нас виводили із зони комфорту. Зокрема, ми мали провести майстер-клас в магазині дизайнерського одягу та скинути запис для оцінки. Зараз магазини одягу мене просять провести їм майстер-клас. І я це проводжу за гроші. А тоді, під час навчання, я просила багатьох власників і менеджерів магазинів, аби скласти іспит і провести там майстер-клас. В магазині дизайнера Андре Тана у Львові мене відфутболили, мовляв, хто я така…
Також на курсах від нас вимагали написати статтю про стиль у якомусь глянцевому журналі. Не всі погоджувалися на таку співпрацю. Щоб завдання зарахували, нам треба було показати скріни із відмовами від 50 редакцій. Один онлайн-журнал зацікавився моєю темою про ДНК стилю, у світ вийшла моя перша стаття.
«Не можна економити на взутті та сумці»
— Розкажіть про модний теплий одяг у цьогорічному осінньо-зимовому сезоні.
— Модними залишаються светри-тільники. Це морський стиль, який додає динаміки, молодості. Тільник має бути правильного крою — вільним, з якісної тканини. Також смужки тільники мають бути різних кольорів.
Важливе значення має кольорова гама теплого одягу. Раджу впровадити у гардероб зими 2025 року речі таких кольорів: бургунді, бордо, смарагду, хакі. Мода — це відображення світових подій. Через війну в Україні, модним є одяг кольору хакі. Є ще болотний відтінок хакі. Не усім типажам він пасує. До одягу в стилі хакі треба ставитися з обережністю, не з усім його можна поєднати.
Раджу одягати взимку довгі рукавички. Підкочуєте рукав светра і одягаєте подовжені шкіряні рукавиці. Ніколи в’язані рукавиці не будуть виглядати так статусно та елегантно, як шкіряні. Шкіра — фактура з претензією.
Із взуття модними в цьому сезоні залишаються ботфорти — замшеві, шкіряні на низькій платформі. Вульгарності образу додадуть ботфорти хіба що з лакованої шкіри… До ботфортів личить спідниця міді, максі, а також трапецивидна міні (якщо вам подобаються ваші ноги). До ботфортів можна одягати і утеплені шорти. Це не виглядатиме вульгарно, якщо до образу не одягнете ще кофту з глибоким декольте.
Із зимового взуття раджу челсі, оксфорди, чоботи з гострим «носиком», чи носиком квадратної форми. Не модні черевики, чоботи з круглими носами. У гардеробі саме взуття потрібно міняти якнайчастіше. Можна зекономити на куртці і светрі, але ніколи на взутті та сумці.
Туніки зараз не модні, подовжені светри — так. Якщо у жінки фігура-«яблуко» — не потрібно подовжений светр стилізувати ременем на поясі. Якщо у жінки красива талія — гріх її не підкреслити ременем.
— Що порадите обрати на зиму з верхнього одягу?
— Шуби-«тедді» відійшли з моди. Раджу звернути увагу на дублянки різних фасонів, але з мінімумом фурнітури. Особливо, якщо дублянку купувати у мас-маркетах, де фурнітура дешева. Вона блискуча, занадто впадає у вічі. Велика кількість фурнітури свідчить про несмак.
Актуальними є довгі пальта. Особисто я люблю розмір міді, це більш практичніше, ніж максі. Максі пальто — тренд, який відійде. А пальто розміру міді з нами буде надовго — мінімум на 10 років. Також модними цього сезону є вкорочені пальта, які виглядають як піджаки.
Серед головних уборів раджу звернути увагу на шапки, кепі, капелюхи. Ненавиджу капюшони, вони спрощують образ. Капюшони пішли від спортивного стилю. Якщо на капюшоні куртки хутро із чорнобурки — моветон. Чому? Бо куртка — це простий одяг. А хутро — це аксесуар з претензією на багатий стиль. Хутро на пальті — добре, але не на куртці. Капелюх до спортивної куртки — моветон. Його одягають до пальта, шуби, дублянки.
— Чи бувають робочі випадки, коли стилісти щось рекомендують, але жінки все одно залишають в образі старі елементи, які вважають правильними та доречними?
— Таке буває часто. Одна моя клієнтка, яку консультувала по стилю, все одно залишила в образі нотку ретро, вінтажу. Це її манера і так вона себе бачить. Жінка любить рукавиці в стилі ретро, красиві брошки.
Інша моя клієнтка любить сукні. В них себе почуває впевнено. Але її мінус в стилі — нотка вульгарності: надто глибокі декольте. Але якщо забрати в неї цей аспект — жінка втратить свою перчинку. Не всі жінки повинні бути серйозними в стилі та манері одягатися. Хтось повинен мати і «чортика».
— Чи затребувана у Львові послуга супровід стиліста?
— Послуга актуальна, нею користуються успішні люди, які цінують свій час та гроші. Послугою супроводу стиліста часто користуються лікарі, викладачі навчальних закладів. Усі вони хочуть навчитися правильно поєднувати речі, удосконалити свій стиль.
Є три категорії клієнтів стилістів. Перша — люди (таких доволі малий відсоток), які гарно орієнтуються у моді, знають свій стиль. Такі люди зазвичай хочуть відшукати зі спеціалістом нові поєднання речей. «Здивуйте мене чимось», — просять. Виявляється, один костюм можна носити не лише з певною блузкою, а й зі светром.
Друга категорія — люди, які ходять на шопінг за певним сценарієм, купують речі, там, де завжди, і те, що завжди. Наприклад, якщо джинсові штани, то скінні. Для них експерти роблять ревізію одягу і складають шопінг-лист з іншим одягом, аби було більше варіантів для поєднання речей в образі.
Третя категорія — повне оновлення гардероба, бо люди зовсім ні в чому не орієнтуються і відстали від моди. Коли аналізую гардероб — там все погано.
— Що змушує таких людей перезавантажити гардероб?
— Часто люди займаються материнством, кар’єрою і самі приходять до того, що нарешті варто приділити час собі та оновити гардероб, навчитися правильно поєднувати речі. Інша причина — бажання жінки підвищити свій чек на послуги. Вона хоче виглядати дорого-багато, стильно.
Є приказка: «Одягайтеся для тієї роботи, яку мрієте отримати».
Коли я одягаю костюм — одразу виглядаю на бізнесвумен, хоча не є нею і не була. Дуже захоплююся стилем Меланії Трамп. Дивлюся на неї і надихаюся.
— Що таке розбір гардероба?
— Послуга розбору гардероба включає детальний аналіз одягу в шафі без ефекту «емоційної прив’язки». Що це таке? Емоційну прив’язку має річ, яка вас вже не тішить, але заплатили за неї велику суму, чи це подарунок від коханої людини. Коли стиліст аргументує — то людині легше розходитися із річчю в шафі, яка вже не має попит. Всесвіт любить баланс: старе не піде — нове не прийде. Зазвичай рекомендую клієнтам віддати одяг з розряду «емоційної прив’язки» на благочинність.
На ринку послуга розбору гардероба коштує 4 тисячі гривень, шопінг супровід — 5 тисяч. Стилістів у Львові багато. Зазвичай це жінки віком 30−35 років, які мають 10−15 років стажу.
— Що можете сказати про стиль львів’янок?
— Львів'янки красиво та стильно одягаються. Наймодніші в Україні — кияни. Була на фешн-віку у Києві та у Львові, можу порівняти та оцінити. Кияни виражаються стилем, львів’яни — статусом. У львів’янок багато статусного одягу, сумок люкс сегмента.
Найгірше у Європі одягаються в Німеччині. Мені хотілося плакати… Спортивний одяг поєднано з мережевною спідницею. Найстильніші люди — в Італії, зокрема у Болоньї, Мілані, у містах Лігурійського узбережжя.