Передплата 2025 «Добра кухня»

«У полоні були моменти глибокого смутку… Але Господь знає межі, які людина може витримати»

Отець Богдан Гелета розповів про те, як пережив російську неволю

Отець Богдан Гелета. Фото автора
Отець Богдан Гелета. Фото автора

Отці Богдан Гелета й Іван Левицький (УГКЦ) рік і сім місяців перебували у російському полоні. 28 червня 2024 року цих священнослужителів звільнили. Журналістка «ВЗ» побувала у монастирі редемптористів, що на львівській вул. Замарстинівській. В інтерв’ю отець Богдан Гелета (на фото) розповів про те, що допомагає вижити у полоні, і яку річ російські окупанти повернули йому зі словами: «Не має жодної цінності…».

— Отче, розкажіть, що вас привело до священства?

— Я народився у Калуші, в Іва­но-Франківській області. Покли­кання у служінні Богові відчував з дитинства, а згодом реалізував його як монах і священник. Баб­ці й дідусі практикували христи­янство. Коли я прийшов з війська уже у зрілому віці, відчув це по­кликання під час молитви. І по­чав думати, як його реалізувати.

— А як потрапили до Бер­дянська?

— У статуті нашого монасти­ря написано, що їздимо з місія­ми по усьому світу. Кожні чотири роки настоятель монастиря нас кудись відправляє на службу. У Бердянськ із отцем Іваном Ле­вицьким ми приїхали 2019 року, замінили священників, які там були. Вони поїхали на іншу мі­сію. У Бердянську ми мали бути чотири роки, 2023-го нас мали замінити інші священники. Але у лютому 2022-го почалася вели­ка війна…

Перед вторгненням рф було велике напруження. У ЗМІ час­то говорили, що росія нако­пичує війська біля кордонів з Україною. Особливо така напру­га відчувалася на сході… Коли російські війська зайшли у Бер­дянськ, окупація міста відбулася швидко. Представники місцевої влади відразу вийшли на трасу, де стояли російські колони… Ми з отцем Іваном не зробили ро­сійських паспортів, не були на так званому референдумі, орга­нізованому окупантами. Невдо­взі в місті почалася фільтрація…

— У Бердянську багато міс­цевих розмовляли росій­ською?

— Багато. Але якщо до людей звертатися українською, пере­ходять на українську. Щоправ­да, є й такі, що не приймають українську культуру, мову. Усі, хто говорив українською мовою у Бердянську, хто був з Украї­ною, виїхали. А ті, що чекали ро­сію, залишилися.

— Вас кілька місяців не чі­пали. Працівники фсб захо­дили до вашої церкви?

— Може, хтось з них і захо­див, ми усіх людей не знали. Нас спочатку не чіпали, це прав­да. Машини з російською сим­волікою, з буквою z, кілька ра­зів проїжджали повз наш храм… російські військові прийшли у церкву 16 листопада 2022 року. Були у масках, зі зброєю. Отця Івана затримали у місті. Я у той час був у церкві. Перевірили мої документи і сказали, що у церк­ві ведеться пропаганда… Мене привезли у відділення їхньої по­ліції. Сказали, що без дозволу влади не можна проповідува­ти, молитися з людьми. Треба на це взяти дозвіл у влади. На­ступного дня нас з отцем Іваном звинуватили у пропаганді. Усе, що українське, для них — пропа­ганда: прапорець український, українська мова… Нам на руки одягнули кайданки, а на голо­ву — маски, щоб ми не бачили дороги, та повели в камеру. Че­рез кілька місяців висунули інше звинувачення. Мовляв, у нашій церкві знайшли… зброю.

— Коли вас привезли у по­ліцію, російські військові вас слухали чи їм байдуже було, що ви говорите?

— Усе записували. Я їм го­ворив: «Я — за Україну, я проти спецоперації». Працівники фсб ні в чому мене не переконували. Хіба що колаборанти говорили: «Тут уже росія, назавжди. Краще тут залишитися»… Коли фсб у своїх документах написали, що «у церкві знайшли зброю», що «ми проти росії», і ті папірці по інстанціях пішли далі, інші слід­чі вірили тим папірцям, а не нам. Нас сприймали як терористів, як ворогів.

— Після цього ви потрапили у колонію в Бердянську…

— В ізоляторі у поліції ми були чотири місяці. Там вони вирішу­вали, що з нами робити: чи під­дамося їм, чи не піддамося? Пізніше нас перевели у колонію № 77, що у Бердянську. Ми там були кілька місяців.

— Розкажіть, будь ласка, про ту музичну колонку у Бер­дянську, з якої цілий день лу­нали російські пісні. Для чого вони це робили?

— Це був психологічний тиск. Музика лунала до першої годи­ни ночі. Потім її вимикали, а о п’ятій-шостій ранку знову вми­кали. Напевно, сподівались, що я стукатиму у двері, щось їх про­ситиму… Я нічого цього не ро­бив, просто чекав. Так минали місяці… Після цього нас вивез­ли у Горлівку, у так звану днр.

— Як орієнтувалися у часі й просторі?

— У камері було вікно… Коли була перевірка чи їжу давали, казали, яка сьогодні дата. Тож дні не доводилося рахувати.

— Цю їжу можна було їсти?

— Ця їжа давала можливість вижити… Але у Горлівці була зо­всім інша ситуація. Там з людей сильно знущалися, вже не до тієї їжі було…

— У Горлівці умови триман­ня були важчі?

— Коли у Бердянську була фільтрація, багатьох людей зму­шували зрікатися української мови. Наказували приймати ро­сійську мову, російську культу­ру… Але нас, як священників, у Бердянську не чіпали. Інші по­лонені нам розповідали, що їх змушували вчити російський гімн, різну пропагандистську лі­тературу їм давали.

У Горлівці ж військовополо­нені не мають жодного захис­ту. У цій колонії статус військо­вополоненого такий, що його можуть будь-якої миті знищи­ти. Навіть злочинець, який пе­ребуває у в’язниці, знає свій короткий чи довгий термін пе­ребування, йому можуть писа­ти листи, надсилати посилки, хтось його може відвідувати у в’язниці. Військовополонений цього всього не має. У них там є така фраза: «Ця колонія — на нулі». Вважають, що там, «на нулі», можна робити все, навіть убивати. І ніякої за це відпові­дальності.

— В одному з інтерв’ю ви сказали, що саме молитва давала вам сили. Чи може вижити у таких складних умо­вах людина, яка не знає мо­литов?

— Я співчуваю людям, які не мають фундаменту у своїй душі, не звертаються до Бога. Шко­да таких людей. У таких умовах така людина може вчинити суїцид. Шукає виходу, аби все це швидше завершилося. А молит­ва допомагає. Ви вірите, що ви — людина, створена за образом Божим, і ви вічна істота. Ви — ін­струмент у руках Бога…

— Отже, молитва допома­гає жити…

— Молитва — це життя! Спілку­вання з Творцем.

— У вас була можливість го­ворити з іншими полонени­ми?

— Так, ми спілкувалися. Мо­лилися разом у камері, ділили­ся своїми свідченнями. У всіх колоніях люди знали, що я свя­щенник. Дехто звертався, щоб помолитися за здоров’я чи за рідних. Різні були прохання. Се­ред полонених були атеїсти, які так само потребували помочі й зверталися. Бачили, що молит­ва справді допомагає… Нам, священникам, віруючим людям, усе це легше було сприйняти — не як проблему, а як випробу­вання, загартовування.

— У вас у полоні не було відчуття, що можете втрати­ти віру?

— Я не втрачав віри, не сум­нівався у Творцеві… Але у по­лоні в мене були моменти гли­бокого смутку. Це не відчай, це біль через усе те, що відбува­ється. З цього стану важко було вийти. Але Господь знає межі, які людина може витримати. Вона доходить до якоїсь межі, а потім каже: «Господи, роби зі мною що хочеш…». Тоді йде по­легшення. Згадуються слова Святого письма, де Христос го­ворить: «Хто хоче йти за мною, нехай себе зречеться, візьме на себе свій хрест і йде слідом за мною…». І, власне, оце зре­чення власного «я», свого его­їзму, усього, що я люблю, допо­магає іти за Христом і здобути спокій.

— Окрім молитви, що ще тримало людей у полоні?

— Одним допомагала віра, а іншим, хоча мені як священнику важко це усвідомлювати, допо­магала ненависть. Аргументація їхня така: вони колись вийдуть з в’язниці й будуть мстити. Будуть убивати ворогів. І ось ця нена­висть їх там тримає…

— Ви розповідали, що ба­чили у колонії молодих укра­їнців, 20−22 років, які зовсім мало прослужили й потрапи­ли у полон…

— Були такі строковики, що тільки тиждень або два тиж­ні під час великої війни прослу­жили, найчастіше прикордонни­ки… Траплялися також хлопці, які підписували документи про співпрацю з адміністрацією. Вони носили червоні пов’язки. Їх фізично не чіпали, можливо, кращу їжу їм давали, сигарети могли дати. За це вони викону­вали різні обов’язки (можливо, доносили керівництву на інших полонених. — Авт.). Їх можна на­звати зрадниками…

— Якось ви сказали, що частина вас залишилася у по­лоні…

— Мабуть, немає такого дня, щоб я не згадував той полон. Як там хлопці, ті, які без руки, без ноги? Хіба що як сплю, то не думаю про це… Місяць тому до мене у монастир прийшов чоловік, який був у Горлівці, львів’янин. Ми з ним спілкува­лися. Вісім місяців був у поло­ні, п’ять місяців ми були разом в одній колонії. Ми потішились один одним (на обличчі отця з’явилась ледь помітна усміш­ка. — Авт.). Нарешті ми вже на волі… Нині займається своїми справами.

— Він вам казав, що йому допомогло вижити у полоні? Він віруюча людина?

— Так, віруюча, саме віра у Бога його тримала. Але він не практикуюча людина. Я йому, наприклад, кажу: «Йди спові­дайся, йди причащайся». А він може сказати: «Сам знаю, коли мені треба це зробити».

— Яка допомога перш за все потрібна людям, що по­вертаються з полону?

— Держава дає таким лю­дям те, що може дати. Але лю­дина має зробити крок вперед — до Господа. Тоді розпочнеть­ся процес її оздоровлення. Без духовності людина може поча­ти вживати алкоголь, наркотики або розіб’ється на машині…

— У ЗМІ писали про те, що у Ватикані зберігаються ваш хрест і вервечка, які були у церкві у Бердянську. Як вони туди потрапили?

— Так, мабуть, були якісь ка­нали, щоб із Бердянська їх ви­везти. Нам про це розповіли, коли ми вже повернулися з по­лону. Отця Івана затримали у га­біті (у священницькому одязі. — Авт.), а мене «взяли» у церкві, і наказали переодягнутися у ци­вільний одяг. Зі собою не мож­на було брати ні хрестів, ні вер­вечок. Хоча у мене була зі собою інша вервечка, проста. білого кольору, і вона збереглася. Спо­чатку її відібрали, а потім відда­ли. Так ця вервечка подорожу­вала по колоніях.

— Що їх спонукало віддати вам вервечку?

— У них у колонії є капличка московського патріархату з іко­нами. І вони говорили до вірую­чих: хто має бажання, той може приходити туди на молитву. Ра­зом з отцем Іваном, з цікавості, ми одного разу туди прийшли. Зробили заради того, щоб по­бачитися. Потім, щоправда, нам не дозволяли туди ходити… Був такий момент, хлопці з черво­ними пов’язками, які там при­слуговували, сказали, що в їхній капличці є наші речі, серед них і вервечки. Я поцікавився сво­єю вервечкою. Після цього мені її принесли зі словами: «Не має жодної цінності!». Це звичайна вервечка, з пластмаси… Коли нас етапували з росії, разом з паспортами віддали у конвертах натільні хрестики, які у нас віді­брали. Ми не бачили їх рік і сім місяців.

Насамкінець хочу сказа­ти: вірте у те, що існує Божа справедливість. Господь спра­ведливий Суддя! Кожна люд­ська трагедія, кожна сльозин­ка не будуть забуті. Вірте, що ми створені Божою любов’ю, і вона безмежна! А те, що відбуваєть­ся сьогодні на землі, є нашим випробуванням…