«Коли мене призначили на посаду, друзі написали: «Не заходь на Фейсбук, не читай коментарів»
Нова очільниця управління охорони історичного середовища ЛМР Тетяна Балукова відверто розповіла про особливості своєї роботи
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/506013/balukovafoto.jpg)
У Львові вже понад місяць працює нова начальниця управління охорони історичного середовища — Тетяна Балукова. 35-річна архітекторка виграла конкурс на цю посаду ще торік у жовтні, але на той час ще працювала у Німеччині, тож мусила завершити формальності на попередній посаді. Тим часом в інфопросторі вже писали, що до Львова їде «німецька архітекторка», мовляв, невже у нас немає своїх кадрів, що треба кликати «варягів»?
Та швидко з’ясувалося, що пані Балукова — «свій кадр»: львів’янка, випускниця Львівської політехніки, працювала у структурах ЛМР. Зокрема, очолювала ЛКП «Архітектурно-археологічна служба», працювала архітекторкою-консультанткою у проєкті GIZ GmbH «Муніципальний розвиток та оновлення старої частини міста Львова».
Нагадаємо, попередній очільник управління охорони історичного середовища — Георгій Корнєєв — «погорів» на хабарі. 15 серпня 2023 року його затримали — за 1500 доларів чиновник обіцяв підприємцю посприяти в погодженні документів, необхідних для перепланування помешкання під магазин. Крім того, з’ясувалося, що Корнєєв ще раніше давав інтерв’ю російським пропагандистським каналам, де стверджував, що львів’яни підтримують федералізацію та створення «Галицької республіки»… Виникає питання, як людина з таким бекґраундом взагалі могла потратити на високу посаду у міськраді?! Нині у його справі триває досудове розслідування, сам він вийшов з СІЗО під заставу 161 тисяча гривень.
Перше інтерв’ю на новій посаді Тетяна Балукова дала «Високому Замку», де розповіла про перші враження від роботи, як планує застосовувати німецький досвід, скільки зароблятиме і як сприймає хейтерів у соцмережах.
«Шокована тими паперами…»
— Ви працюєте з 19 грудня 2023 року. Яке перше враження від роботи?
— Я шокована тими паперами, які тут є в стосах (пані Тетяна демонструє величезні фоліанти робочих документів, з якими їй доводиться працювати. — Ред.). Ось приходить пошта, заходить лист, я це все маю прочитати і розписати на певного працівника…
— У Німеччині такого нема?
— Там все в електронному форматі. Якщо в управління заходить документ, то не на начальника, а вже на певного виконавця. Є сайт управління охорони історичного середовища Лейпцига, і там розписано, яка людина за який район відповідає. А тут вся пошта приходить на мене, я розписую, підписую, і тоді її вже отримує виконавець. Тому хочемо запровадити електронний документообіг, щоб зекономити час і папір.
Вразив стан наших архівів. У Німеччині зберігається документація, наприклад, проєктних бюро (не знаю, як в управлінні), — десять років. Після десяти років директор бюро замовляє спеціальній фірмі утилізацію старих паперів. Це коштує грошей, та фірма має ліцензію на утилізацію. Є гарантія, що це все буде знищено, ніхто старих рахунків не підніме. У нас всі документи зберігаються «до кінця нашого життя». А процедура списання довготривала і заплутана. Треба впорядкувати наш управлінський архів, щось утилізувати, щось розкласти по полицях.
Маємо в управлінні старі аварійні меблі, стару техніку. Вони займають місце, «висять» на балансі. Але щоб їх списати, має бути ціла процедура — скликається комісія, оглядаються меблі, чи справді аварійні. А це марудна справа.
— Ви казали, що, покладаючись на свій європейський досвід, плануєте модернізувати управління та оптимізувати процеси праці. Чи йдеться про скорочення працівників?
— У нас 15 штатних посад, працює 14 осіб, і скорочення не планується. Треба придбати сервер, щоб усі працівники мали доступ до нього. Це дуже оптимізує роботу.
Також треба створити графік прийому мешканців в управлінні. Зараз відвідувачі приходять щодня з 8.00 до 18.00. Це дуже відволікає від роботи. У Європі такого нема, там є графік прийому, треба записуватися до працівників управління.
Зараз наші працівники до 18-ї змушені консультувати мешканців, а після 18-ї позаурочно виконувати свою основну роботу. Або, наприклад, мешканець продає квартиру, то намагаємося швидше виробити йому документи, щоб людині полегшити продаж квартири.
— Яка у вас буде зарплата?
— «На руки» — 32 тисячі гривень. Це з усіма надбавками і доплатами за вислугу років і за ранг. У Німеччині я заробляла 1800 євро. З цих грошей треба було віддати за квартиру 690 євро, плюс за світло, за Інтернет, все виходило понад 700 євро. Залишалося тисяча євро — на їжу, на якісь захцянки, на собаку (візит до ветеринара — мінімум 50 євро). Там є медичне страхування, але якщо ти хочеш, наприклад, пломбу, то це буде тільки пломба сірого кольору, а якщо хочеш пломбу під колір твого зуба, оплачуєш її сам. Якщо йдеш до психотерапевта (я була у психотерапевта, бо почалася війна, і мені погодили це медичне страхування), то один сеанс психотерапії коштує 100 євро. Сама це не потягнула б.
«Львівські підрядники були жахливо не пунктуальні»
— Що запозичили з німецького досвіду? Педантичність?
— Для мене педантичність — позитив. Я взяла це для себе, але ще тоді, коли у Львові працювала з німецьким проєктом. Бо львівські підрядники були жахливо не пунктуальні. (Хоча це було ще до повномасштабного вторгнення, була інша ситуація). Було таке, що домовляюсь з підрядником на 8.30, приходжу вчасно на об’єкт, а підрядник телефонує і каже: «Мені ще треба в басейн зайти і дитину в садок завести. Почекайте!».
Коли проєкт GIZ «Муніципальний розвиток та оновлення старої частини міста Львова» закінчився, у 2019 році я за сімейними обставинами переїхала до Німеччини, до Лейпцига. Але працювала не у Лейпцигу, а у місті Пірна, невеличкому містечку під Дрезденом. Наше бюро займалося реставраційними роботами, оновленням, тобто не новим будівництвом. Мали об’єкти по всій Німеччині.
Згодом знайшла роботу у самому Лейпцигу. Працювала у трьох архітектурних бюро. Це хороший досвід, бо кожне бюро мало своє спрямування. Одне більше надавало уваги проєктуванню інтер’єру, інше — реставрації, новому будівництву. Я навчилася працювати з німецькою документацією. Це були формуляри на отримання дозволу, треба їх було заповнювати детально в чотирьох примірниках. Зробила помилку — заповнюєш усе наново. У Німеччині бюрократія ще гірша, ніж у нас. Німецьку мову знаю добре, але це була так звана «німецька мова управлінців». Вона ще складніша, ніж звичайна побутова німецька, для самих німців вона важка. Але за 4,5 року, що я там прожила, освоїла її досконало.
— Чому вирішили взяти участь у конкурсі ЛМР на посаду начальника управління охорони історичного середовища?
— Прочитала в Інтернеті про корупційну історію з Георгієм Корнєєвим. Ця вся ситуація для мене була дивна. Я спілкувалася із Корнєєвим, коли ще працювала в Архітектурно-археологічній службі. Пригадую, ми з ним та іншими колегами ходили толокою прибирати Простір синагог. Але загалом не мала з ним багато точок перетину.
Я написала радниці міського голови з питань охорони історичного середовища Лілії Онищенко. Вона повідомила, що буде оголошено конкурс.
Я хотіла повернутися до Львова і робити тут щось корисне. Але йти в якесь архітектурне бюро було би недоречно. Зараз воєнний стан, історичне середовище, пам’ятки руйнуються, тож треба займатися саме пам’ятками. Мені хотілося саме через цей німецький проєкт працювати у сфері реставрації і оновлення.
— Скільки у вас було конкурентів?
— Спочатку було восьмеро кандидатів, потім один повідомив, що не прийде на співбесіду. Це були всі чоловіки, я одна була жінка. З претендентів був, зокрема, Андрій Салюк (голова ради Львівської обласної організації Українського товариства охорони пам’яток історії та культури. — Ред.), також мій колега Володимир Довжинський з Архітектурно-археологічної служби, ще один пан із Інституту «Укрзахідпроєктреставрація»… В експертній раді, що проводила відбір кандидатів, була керівниця виконкому ЛМР Наталія Алексєєва, начальниця управління персоналом ЛМР Лілія Савич, керівниця Центру міської історії Софія Дяк, історик Богдан Шумилович. Включалася онлайн та ставила питання радниця міського голови Лілія Онищенко. Коли представляли мене, я доповідала через пряме включення, бо тоді ще була в Німеччині і в цей день працювала.
Звинувачують у тому, що в мене російське прізвище…
— Після Корнєєва за управлінням тягнеться неприємний «шлейф»… Багато хейту у соцмережах. Зокрема, під інформаціями про ваше призначення писали, мовляв, «де гарантія, що вона не буде така, як Корнєєв?». Як будете цього позбуватися?
— А ви не думали, що у випадку з Корнєєвим могла бути підстава? Зараз у нас є відеокамери, і ми попереджаємо про це відвідувачів. Нас прослуховують, зокрема мій телефон. Як буду позбуватися «шлейфу»? Поговоримо про це за рік, коли будуть результати моєї роботи…
Дивує, коли людина, взагалі не знаючи мене, поливає мене брудом. Звинувачують у тому, що в мене російське прізвище… Коли мене призначили на посаду, друзі мені написали: «Таню, не заходь на Фейсбук, не читай коментарів». Я, звичайно, зайшла і прочитала. Ну, я з цього сміялася… Потім Андрій Садовий сказав, що на Фейсбук заходять люди, які шукають терапію: викидають свій негатив і, відповідно, в сім’ї вже не мають сварок. Але це просто поливання брудом. Якщо є справді якась незаконна дія з мого боку — наприклад, я дала дозвіл на пробиття отвору, а це пам’ятка, тоді мене треба покарати. А коли ще немає жодного порушення і одразу поза очі поливати людину брудом — це неприпустимо!
— В одному з останніх постів на ФБ ви пишете, що вас друзі запитували: «Навіщо ти приїхала, Тетяно? Сиділа би краще в тій Німеччині…».
— Так, мені друзі таке казали… Я прокидаюся вночі від сирен повітряної тривоги. Розумію, що відбуваються воєнні дії, але коли прокидаюся вночі і розумію, що може прилетіти, не знаю, що робити, стає жахливо. Тому друзі й питали, навіщо я приїхала сюди, коли так близько до серця все приймаю. Але, попри все, почуваюся тут як ніколи залученою, корисною і потрібною. Тут жити у будь-якому випадку краще, бо це рідна земля, рідна мова. У німців інша ментальність. І навіть під тим моїм постом багато людей дякують за те, що приїхала у Львів.