«Буває, актор мріє про конкретну роль. У мене було стільки ролей, що не встигав помріяти»
Розмова з народним артистом України Тарасом Жирком — про нові постановки, кінематограф, а також про щастя і мрії
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/434781/zhyrko.jpg)
Тараса Жирка шанувальники театру знають за знаковими ролями на сцені Національного академічного драматичного театру ім. М. Заньковецької. Такими, як Ісус у виставі «Син Бога Живого», князь Мишкін у виставі «Ідіот», Гриць у «Марусі Чурай» та багатьох інших. У творчому доробку актора і ролі у понад двадцяти фільмах.
— Уже багато років ви живете і працюєте у Києві, у Львові буваєте не так часто, але знаю, що дуже любите рідне місто…
— Будь-який львів’янин, де б він не жив, не може бути колишнім львів’янином. Окрім того, є ідея з прекрасними львівськими артистами зробити виставу за «Старосвітськими поміщиками» Миколи Гоголя. Хочеться розповісти людям про якісь прості на перший погляд речі: про вірність, ніжність, любов, про те, як швидко минає час… Крім цієї постановки, я почав роботу в Центрі Леся Курбаса у Києві над виставою за творами Михайла Коцюбинського «Інтермеццю», «Сон» і «Дебют».
— Що цікавого відбувалося у вашому київському творчому житті?
— Перед самісіньким локдауном у Києві відбулася прем’єра в театрі «Сузір'я» за мотивами п’єс Фрідріха Дюрренмата, якому в січні виповнилося сто років. Ідея цієї вистави народилася ще за життя Богдана Ступки, навіть велися перемовини про постановку цієї вистави в Театрі Франка, але через різні обставини ця історія затяглася. Можливо, мені потрібно було подорослішати, набути досвіду, щоби «дорости». Це коротка радіоп’єса Дюрренмата, яка мала такий шалений успіх, що він ще двічі до неї повертався і переписував. Коли я взявся до постановки цієї п’єси, вирішив поміняти стать персонажів, за винятком кількох. Ніяких гендерних віянь тут немає, йшлося про те, що шестеро чоловіків на сцені впродовж двох годин — тяжка історія. Я подумав, що буде цікавіше, коли головний герой матиме справу з жінками. Це мене настільки захопило, тому що я люблю жінок і люблю цей світ, в якому є чоловіки і жінки. Я намагаюся дати собі раду та розібратися і зі своїм життям також. І через Альфредо Трапса хочу зрозуміти, скільки мене в ньому і скільки його в мені.
— Хто з акторів задіяний у цій виставі?
— Головну роль Альфредо Трапса виконав Євген Нищук, автомеханік, він же — апостол Петро з ключами від раю, він же — вищий суд — Лесь Задніпровський і Володимир-Іван Жирко, прокурор — Тетяна Олексенко-Жирко, кат — Віра Мазур-Зіневич (це Театр імені Івана Франка), з Театру на Липках — Анжеліка Гирич, з Молодого театру — Олена Узлюк, з Театру на Подолі — Катерина Шенфельд. Виставу граємо в театрі «Сузір'я».
— Цікава ідея…
— Режисерських ідей за ці роки в мене назбиралося до десятка. Я ніколи не мав акторських мрій. Буває, що людина мріє зіграти якусь конкретну роль. У мене такого не було, в мене настільки часто роль за роллю з’являлася, що не встигав про це помріяти.
— Але ж ви в першу чергу стали актором, а вже потім режисером. Значить, про акторство мріяли.
— Я мріяв виступати. Мені подобалося вдавання. Іноді воно рятувало, коли не вивчив урок. Коли я займався акторством, було таке відчуття, що є загальний потік, в якому існують усі твої однокласники, ви щось вчите, щось відповідаєте, а тут є щось іще, де ти існуєш у зовсім іншому колі, в іншому оточенні і твориш щось таке, що роблять не всі. Хотілося втікати в якийсь заборонений сад, відлучатися. Якісь читання віршиків, монтажі давали можливість, перебуваючи в тому жахливому «совку», мріяти.
— «Бійтеся здійснення ваших мрій», — якось сказали ви. Чому?
— Хочеться вірити, що ми ростемо і розвиваємося, незважаючи на віковий ценз. І от, коли в тебе виникає якась мрія, бажання і потім воно звершується, коли ти спостерігаєш і стоїш поруч, коли раптом тобі доводиться пізнати свою дрібність, наскільки було дрібним твоє бажання, а ти про це мріяв, свою енергію, свій душевний ресурс витрачав… Насправді мені боязко, що я можу виявитися не тим, ким би я хотів бути.
— Тобто це боязнь перед власним сумлінням?
— Так.
— Ким би ви хотіли бути?
— Я хочу бути щасливою людиною, але щоб це моє щастя нікому не зашкодило і нікого не зробило нещасливим.
— Ви все-таки щаслива людина, адже маєте щонайменше три улюблені речі: роботу, сім’ю і друзів…
— Я далекий від думки, що це моя заслуга, — це дар.
— Але ж ви докладали зусиль, щоб це все мати!
— Дуже багато людей докладають зусиль. Тут вступає в силу зовсім інша бухгалтерія, для мене не зрозуміла. Буває, що людна багато віддає, а нічого не отримує. Не можна чекати якоїсь вдячності… Треба оцей хліб по воді кидати і йти вперед, не замислюючись. Коли виставу ставиш чи граєш, чи дітей виховуєш, таке враження, що тобі треба з одного берега дістатися на другий, а там крижини, по яких треба бігти. Мені завжди бракувало того причинно-наслідкового зв’язку, коли настає відповідальність за вчинене тобою.
— Де навчаються ваші діти?
— Анна-Марія завершує навчання в 9-му класі в Дитячій академії мистецтв на факультеті хореографії. Ми не плануємо наше майбутнє в хореографії, але, як для будь-якої панни, зв’язок з танцями не зашкодить. Володимир-Іван завершує перший курс Університету театру, кіно і телебачення імені Карпенка-Карого на акторському факультеті, курс Олега Шаварського. Нам пощастило, що цей педагог набирав курс саме в той рік, коли Володимир вступав, тому що це «останній з могікан» тих, хто володіє класичною школою.
— Ви чимало знімалися в кіно…
— Після фільму «Таємний щоденник Симона Петлюри», який створювали майже три роки тому, я не знімався. Після Революції Гідності українське кіно ожило і почали знімати фільми. Українці перестали бути гарніром російських зайд, але зараз це все повертається, знову з’являються «русскіє артісти», знову знімають іноземною мовою. Тому я цього уникаю. Я живу так, щоб не бути медійним обличчям. Я себе намагаюся вибудувати як актора вже у цій віковій категорії, в якій я зараз перебуваю, і режисера (тут вік не має значення). Все має свою плату і свою ціну. За те, щоб бути медійним обличчям і весь час на виду, воно потім вимагає такої плати, на яку я не готовий. Я не ходжу в серіали, я намагаюся вибирати. Служба в Театрі імені Франка дозволяє жити так, як хочу.
Довідка «ВЗ»
Тарас Жирко — народний артист України, театральний режисер, лауреат Премії ім. І. Котляревського. Народився 1961 року у Львові. З 1988 року — на сцені Національного академічного українського театру. З 2004 року є актором Київського національного академічного українського театру ім. Івана Франка. Знявся у двох десятках фільмів. Одружений, з дружиною Тетяною виховують сина Володимира-Івана і доньку Анну-Марію.