«Коли виходжу на сцену, відчуваю щось таке, що неможливо пояснити. Це як віра у Бога»
Ексклюзивне інтерв’ю з актрисою театру і кіно Марією Пашкуровою-Петренко
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/433513/gistmay3853.jpg)
Марія Пашкурова-Петренко вже 16 років служить на сцені дніпровського театру «Віримо!», проте дебют акторки у кіно відбувся лише рік тому. Марія зіграла одразу у двох гучних проєктах: повному метрі Романа Балаяна «Ми є, ми поруч», прем’єра якого відбулася у рамках Варшавського кінофестивалю, та у серіалі Ахтема Сеїтаблаєва «Доброволець». 12 квітня фільмографія акторки поповнилась ще однією великою роллю — у детективному серіалі «Опер за викликом-5», прем’єрні серії якого виходять на телеканалі 2+2. Марія зізнається, що роль наглядачки Анни Коган, яку доля закидає до секретного Департаменту кримінальної розвідки, далась їй непросто. Адже у житті темпераментна харизматична Марія мало в чому схожа на холодну та сувору Коган. Про найнеочікуваніші образи в детективі «Опер за викликом», ризиковані зйомки під водою та доленосне знайомство з чоловіком-режисером Марія Пашкурова-Петренко розповіла журналістці «Високого Замку».
— Головні герої «Опера за викликом» — агенти під прикриттям. Анна Коган також виходить на завдання в різних образах? Яка з «легенд» найбільше запам’яталась?
— Перевтілень буде достатньо. Найнезвичнішим для мене було перевтілення у чоловіка. Це не було прописано в сценарії і стало для мене, чесно кажучи, сюрпризом, але наш режисер Валерій Ібрагімов не шукає легких шляхів. Найбільше мені сподобалися зйомки першого завдання Анни Коган у складі Департаменту кримінальної розвідки. Разом з Артемом Трофімовим вони йдуть на весілля дітей мафіозної групи. Анна почувається дуже дивно і незвично у новій для себе ролі агента спецвідділу під прикриттям. Як для актриси, було що грати. До того ж у зв’язку з виїзною локацією була можливість пожити тривалою дистанцією персонажа, як у театрі. Сцени знімалися майже хронологічно.
— З появою нової героїні у серіалі глядачам чекати любовної лінії?
— Я б не сказала — любовної лінії. Швидше, глядачам варто чекати на трансформацію Артема Трофімова. Адже, зустрічаю-чи кожну нову людину в житті, ми так чи інакше під її впливом змінюємося, щось набуваємо і щось втрачаємо. Артем Трофімов зміниться, працюючи у парі з майором прокуратури Анною Коган. І Анна, своєю чергою, теж. А ось що вони візьмуть одне від одного, глядач дізнається, коли подивиться п’ятий сезон.
— У детективах завжди багато екшн-зйомок. Вас такі сцени не лякають?
— Екшн-сцени були. Не можу сказати, що я суперпідготовлена акторка для таких зйомок, але в цілому своїм тілом займаюся регулярно, — йога, хореографія, силові тренування. Мене у новій справі рятує те, що труднощів не боюся, і навіть певною мірою люблю. Знімаючись у кліпі для одного дніпровського музиканта, мені довелось багато годин занурюватись на дно басейну, в нічну зміну. Було важко, але цікаво однозначно. Мене не лякають ні синці, ні бійки, ні перестрілки. Мене можуть налякати лише легковажне ставлення і дилетантизм. Тому я завжди на майданчику намагаюся дружити з каскадерами та піротехніками. Роблю все за інструкцією. Мені важливо, щоб жертви заради мистецтва були зважені.
— Перший проєкт за вашої участі вийшов торік. Чому так довго не наважувалися спробувати себе у кіно?
— Моя любов до професії перш за все пов’язана з Дніпровським театром «Віримо!». До цього я вчилася у театральному коледжі на сценографа. Все, що мені потрібно для щастя, — це грати на сцені рідного театру, що я роблю і досі. А потреби в кіно просто не було. Крім того, мені завжди хочеться робити або ідеально, або ніяк. Тому я відмовлялася і досі відмовляюсь від участі у проєктах, які з певних причин мені не підходять.
— На відміну від кіно з театром вас пов’язують 16 років. Ви завжди розуміли, що будете працювати на сцені?
— Ні, актрисою ставати не мріяла. І, чесно кажучи, вибір першої професії також стався майже випадково. У школі я не будувала жодних планів і стратегій, нікуди конкретно йти не хотілося. Вирішила вступати на художника лише тому, що добре вдавалося малювати. Але на другому курсі все змінилося — очі загорілися і перехопило подих від театру. Стало зрозуміло, де по-справжньому мій світ. І, слава Богу, усі 16 років цей стан мене не полишає (усміхається).
— Після випуску одразу потрапили до театру?
— Ще отримуючи диплом художника-сценографа в Дніпропетровському театрально-художньому коледжі (на курсі Івана Шулика), я фактично прощалася з професією, бо планувала пов’язати своє життя з театром «Віримо!», але вже як актриса. Хто ж знав, що доля змусить мене згадати про свою першу освіту.
— Що маєте на увазі?
— Приблизно три роки тому з нашого театру пішла головна художниця Марія Ткаченко. Саме під її керівництвом я робила свої перші кроки як сценограф. І тоді, зовсім неочікувано, художній керівник запропонував мені зайняти це відповідальне місце. Я не хотіла давати згоду, мене абсолютно влаштовував статус акторки. Це був складний період — були і сльози, і страх, хоча я вже мала досвід роботи художника з нашим режисером, акторами, мала професійну освіту.
— Не було моменту, коли хотілося залишити професію?
— Попри емоційність, я не схильна приймати поспішні рішення. Я жадібна (сміється. — Г. Я.). Мені шкода витрачених зусиль та часу. Бажання піти виникало через почуття внутрішнього дискомфорту. Але не тому, що мені перестав бути цікавим наш театр або репертуар. Ні. Просто в якийсь момент стало дуже важко. Психологічно. Проте я не вірю, що десь існують роботи або стосунки, в яких легко, в яких люди ніколи не зіштовхуються з внутрішньою кризою. У панацею не вірю. Якщо ти втрачаєш сенс, якщо театр (як організація) і актор не можуть домовитися жити у взаємній радості і повазі, у взаємному терпінні та любові, то, звичайно, треба йти. Грошей у театрі не заробиш, тут люди збираються заради іншого. Якщо втрачається ось це «заради чого?» — треба йти. У мене, слава Богу, склалося інакше. Мене втримали, і я втрималася. І це сталося не тому, що режисер — мій чоловік (у цій ситуації взагалі більше недоліків, ніж переваг). Просто я дуже люблю наш театр. Я люблю бути його частиною. Люблю наші вистави, нашого глядача. Коли виходжу на сцену, відчуваю щось таке, що неможливо описати і пояснити, як віру в Бога, наприклад. Це те, що не дає мені піти, навіть коли нестерпно важко.
— Ви вже згадали про чоловіка. Ви познайомилися завдяки спільній справі?
— Так, ми познайомилися в театрі. Але спочатку Володимир Петренко був для мене просто вчителем, майстром і режисером. Чоловіком та дружиною ми стали набагато пізніше.
— Згадайте найнезвичнішу зйомку.
— Це був повний метр «Іній» литовського режисера Шарунаса Бартаса. Дві доби ми (актори масових сцен) знімалися, не знімаючись. Тексту у нас не було, але незвичним було те, що режисер не оголошував, коли починається зйомка, а коли закінчується. Оголошували по суті тільки перерву на обід. Ми просто стояли біля столиків, поїдали і випивали реквізит, іноді ходили, сиділи і розмовляли між собою. На питання «Коли почнеться зйомка?» нам відповідали, що вона вже йде. І, справді, придивившись, можна було побачити, як повз нас періодично проходять люди з мікрофонами, камерою в абсолютній тиші. Голосів у рації ми не чули зовсім. Підбадьорювало те, що за сусіднім столиком у таких же незвичайних умовах разом з нами знімалася відома французька актриса і співачка Ванесса Параді. Тому ми не прагнули розбиратися, у чому справа, думали, так, мабуть, і повинні проходити зйомки. Після другого знімального дня, на 12-ту годину зміни, нам сказали, що зйомки завершені. Режисер Шарунас Бартас вийшов до нас і кожному з вдячністю потиснув руку. Все. У фільмі я побачила в розфокусі свій силует. Це і був мій перший, дуже дивний досвід у кіно.
— Практично усі зйомки кінопроєктів проходять у Києві. Чи не думали переїхати до столиці?
— Київ я, звичайно, дуже люблю, і мені подобається приїжджати в це місто, змінювати, так би мовити, картинку перед очима, відпочивати від Дніпра. Але думок про переїзд у мене не було зовсім, я живу в Дніпрі і служу в театрі «Віримо!». Це моє рідне місто, я тут народилася. Тут мої рідні і мої друзі. А до Києва лише 6 годин потягом. Столиця, насправді, поруч.
— Багато акторок відтягують вагітність — аби не втратити проєкти, ролі на сцені. Ви ж завагітніли, коли ще були студенткою. Не було переживань щодо кар’єри?
— Ні, переживань не було зовсім. Я дуже хотіла дитину. Це була моя мрія. Для мене мистецтво не може замінити собою материнство, навіть якщо це високе мистецтво. До того ж я до останнього була у формі. Навіть планувала на шостому місяці складати іспит з фехтування, але викладачі відмовили. Вагітна жінка зі шпагою — це ще та картина (сміється. — Г. Я.)! Це був останній курс навчання, моя дипломна вистава була майже готова. А після пологів мені вдалося швидко повернутися до репетицій. Не скажу, що було легко. Було велике бажання мати дитину і не втратити професію.
— Які ваші головні правила виховання?
— Приймати, підтримувати, берегти, піклуватися. Але це не лише правила виховання дітей, швидше, правила нашої сім’ї.
— Ви якось написали: «У 33 мені здається, що я починаю свій шлях до свободи». Що це за етап у вашому житті?
— У силу характеру, професії, сімейного стану або виховання я сильно себе обмежувала… У певний момент відчула, що моє життя складається зі суцільних заборон і зобов’язань. Відчула, що втрачаю радість і жагу до життя. Втрачаю її смак. Складний період. Довелося багато чого переглянути у собі, своїх принципах, у деяких ситуаціях подорослішати і зняти з очей рожеві окуляри. Побачити чесно себе, побачити чесно людей, які тебе оточують, і зрозуміти, хто з них насправді за тебе. Хто бажає тобі свободи і щастя, а хто користується тобою заради якоїсь вигоди. Своєрідний процес очищення, в якому зайве викидається, а найголовніше і цінне залишається. Важкий період, але цікавий. Не скажу, що він закінчився. Думаю, здобути свободу — це завдання на все життя.
— На що ви ніколи не витратите грошей?
— Гроші я можу витратити на все, що завгодно. Адже це лише гроші. А ось свій час витрачаю дуже вибірково. Мені здається, що це найцінніше, що ми маємо.
— Що може підняти вам настрій?
— Смачна кава, цікава книга або фільм, хороша вистава, обій-ми з донькою, розмова з чоловіком.