«У конкурсах багато разів програвав. Але це лише додало мені бійцівського духу»
Розмова з Дмитром Вороновим — першим українським вокалістом, який переміг в онлайн-конкурсі American Protege
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/415729/voronovdsc7916.jpg)
Йому лише 26 років, але його впертості та наполегливості можна позаздрити. І повчитися. Соліст Національного театру оперети України та Муніципальної академічної хорової капели імені Ревуцького Дмитро Воронов переміг в онлайн-конкурсі American Protege. А тепер готується виступити на престижній сцені Карнегі Голл. Пригадую, два роки тому на першому Міжнародному конкурсі «Пам'яті Мусліма Магомаєва», інформаційним медіапартнером якого є газета «Високий Замок» (конкурс молодих виконавців щороку відбувається у Трускавці), Дмитро Воронов не посів жодного призового місця. Тож щиро здивувалася, коли наступного року серед учасників знову побачила Дмитра. «От упертий!» — подумала тоді. За рік Дмитро «виріс». Це високо оцінили члени журі. Дмитро на цьому не зупинився. Маючи дві вищі освіти, поїхав штудіювати вокал до Франції. Про конкурси, бажання вчитися та неймовірну підтримку батьків Дмитро Воронов розповів журналістці «ВЗ».
— Дмитре, ви — переможець онлайн-конкурсу American Protege. Що це за конкурс і які перспективи перед вами відкриває ця перемога?
— Цей конкурс в Америці проводять восьмий рік поспіль. Я — перший український вокаліст, який переміг у ньому. А тепер маю право там виступити. Коли випадає така можливість показати себе світові, представити свою рідну країну, це надважлива перспектива. Добре, коли дають міжнародну підтримку творчим людям, які пропагують не лише власне бачення своєї культури на світових сценах, а й демонструють світові, наскільки наша країна багата голосами і творчими людьми.
— Що треба для того, аби взяти участь у конкурсі?
— Насамперед пройти онлайн-відбір. Для цього необхідно надіслати певну кількість відео, запис на яких має бути лише одним дублем, без нарізок і фільтрів, а також без обробки звуку. Має бути лише голос у супроводі фортепіано. Я надіслав два записи — арію графа Альмавіви з «Весілля Фігаро» Моцарта та арію П’єро композитора Еріха Корнгольда. Це зовсім різні за настроєм та специфікою арії, бо Моцарт — класична арія, а Корнгольд — це постромантизм. Хотів показати не лише голосовий діапазон, а й діапазон настрою і почуттів.
— А перед тим була участь у Міжнародному конкурсі вокалістів «Пам'яті Мусліма Магомаєва», у якому ви двічі брали участь. У першому не отримали призового місця, тож була подивована, коли наступного року знову побачила вас серед учасників. Ви завжди такий впертий і наполегливий?
— Так вже склалося, що я у собі виховав таку впертість і наполегливість. Незважаючи на результат, знаю, що маю йти далі. Я програвав багато разів. Брав участь у різних конкурсах, у тому числі у Литві, прослуховувався у варшавську молодіжну програму оперного театру. Попри поразки, щоразу це мені додавало якогось бійцівського духу. Свого часу відвідував секцію зі східних єдиноборств, це також мені дуже допомогло: поразка або ламає твій дух, або підсилює. У моєму випадку так вийшло, що це мене саме підкріпило і додало впевненості йти далі. Хотів довести, що я чогось вартий.
—
— Про те, що серед нагород буде цей приз, довідався незадовго перед конкурсом. Ще тоді подумав: як би було добре його отримати. Дуже його хотів! Навіть більше, ніж просто перемогти на цьому конкурсі. І у мене постала мета — зірвати той «джекпот». Налаштувався і вимолив у Всевишнього дати мені такий шанс. Багато перед цим репетирував і максимально виклався на конкурсі. Правда, був нюанс: мені треба було відлучитися у період самого конкурсу до Києва, бо я працював одночасно у Театрі оперети та при капелі Ревуцького у квартеті «Імпресіо». Давно був запланований концерт з квартетом, який я не міг пропустити, бо якщо один співак випадає, концерт можна скасовувати. Тому попросив членів журі конкурсу Магомаєва дати мені шанс заспівати другий тур екстерном. І мені пішли назустріч: після першого туру, того ж дня, члени журі заслухали мій виступ, за що їм безмежно вдячний. Які емоції відчував, коли під час нагородження назвали моє прізвище? Не міг повірити своєму щастю, думав, це сон. Але внутрішній голос мені казав: Дмитре, але ж ти так про це мріяв, ти ж до цього йшов… Я настільки розхвилювався, що не міг дібрати слів, щоб подякувати за ту неймовірну довіру. Я був, як ракета, готовий злетіти зі сцени.
— На коли призначений ваш виступ на сцені Карнегі Голл?
— У зв’язку з карантином, організатори виступу змінювали дати кілька разів. Наразі призначено мій виступ на 27 червня 2021 року.
— Для поїздки до США треба мати великі гроші…
— Вдячний громадському активісту та продюсеру Ірині Самсоненко, яка посприяла у здійсненні моєї мрії, однак сподіватися на фінансову підтримку деяких організацій, мабуть, не варто. Більшість організацій, які ще до карантину могли б допомогти, зараз і самі перебувають у непростих фінансових умовах. Але вже так склалося у моєму житті, що я звик розраховувати тільки на себе.
— Донедавна ви були вокалістом Національного театру оперети у Києві, а тепер, маючи за плечима дві вищі освіти і роботу у столичному театрі, стали студентом французької консерваторії у Марселі. Чому вирішили далі вчитися?
— Якось одна людина мені сказала: «Я все життя вчуся. І ніколи не зупиняюся. Які б результати не мав, чого б я не досяг, постійно навчаюся. У мене є здоровий самокритизм, який не дозволяє мені зупинятися». Беручи участь у різних конкурсах, не раз чув думку суддів: «Вам не вистачає європейської манери виконання». Це стало другою причиною того, що я вирішив вчитися ще. Щоб почерпнути європейську школу вокалу, і поїхав до Марселя. Муслім Магомаєв, для прикладу, також довший час навчався в Італії, що дало йому змогу відкрити у собі самобутність та індивідуальність. У більшості випадків співаки намагаються копіювати когось, кого довший час слухають, бо найважче віднайти себе, свій тембр, енергетичний індивідуальний посил.
— За навчання за кордоном треба платити. А ще потрібні кошти на проживання-харчування. Вам доводиться працювати?
— Ще коли був в Україні, відкладав для цього у «навчальну скарбничку». Брав участь у багатьох концертах, не цурався підзаробітку. В Україні так склалося, що культуру не особливо фінансують, особливо зараз тяжко. Через це багато культурних митців, як і освітян, намагаються створювати власні проєкти і шукати додаткові джерела надходження фінансів. Попри те, що приїхав до Франції не з порожніми кишенями, все одно доводиться шукати додаткового заробітку. А це — чорна робота. Доводиться і прибирати, і вантажити. Це такий переломний момент, який також треба пережити.
— Добре володієте англійською, а тепер для навчання доводиться посилено штудіювати французьку…
— Спочатку в Україні французьку вивчав самостійно. Місяць перед виїздом до Франції ходив до репетитора, а у Марселі вивчаю і самостійно, і відвідую муніципальні курси для студентів, які повністю фінансує місто.
— Коли відкрили у собі талант співака, адже у дитинстві закінчили музичну школу по класу акордеона?
— Класичною манерою вперше почав співати під час навчання у Національному педагогічному університеті імені Драгоманова на факультеті «Інститут мистецтв». Я вступив у цей заклад як акордеоніст. Одним із обов’язкових предметів під час навчання був вокал. Безмежно вдячний своєму викладачу — професору Людмилі Тоцькій, яка відкрила у мені цей талант. Вона тоді сказала: «На акордеоні завжди зможеш грати, а з вокалу маєш задатки, маєш гарний тембр. Думаю, ти будеш заробляти голосом». Її слова стали пророчими, бо з року в рік я вдосконалювався. Бакалавратуру закінчив як акордеоніст, а до магістратури вступив як вокаліст і навчався у її класі. Якось я їй сказав: «Людмило Олексіївно, не мине багато часу, як я вас запрошу на свою прем’єру у театрі». Слова дотримав: у спектаклі «Біла ворона» Національної оперети України одну з головних ролей виконував я. Запросив Людмилу Олексіївну. Після спектаклю вона мені пригадала ці слова.
— У вашій родині ще хтось співає?
— Я перший, хто співає професійно. Мої батьки — скромні люди з технічною освітою. Завдячую їм за те, що вони ніколи не обмежували мене у моїх вподобаннях. Вислів мого батька став для мене життєвим кредо: «Усе у житті треба робити з любов’ю та душею». Якби не підтримка батьків, я б, мабуть, не займався улюбленою справою.