«Для економіки нині вигідніше, аби заробітчани працювали за кордоном і пересилали сюди гроші»
Член Ради з питань економрозвитку Ярослав Жаліло — про те, як бізнес «відходитиме» від карантину
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/412075/jalilo.jpg)
Із 12 травня в Україні зможуть вийти на роботу перукарі, стоматологи, нотаріуси, майстри, що ремонтують побутову техніку. Підстрижені українці зможуть купити обновки (магазини з непродовольчими товарами теж мали б запрацювати) та випити кави на літніх майданчиках кав’ярень. Та чи усі заклади, яким дозволили відновити роботу, зможуть це зробити? І що уряд запропонує бізнесу, який не має коштів на відновлення роботи? Про це «ВЗ» розповів член Ради з питань економічного розвитку при Кабміні, заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень Ярослав Жаліло.
— Прем'єр-міністр Денис Шмигаль казав, що головне завдання Ради з питань економічного розвитку — напрацювати комплекс заходів для подолання наслідків поширення COVID-19 в Україні. Чи вдалось уже підготувати так званий антикризовий план і в чому він полягає?
— Рада — дорадчий орган. Тобто члени Ради напрацьовують пропозиції та надають їх прем’єру. Далі їх опрацьовують міністерства та відомства, є робоча група всередині служби прем’єра, яка займається тим, що все це зводить докупи, «перетравлює» та видає певні проєкти документів. Наразі є два, що вже оприлюднені. Перший — проєкт поетапного пом’якшення карантинних обмежень, де визначено критерії переходу від етапу до етапу. У ньому розписано, які види діяльності пом’якшуються на кожному з етапів. Рада збиралась на віртуальне засідання, де було схвалено стратегію переходу до так званого розумного карантину. Тобто поетапного, адаптивного зняття обмежень.
Але зрозуміло, ще все ще дуже динамічно змінюватиметься, залежно від епідемічної ситуації. Нам прогнозували пік захворюваності у проміжку між 5 та 12 травня. Але піку немає — ми вийшли на певне плато щоденного виявлення 450- 550 нових випадків. Так триває уже близько півтора тижня. Можна сподіватись, що далі кількість нововиявлених випадків буде зменшуватись. Постійно проводяться консультації з медиками, епідеміологами стосовно того, де можна пом’якшувати карантин, де ні. Я вважаю, що треба прискорити відновлення приміського та міжміського транспорту у сільській місцевості. Рада висловлювалась за швидше відновлення роботи продовольчих ринків, відновлення планового медичного обслуговування.
Другий проєкт — комплекс заходів, спрямований на підтримку малого та середнього бізнесу, який потерпів від коронакризи. Передбачає різного роду кредитні та податкові інструменти підтримки.
— Із 12 травня дозволили відновити роботу частині підприємств, що працювали у сфері послуг. Але багато хто не просто призупинив діяльність, а демонтував обладнання та виїхав з приміщення, бо не було чим платити за оренду. Чи підготував уряд якісь заходи для підтримки бізнесу, що змушений був згорнути роботу через карантин?
— Остаточного рішення немає. Є комплекс ідей, і він дуже широкий… Але треба усвідомлювати, що не буде швидкого відновлення попиту на всі види діяльності. По-перше, люди напружені, обережні, і це правильно, адже епідемічні ризики зберігаються. По-друге, мобільність людей менша, адже транспорт ще не працює належним чином. Туризм узагалі призупинений. По-третє, є проблеми з постачанням певної продукції, бо логістика може бути порушена.
Тому така кількість закладів громадського харчування чи туристичних фірм, яка була до карантину, не буде затребувана ринком. Навіть якщо всі запрацюють, не вийдуть на рівень беззбитковості. І ми на це зважаємо у рамках заходів підтримки. Частина бізнесів закриється, і працівники будуть вивільнені. Принаймні на той час, доки не відновиться структура попиту. А це може тривати аж до наступного сезону… Компенсаторні заходи передбачають перепрофілювання бізнесу, соціальний захист тих людей, які вивільнені, і сприяння їхньому працевлаштуванню через створення робочих місць в інших секторах.
— Україні часто ставлять у приклад західні країни, які виділяють суттєву фінансову допомогу людям, що втратили доходи через карантин. Таким чином уряди підтримують попит, а він підтримує економіку. Чи варто було б Україні піти таким шляхом?
— Багатші країни пішли таким шляхом, бо можуть собі це дозволити. У них достатньо резервів, аби виплачувати людям значні обсяги допомоги. У США уже пішла хвиля банкрутств бізнесів, різко зросла частка безробітних, і вони отримують відповідну соціальну допомогу. У нас впровадили програму, яка спростила набуття статусу безробітних, і тому почала зростати кількість зареєстрованих безробітних. ФОПам, які не працюють, виділяють допомогу на дітей. Є допомога з часткового безробіття. Зрозуміло, що на підтримку у таких масштабах, як у розвинених країнах, у нас просто не вистачить бюджету.
Утім, ідея «гелікоптерних грошей», коли людям просто роздають кошти, не завжди спрацьовує. Адже попит має бути чимось задоволений. Тобто мають працювати виробники, які виробляють товари і послуги. І має бути відповідний споживчий настрій — тобто люди мають бути готові це купувати. Якщо цього немає, є ризик, що частина таких «гелікоптерних грошей» можуть піти на фінансово-спекулятивний ринок і розхитати курс. Для нашої економіки треба шукати інші шляхи, ніж просто роздавати гроші усім.
— Рада досі не прийняла «антиколомойський» закон, а він є однією з основних умов отримання кредиту МВФ. Якщо цієї допомоги не буде, чи зможе уряд впоратись з основними соцвиплатами, не кажучи уже про фінансування програм подолання наслідків коронакризи?
— Я б не став розмірковувати у категоріях «що буде, як не буде». Гадаю, кредит від МВФ буде. В іншому разі доведеться пройти шлях як мінімум до глибокого реструктурування зовнішніх зобов’язань, а можливо, того, що називають дефолтом держави за зобов’язаннями. Відповідно, і до падіння довіри до економіки на тривалий час. Україна має непогану кредитну історію, тому на це йти не можна у жодному разі. Це означає значну дестабілізацію фінансової системи: секвестр бюджету, провал курсу гривні, вимушене фінансування шляхом надмірних емісійних вливань, а отже, і прискорення інфляції, тобто зростання цін. Тому всі — і в Україні, і МВФ, — розуміють, що ця фінансова допомога потрібна. Я сподіваюсь, що той політичний торг, який відбувається, закінчиться належними чином. Не вірю, що у нас не може бути прийнятий «антиколомойський» закон. Цей закон потрібен нашій економіці. І надто він уже зав’язаний на конкретну персону, аби його відхилили. Це було б політично неприйнятно.
— Минулого тижня виникло кілька скандалів довкола того, що українська влада начебто не випускає українців на сезонні роботи за кордон, навіть якщо їх готові забирати чартерними рейсами. Для нашої економіки краще, аби ці люди залишились в Україні і шукали роботу тут, чи все ж працювали за кордоном і передавали сюди валюту?
— Якщо заробітчани сидітимуть в Україні, то навряд чи хапатимуться за низькооплачувану роботу. Є частина людей, які повернулись в Україну і мають достатньо кваліфікації, аби і тут знайти хороші пропозиції. Але не бачу, щоб економіка, особливо в умовах депресії, надавала значний обсяг таких робочих місць. В усіх інших випадках, як би це цинічно не звучало, але для економіки нині краще, аби ці люди продуктивно працювали за кордоном і тут годували свої сім’ї за рахунок грошей, які сюди пересилають. Це свідчення неефективної структури економіки, але з точки зору фінансової стабільності маємо констатувати, що це так. Тому не вважаю, що треба фізично чи юридично перешкоджати виїзду людей на роботу за кордон.
Але є одне але. Згадайте, що відбувалось місяць тому, коли через блокування транспортного сполучення багатьма країнами світу держава витратила значні сили та кошти, аби повернути наших людей додому. Утворилась критична ситуація на кордонах, виникли ризики занесення інфекції з боку людей, які приїхали. І ті ризики справдились. Тому сьогодні уряд зорієнтований на те, аби уникнути подібних ситуацій надалі. Якщо йдеться про сезонних працівників, то, умовно, вони їдуть на місяць збирати полуницю. І через місяць будуть повертатись. А хіба ми знаємо, якою буде епідеміологічна ситуація через місяць? Що буде, якщо ці люди захворіють, перебуваючи там? Якщо вони повертатимуться, а епідситуація далі буде складною, яким чином контролювати, чи не є вони носіями вірусу? Яким чином забезпечувати їхню ефективну обсервацію і хто за неї платитиме? Тому ті регуляції, які уряд хоче накласти на такі поїздки, продиктовані саме цим. Потрібно наперед узгоджувати ці моменти: хто лікуватиме, яким чином забезпечувати безпечне повернення, хто сплачуватиме за обсервацію. Жодна з країн світу сьогодні бездумно не відкриває свої кордони. Деякі країни запроваджують обов’язковий карантин для приїжджих. Деякі — обов’язкові ПЛР- тести, причому за рахунок прибулих. Тому було би нерозумно, якби усі країни перебували на «самоізоляції», а ми би відновили потоки людей за кордон, які потім можуть «імпортувати» вірус.