«Для мене малярство — як наркотик»
«Ікони — мої творчі роботи, вони по суті своїй — молитва», — стверджує легендарний львівський живописець
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/403374/levko-skop-0.jpg)
Життєвій енергії легендарного львівського маляра Лева Скопа можна позаздрити. Незважаючи на усі життєві випробування, які випали на його долю, він не втрачає оптимізму і творить, творить, творить. Щойно відкрив у «Дзизі» благодійну виставку-продаж «365 святих на весь рік». Там можна споглядати і придбати надзвичайні за енергетикою ікони на давньому гонті — дерев’яних дощечках з церкви Святого Юра у Дрогобичі.
Цей проєкт — для лікування дружини пана Левка, відомої художниці та волонтерки Тетяни Думан. У неї діагностували онкологію. Уже були операція, хіміотерапія, однак потрібне подальше лікування.
/wz.lviv.ua/images/interview/2019/12/skop_duman1.jpg)
Окрім того, що Лев Скоп — самобутній малярський талант, він ще й науковець, викладач, музикант, поет, драматург. А також — громадський діяч і волонтер. Вони разом із Тетяною від початку війни на сході збирали гроші на потреби військових, возили ікони на передову. Наші захисники кажуть, що ці ікони оберігають їх.
Про те, як прийшов до іконопису, скільки намалював ікон, про генетичний код кожної людини та чому взявся перекладати твори Бруно Шульца, Лев Скоп розповів в інтерв’ю журналісту «ВЗ».
— Пане Левку, що для вас означає різдвяний час?
— Різдво — це дуже таке інтимно-родинне свято. Це час, коли хочеться бачити близьких, рідних людей. А ще ту родину, яку дала мені війна, — фронтових побратимів, друзів-волонтерів. У цей час особлива радість спілкування, особлива аура.
— Мистецтво, звичайно, не рахується на штуки, але чи ви рахували, скільки написали ікон?
— (сміється. — Авт.) Не можу сказати, бо дуже багато. Мабуть, декілька тисяч. Я малюю скоро і багато. Малював і малюю для хлопців на фронт, на різні благодійні акції… Та й просто я люблю малювати ікони. Хоча роблю і графіку, і абстракції, не тільки ікони. Але просто таке буває, ніби «мотор» спрацьовує і хочеться весь час малювати. Особливо у 2014 році, коли почалася Революція гідності, я був на Майдані, був поранений після Інститутської і лежав у лікарні й вже там малював ті проєкти (тоді Лев Скоп створив проєкт «365 Богородиць», теж на давньому гонті. Усі кошти від цього проєкту він віддав на лікування онкохворих дітей. — Авт.). Зараз, коли Таня хвора, я більше зосередився на ній. Але паралельно зараз теж обіцяв допомогти медичному батальйону «Госпітальєри», який очолює Яна Зінкевич, вони збирають гроші на реанімобіль. Тому стараюся «бігати між краплями» і робити цю акцію, щоб купити реанімобіль для медиків.
/wz.lviv.ua/images/interview/2019/12/ikony.jpg)
— Як ви прийшли саме до іконопису?
— Я з родини репресованих. У нас була християнська родина, образи на стінах висіли, ми ходили до церкви. Я ріс у Львові, на Знесінні, ходив у Новознесенську церкву. Роздивлявся розписи на стінах, бачив ту містику, ніби казку, з самого дитинства. Сам пробував собі щось таке малювати. І навіть мріяв, щоб моя ікона була в церкві. Один момент мене дуже вразив. Ми у 1970 році з хлопцями створили рок-блюзову групу. Грали, виступали. І паралельно я щось собі малював. Пам’ятаю, в мене був такий «творчий діалог» з іконами, образами на стіні. Я з ними ніби поговорив і зробив авторську версію одного образка. А хлопець, що грав з нами на бас-гітарі, прийшов, побачив той образок і каже: «Слухай, класний такий». Я йому подарував той образ, а він повіз до своєї бабці в Білорусь і їй подарував. То бабця була так вражена, що бігала по хаті, не знала, куди той образ поставити. І мені так стало радісно, що моя ікона була комусь потрібна. Це стало для мене поштовхом працювати далі. Це відчуття лишилося в мене досі, й це дуже важливо.
А потім почав працювати у реставрації. Коли працював біля старих українських ікон, почав займатися наукою. І малювати почав ще більш творчо. У мене цілий ряд книжок вийшов про давнє українське церковне малярство. Коли війна почалася, наукою уже менше займався. Зараз знову вертаюся до науки. Українська національна ікона — специфічна, вона зовсім інакша. Це вищий клас творчості, це пошук, форма… Я коли викладав в Академії мистецтв, завжди студентам казав: «Ікона — це молитва». Включайте свій генетичний код, просто не треба з ним боротися. У нас у кожного є свій генетичний код, закладений бабцею, мамою, дідом. Моє викладання полягало ще й тому, щоб дати студенту свободу. Не кожній людині, якій даєш свободу, вона потрібна. Бо людина звикає до певних канонів. Це так як в’язень звикає до тюрми — там годують, спокійно, дисципліна. У мене були сильні учні. Я кажу: «Роби, що хочеш. Моє завдання — допомогти, руку подати, якщо людина зашпортається».
Є маса речей, яка в кожній людині закладена, а ми чомусь весь час пробуємо це знищити. Наприклад, у кожній людині закладені здібності, кожна може малювати. Я часто проводжу майстер-класи з іконопису. На День журналіста проводив майстер-клас для журналістів, малювали на гонті, і всі понамальовували чудесно. У Верховній Раді також проводив майстер-класи.
Для мене малярство — як наркотик. Я не наслідую когось, не копіюю, не роблю якийсь «ширпотреб» канонічний. Це мої творчі роботи, вони по суті своїй — молитва. І людям це подобається. Музику пишу постійно. Зараз записав рок-альбом, випустив у Ютубі. Книжки пишу, чи лірику, чи наукові книги. Маю таку потребу це все робити.
— Ви щаслива людина, що для вас творчість — задоволення. Знаю художників, які мучаться, коли малюють…
— Я завжди казав — навіщо з себе знущатися? Просто в мене вчителі добрі були. Один із них — Богдан Сойка, нещодавно помер. Він як вчив: полотно не винне, і фарба не винна, і ніхто не винний у тому, що в тебе не виходить. Палітра — в голові, малювати треба з любов’ю. І масі таких речей він мене понавчав. І для мене якась така благодать: стоїть полотно, і я щось малюю. Критикувати всі можуть, але що зробиш? Малюйте краще. Хтось похвалить — дуже приємно, але це все одно не причина для гордині, для зіркової хвороби. Просто велика в тому радість.
На передовій повно моїх ікон. І мені чудеса розповідають, як мої ікони хлопців по-справжньому рятують. У мене навіть на відео записані ці спогади. Маю нагороди, медалі, нагороду за оборону Авдіївки. У Станиці Луганській моя величезна Богородиця на будинку на фасаді намальована. А ікони ці — люди тішаться ними. А я тішуся тим, що намалював річ, яка приносить радість. Малюю і відсилаю, весь час відсилаю на передову. Так само і прапори малюю з іконами. Багато історій про ці ікони можна розповідати. Як вони потім мандрують — у хлопців на фронті, як потім їх передають у храми. Маю велику радість від того.
— Ви вірите в таку фразу: «Краса врятує світ»?
— (сміється. — Авт.) Та вірю. Вона дуже смішна, ця фраза. Але мені більше подобається фраза: «Якщо хочеш бути щасливим, то будь ним». Бо скільки світ існує, більшість людей стогнуть-плачуть. А коли люди, художники, починають стогнати, мені дуже прикро, що навіть молоді художники, студенти самі себе ламають, вбивають. Викладачі, може, трошки допомагають їм себе вбивати. Були в мене студенти, які на першому — другому курсі робили класні, цікаві роботи. Був якийсь пошук. А до останнього курсу підходить — все зовсім інше. Я кажу: що ти робиш? А він: мені треба академію закінчити, мені треба мати стипендію… Тоді вже шляху назад нема.
— Які маєте подальші творчі плани?
— Є багато інших проєктів. Зараз на виході книжка Бруно Шульца у моєму перекладі із моїми ілюстраціями. У видавництві вже макет зробили. Я багато зробив ілюстрацій до Бруно Шульца. Я підключив дуже класних молодих художників із нашого творчого об’єднання «Кактус». Це вільні люди, які хочуть об’єднатися. Така собі лабораторія. Готуємо виставку ілюстрацій до творів Шульца. Кожен бере одне оповідання і робить ілюстрацію, а потім будемо видавати книжечки, представляти цей проєкт у Львові та містах Польщі. Таке турне. Бруно Шульца я просто люблю. Перекладав його з насолодою. Його перекладали й інші письменники, не хочу їх критикувати. Але для мене переклад — це мінне поле, це настільки делікатна річ… Перекладаючи Шульца, я хотів зберегти мову міста. Кожне місто має свою мову. Львів має свою мову. А тут — Дрогобич 30-х років минулого століття. Де жили українці, поляки, євреї. І мова була особлива — багато спільних слів. А в Шульца така містична проза, як поезія, у ній багато символів. І коли її просто на полтавський діалект перекладати, тоді весь колорит втрачається.
Довідка «ВЗ»
Лев Скоп народився 9 квітня 1954 р. Український мистецтвознавець, художник-реставратор, іконописець, до 2013 р. — викладач Львівської національної академії мистецтв, учасник Революції гідності, поет, музикант (учасник музичного гурту «Чорна Дебра»), провідний працівник музею «Дрогобиччина», багаторічний дослідник дрогобицької дерев’яної церкви Св. Юра. Працює художником-реставратором у відділі дерев’яної архітектури музею «Дрогобиччина». Навчався у Київській художній академії. Автор досліджень з історії українського мистецтва, серед яких: «Маляр ікони „Богородиця Одигітрія“ з Мражниці» (2004), «Майстер мініатюр Пересопницького Євангелія — Федуско, маляр з Самбора» (2011) .
Кошти на лікування Тетяни Думан від гліосаркоми мозку можна переказати сюди: 4149 4991 1705 3445