«Ми чекаємо на супергероя, замість того, аби чекати на суперкоманду, суперпрограму»
Без принципів і цінностей ні прогресивні закони, ні «нові обличчя» Україні не зарадять
Готуючи матеріал про те, чому більшість українських заробітчан за кордоном та переселенців з Криму і Донбасу не проголосують на виборах (див. тижневик «ВЗ» за 31 січня — 6 лютого), зателефонувала Станіславу Федорчуку. Хотіла почути його думки і прогнози не лише як політичного експерта, а й як людини, яка про проблеми внутрішньо переміщених осіб знає не з чуток. Станіслав зі сім’єю теж змушений був залишити рідний Донецьк. Нині очолює «Українську народну раду Донеччини та Луганщини» — громадську організацію, яка займається захистом прав та інтересів переселенців. Слово за словом, і від питань про «нічийний електорат» перейшли до теми «нових облич» у політиці, перспектив повернення трудових мігрантів в Україну, а також проблем, які хвилюють переселенців із прив’язкою не лише до президентських виборів.
— Коли говорю, що часто складається враження про ставлення до переселенців як до неповноцінних громадян України, по приклади далеко ходити не треба, — каже Станіслав Федорчук. — Взяти хоча б той факт, що внутрішньо переміщені особи виключені з процесу виборів до місцевих громад. Це ненормально, враховуючи, що у багатьох переселенський стаж вже п’ять років. Ці люди є повноцінними членами громад, працюють, сплачують податки, при цьому голосувати на місцевих виборах досі не можуть. Та ж ситуація і з виборами до Верховної Ради, коли йдеться про голосування за кандидатів-мажоритарників. За списки — будь ласка, за мажоритарників — ні.
Досі невирішеним залишається питання щодо законопроекту про боротьбу з колабораціонізмом. Спільно з групою нардепів ми запропонували свій варіант, зареєстрували його ще торік, так і лежить. Виходить, що для народних обранців не є актуальним питання колабораціоністів і їхньої діяльності на звільнених територіях? Хоча насправді це величезна проблема, бо розмивається грань між людьми, які обрали Україну, і тими, хто її зрадив, піднімав російські прапори, допомагав окупантам, а тепер, наче нічого не було, продовжує працювати в органах місцевого самоврядування, навчальних закладах. Якщо не подобається запропонований варіант законопроекту щодо колабораціоністів, хай пропонують інший й ухвалюють, а не вдають, що проблеми не існує.
Так само не потрібно обманювати людей, вдаючи, що сьогодні-завтра вони зможуть повернутися у свої домівки у Донецьку, Луганську, Горлівці: проблеми, мовляв, тимчасові.
— На адресу переселенців часто звучать закиди, що навіть війна, мовляв, їх нічого не навчила, що після всього готові йти на поводу у «голубів миру», що ратують за мир будь-якою ціною…
— У моєму колі спілкування — вихідці з Донбасу, які були військовими, волонтерами, які підтримують Україну. У цьому середовищі риторика так званих партій миру неприйнятна. Мир може бути досягнутий тільки на наших умовах, а не на умовах окупанта. На жаль, у прифронтовій зоні пропаганда псевдомиротворчих ініціатив діє. Чимало людей ведуться на «голубів миру» — у силу того, що на цих територіях усе ще тримають свої позиції перефарбовані «регіонали», там засилля медіа, які контролюються місцевими князьками.
Те, що такі «партії миру» досі існують, — недопрацювання відповідних структур, у тому числі і Служби безпеки. Проводити пацифістські кампанії під час війни можуть тільки ті сили, які бажають поразки Україні.
— У розмові про «закордонних» українців і їхнє ставлення до виборів моя знайома, яка навчається у Любліні, сказала таку фразу: «Українські студенти тут політично пасивні. Більшість не планує повертатися в Україну, а тому їх мало цікавить, хто буде наступним українським президентом». Звучить як вирок…
— Серед тих, хто виїхав працювати чи навчатися за кордон, багато людей ініціативних, але розчарованих у діях влади в Україні. Те, що вони не йдуть голосувати (а це, зокрема, молоді, освічені люди, які знають іноземні мови, самостійно дають собі раду і не потребують ніякої соціальної опіки), — це певною мірою їхня політична позиція. Вони вирішили, що краще їхати і заробляти гроші за кордоном, забезпечувати у такий спосіб своє майбутнє, ніж сподіватися, що в Україні нарешті з’являться програми розвитку, які дозволять відкривати бізнес, ефективно працювати зі стартапами. Ці люди не хочуть вбудовуватися в існуючу систему відносин і тішити себе думкою, що, мовляв, один огірок може зберегтися свіжим у діжці з засоленими огірками.
Чи сподіваються вони на те, що вибори можуть змінити ситуацію? Ні, бо нам знову пропонують кота у мішку, пропонують повірити політикам на слово, без жодних візій і реальних, а не популістських програм. У нас немає кандидатів, партій із чітко сформульованими ідеями розвитку, які б надихали і викликали довіру, спонукали тих же українців повернутися додому з-за кордону з надією, що нарешті будемо жити за новими правилами. Нам не вистачає відчуття майбутнього. Нам потрібні політики, партії принципово іншого ґатунку, з програмою, яка розрахована на певну кількість років, з чіткими і зрозумілими позиціями у сфері зовнішньої та внутрішньої політики, з реалістичними підходами до формування бюджету, захисту економічних прав українців. Потрібна програма розвитку, майбутнього, а не просто концепція «давайте переживемо російську окупацію, агресію, а там — буде видно». Для тверезомислячих людей зрозуміло, що російська агресія надовго. Навіть якщо припустити, що Україні вдасться якнайшвидше повернути Крим і Донбас, від сусідства з країною-агресором нам нікуди не подітися. Росія залишиться, російські агенти впливу теж.
— Чому з величезним попитом серед українців на «нові обличчя» пропозиції обертаються великим пшиком і розчаруванням?
— Зміни з’являються, коли є принципи і цінності — політичні, економічні і так далі. Якщо цих цінностей і принципів немає, то, яке обличчя не постав, нічого не вийде: свіжий огірок все одно стане малосольним. За «новими обличчями», які нам пропонують, стоять покровителі зі старими ментальними установками, які явно не збігаються з баченням перспективного майбутнього для України. Звісно, просувати амбітні політичні проекти простіше, коли є лідери, відомі люди. Але ми слабуємо на те, що чекаємо на супер-героя, замість того, аби чекати на супер-команду, суперпрограму, супердієвість. Виглядаємо, коли ж прийде герой, з «калашем» чи з ручкою для підписання указів, і вирішить усі наші проблеми.
Якщо хочемо інших політиків, то мусимо винайняти їх. У більшості розвинених країн політичні сили існують з фінансування виборців. Громадяни наймають на роботу політиків — і на місцевому, і на загальнодержавному рівні. А у нас політиків і навіть цілі фракції у парламенті наймають олігархічні групи. То на що сподіватися: що ці «найманці» представлятимуть інтереси виборців, громади? Ні.
Принципових депутатів, які працюють у парламенті, одиниці, вони не становлять критичної сили у жодній фракції. Це переважно люди, яких партії внесли до списків лише тому, що хотіли підкупити виборця новими обличчями. Якби ці люди спробували пройти до Верховної Ради по мажоритарних округах, більшості з них навіть не вистачило б коштів на кампанію. Прогресивні кандидати мали б об’єднувати навколо себе представників громади, створювати незалежні виборчі фонди і легально наповнювати їх внесками. Але ми скаржимося, що бідні і не будемо платити по 20 гривень у виборчий фонд кандидата, за якого готові проголосувати. Я часто наводжу приклад з американського серіалу «Прослушка». Там один з головних героїв балотується у мери і, щоб сформувати свій виборчий фонд, цілими днями сидить на телефоні, обдзвонює друзів, знайомих із проханням перерахувати хоча б 50 доларів. Виборчі фонди чітко контролюються федеральною владою, відповідними службами. Не може корпорація перевести, наприклад, 200 тисяч на рахунок кандидата, бо це одразу ж потягне за собою звинувачення у корупції. Так само мало б і у нас бути.
— Є державне фінансування партій, але що це змінило?
— На жаль, система фінансування політичних партій, яка існує в Україні, далека від ідеалу. З одного боку, Нацагентство з питань запобігання корупції отримало можливість контролювати фінанси партій. Але багатьом політсилам це не заважає подавати фінансові звіти зі сумнівними цифрами, вписувати підставних осіб як спонсорів. Тобто, попри запровадження державного фінансування партій, прозорої системи фінансування політичних процесів в Україні досі немає. Немає дієвого контролю, справді незалежного органу, який виносив би рішення, не озираючись на те, хто у нас президент, прем’єр чи які політичні ігри відбуваються у парламенті. До нових законів, нових правил потрібні справді нові люди, для яких посада не буде шкурницьким проектом а-ля «досидіти до пенсії у м’якому кріслі».
— Але виходить замкнуте коло: активні люди, які могли б бути носіями цих нових принципів і підходів, сподвижниками ментальних змін, сотнями тисяч виїжджають з країни…
— Україна пережила не одну хвилю еміграції. Не виключаю, що частина тих людей, які сьогодні навчаються у Гарварді, Карловому університеті, у Мюнхені, Берліні, Будапешті, спробують здійснити повернення додому у політичному сенсі. Але стара система буде опиратися, вставляти палиці у колеса, намагатися дискредитувати цих людей. Політична боротьба в Україні — це бої без правил. Кожна політична система працює на самозбереження. Герой-месія не допоможе — нам доведеться самим боротися за своє майбутнє з людьми, які не бажають, аби в Україні щось змінювалося.