«Великий Львів — новий погляд на ідею зі 100-літньою історією»
Міський голова Винників Володимир Квурт єдиним шансом для економічного прориву Львова вважає об’єднання з найближчими містечками
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/384892/20160519-4.png)
Уже три роки, як Володимир Квурт (працює міським головою Винників — невеликого 20-тисячного міста неподалік Львова. Львів’яни пам’ятають його секретарем Львівської міської ради (це крісло пан Володимир посідав у 2006−2010 роках). Мабуть, тому, після чотирьох років поза активною політикою, перемігши на виборах мера Винників, Володимир Квурт запровадив у місцевому управлінні безпрецедентну прозорість і відкритість: депутатам заявив, що готовий співпрацювати з усіма, незалежно від партійної належності, запровадив відеотрансляцію засідань міськради. Серйозно, із притаманною йому ретельністю, зайнявся відродженням підупалої господарки міста. Вважає, що з децентралізацією та об’єднанням громад Винники не повинні зникнути з мапи України, як і інші містечка, бо у них є свої традиції, історія. Про те, що став справжнім патріотом міста, свідчить і значок із зображенням герба Винників, який носить на лацкані піджака.
— Пане Володимире, остання резонансна подія у Винниках — завдяки принциповій позиції місцевих активістів і учасників АТО припинили діяльність усі салони гральних автоматів. Знаю, ви також долучилися до вирішення цієї проблеми…
— Це перемога для Винників і позитивний приклад для решти міст та містечок. Однак за цим бізнесом стоять дуже серйозні гравці, які вміють вичікувати. Наші активісти прекрасно розуміють, чим це все може закінчитися, але не відступають. Коли ці «бізнесмени» з’явилися у Винниках, я переконував місцевих власників приміщень не укладати з ними угод оренди. На жаль, угоди на оренду вже були підписані, кошти проплачені, в орендодавців не було розуміння того, що цей бізнес треба зупиняти.
Ми у мерії пройшли всю процедуру: звернулися до правоохоронних органів, до юстиції із запитом, чи правомірно ці бізнесмени провадять свою діяльність. З усіх відомств прийшли відповіді, що вони працюють законно.
Насправді ці тисячі салонів грального бізнесу працюють за франшизою від київської структури, що має офшорне коріння. За нею стоять маловідомі громадяни з європейських країн, які в судах продовжили ліцензію на організацію лотерейного бізнесу в Україні.
І, користуючись прогалиною у законодавстві, а саме можливістю проводити електронні лотереї, вони відкрили гральні салони під вивіскою «національної лотереї». У документах вони фігурують як «Чемпіон», «Золото», «Фаворит» та інші, вони заполонили всю державу. Сьогодні вони дуже сильні. ЗМІ пов’язують цей бізнес із нардепом Олександром Третьяковим.
Тому боротьба з цим явищем можлива, якщо буде розуміння цілого суспільства. Ми звернулися до ВР з проханням внести зміни й доповнення у закон про заборону грального бізнесу в частині електронних лотерей. Це дасть можливість зупинити цей бізнес в Україні. Але якщо влада вважає, що країні потрібні кошти, що гральний бізнес має право на існування, легалізуємо його. Будь ласка: казино, де існує фейс-контроль, платить податки. Повернімо скачки, букмекерські контори, хай працюють офіційно.
— Ви вже три роки є міським головою Винників. Яким прийняли місто і як вдається його розвивати?
— Коли прийшов на цю посаду, був великим оптимістом, бо досвіду державного управління у мене вистачало. Але ніколи не уявляв, що ситуація може бути настільки занедбаною. У Винниках були відсутні елементарні речі: інвентаризація, статистика, було невідомо, скільки тут майна, землі, людей. Тому ми майже цілий рік витратили на заповнення цих прогалин.
Черга в єдиний дитячий садочок тоді була 1200 осіб, чинний садочок мав 120 місць (за фактом — 270). Стан шкіл був жахливий, побори з батьків на вікна, ремонти. Транспортне сполучення — знак запитання, дороги — відсутні. Нижня частина міста майже не каналізована.
Тоді спільно із небайдужими винниківцями ми запровадили вечори стратегічного планування, говорили про те, яким хочемо бачити місто. На сьогодні ми інвентаризували вже половину земель міста, повністю — майно громади міста. Прийняли програму освітлення, вже освітили 96% міста.
Ми розробили програму каналізування. До початку літа модернізуємо останню базову каналізаційно-насосну станцію і розпочнемо підключення до каналізації приватних помешкань, вулиць.
Виконуємо програму водовідведення. За ці три роки сформували та відновили близько 20 кілометрів ровів, тепер функціонує система, яка відводить від Винників воду.
Наш пріоритет — освіта й освітні заклади. У Винниках був один міський садочок і один приватний садочок на 27 місць. Торік ми запустили додатково садочок на 500 місць, запрацювали ще два приватні садочки, ведемо перемовини із забудовником щодо ще одного дошкільного закладу на 150 місць. Таким чином знімемо напругу з місцями у садочках Винників.
Дуже хочу, щоб громадське життя Винників не залежало від того, хто міський голова. Дуже хочу, щоб жителі міста відчували зміни на краще.
— Активність громади і є проявом громадянського суспільства, роль якого в самоврядуванні — надважлива. Як громада Винників і ви бачите майбутнє свого міста у контексті реформи децентралізації?
— Пам'ятаю, коли я вже працював на тютюновій фабриці у Винниках, у місті якраз проходив перший референдум: чи доцільно, щоб Винники повністю увійшли до складу Львова. Винниківці були проти. Тоді як львів’янин я не розумів цього, адже вони отримали б переваги великого міста.
Водночас історія Винників унікальна. Це місто першого пам’ятника Тарасові Шевченку у Західній Україні. Місто, де жили й працювали три міністри уряду УНР, митрополит Огієнко. Тут є пам’ятник Січовим стрільцям, який вистояв німецьку й радянську окупації. І це все просто так перекреслити не можна.
А будь-яка реформа покликана покращити життя людей. Тобто створити умови, щоб люди могли стати господарями у себе в місті чи селі. Закони щодо децентралізації не побачили інтересів малих міст. Це стосується не тільки Винників, а всієї України. Сьогодні готуються певні пропозиції, зміни, в тому числі від Асоціації міст України, щоби врахувати ці речі.
У нас ситуація ще більш унікальна, бо ще в далекому 1964-му був Указ Президії Ради УРСР про те, що утворюється обласний центр Львів з містом Винники, Рудном, Брюховичами. Відповідно, з того часу ми вважаємося одним великим цілим. Львівська обласна рада побачила нас у перспективному плані як частину агломерату, об’єднання громади з містом Львовом.
Це логічно, ми є частиною великого Львова, але проблема така: законодавець не побачив, що не можна об’єднати місто з містом, хтось має зникнути і, відповідно, так виглядає, що ця доля може чекати місто Винники. Звичайно, погодитися з цим ми не можемо.
— Що ви пропонуєте натомість? Агломерація довкола Львова — наскільки це реально?
— Агломерація — це велике місто, об’єднане з довколишніми населеними пунктами спільним ринком праці, скоординованим просторовим розвитком, вибудуваними взаємозв’язками. Приклади успішних агломерацій — Париж, Берлін, Штутгарт, Варшава… Довкола них є багато населених пунктів, своє самоуправління, мери. Люди звідти їздять на роботу у центр. Але це фактично єдина спільнота. У нас подібна ситуація: згідно з неофіційною статистикою, 90% винниківців також їздять на роботу до Львова. Подібна ситуація із Пустомитами, багатьма іншими населеними пунктами довкола Львова. Це свідчить про існування у нас спільного ринку праці.
Ці процеси можна використати для розвитку довколишніх громад і міста Львова. Користь для Львова у тому, що він із майже 800-тисячного міста має шанс стати містом-мільйонником. Тобто агломерація Великого Львова може стати мільйонною агломерацією. А це зовсім інше ставлення інвесторів, нові можливості для розширення бізнесу, інвестицій.
— Зрозуміло, Винники в такому разі збережуть територію і певну самостійність, однак чим це може бути цікаво Львову?
— Львів, безперечно, мав би стати центром цих процесів. Це королівське місто, найбільше україномовне місто світу. Щоб зберегти позиції лідера політичного й економічного життя країни, стати регіональним лідером і для закордонних сусідів (Польща, Угорщина тощо), Львів повинен демонструвати темпи економічного зростання. Окрім розвитку туризму, мають бути зрушення у промисловості, логістиці, економіці загалом.
Як на мене, Львівська агломерація, або «Великий Львів», — це Львів і 30-кілометрова зона довкола нього. Це спільне планування, яке дозволить прокласти не тільки радіальні дороги, а й нову кільцеву дорогу довкола Львова у 30-кілометровій зоні. І найголовніше — створити передумови появи нових підприємств, нових робочих місць не лише для львів’ян, а й для жителів поза межами так званого «історичного Львова».
Досвід співпраці Львова, Винників, Рудного та Брюховичів — це і є приклад об’єднання, яке можна назвати агломерацією. Особливо в частині обрання депутатів від наших населених пунктів до Львівської міськради. Агломерація дозволить не тільки зберегти самоврядування, статус міст і сіл, а й поповнити місцеві бюджети нарахуванням ПДФО.
Сама ідея Великого Львова не нова — це насправді новий погляд на міркування зі 100-літньою історією. Великий Львів — унікальне визначення. У 1910 році науковець Львівської політехніки Ігнатій Дрекслер видав книжку «Великий Львів». Згодом книгу про сучасний Львів випустила хорунжа УПА, науковець, географ Олена Степанівна. Так, зараз кажуть, що треба робити місто комфортним, забирати транспорт з вулиць тощо. Але все це має бути відображено в архітектурі, логістиці в цілому. Сьогодні треба звертатись до тієї ж Львівської політехніки, до фахівців, яким не байдужа доля нашого міста. Потрібно оцінити чинний генеральний план, визначити подальші кроки.
Новий міський голова має розуміти, що у Львові є напрацювання, є бачення громади, як має розвиватися місто. Це бачення має стати планом дій міського голови, спільної роботи міської та обласної влади. Треба діяти заодно, нам нема чого ділити. На першому місці мають бути інтереси громади. Ми будуємо місто, а місто формує нас.