«Голосувати головою, а не шлунком. І навіть не серцем»
Відомий соціолог попереджає надто довірливих виборців про хитрих кандидатів-маніпуляторів і брудні політичні технології під час президентської кампанії
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/383419/bekeshkna.jpg)
Кампанія з виборів президента набирає обертів. Центрвиборчком зареєстрував уже перших п’ятьох кандидатів і відмовив одному заявникові, позаяк той не дотримав вимог щодо оформлення документів. Визначено межі виборчих округів, затверджено кошторис державних видатків на проведення виборів глави держави у сумі 2,35 млрд. грн. По святах шукачі президентського щастя «розкочегаряться» на повну котушку, і вже тоді наших співвітчизників накриє справжнє цунамі клятвених обіцянок і жорстких звинувачень. Ми побачимо «ангелів» і «демонів», «безсрібників» і «політичних торгашів», новоспечених «рятівників нації» і «п'явок на тілі народу». Нудьгувати точно не доведеться.
Про особливості цьогорічних президентських перегонів кореспондент «Високого Замку» розмовляв із одним з найбільш авторитетних соціологів країни — головою правління Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва Іриною Бекешкіною.
— Експерти уже зараз називають прізвища п’яти-шести лідерів президентських перегонів. Спираючись на дослідження свого Фонду, ви могли б назвати соціальні групи виборців, які стоять за фаворитами, приблизний віковий ценз прихильників того чи іншого політика?
— Якщо говорити про вік, то істотних відмінностей за цим показником у груп підтримки потенційних лідерів немає. У всіх, за винятком Володимира Зеленського, дещо менше симпатиків серед молоді. У Зеленського специфічний електорат: за нього готові віддати свої голоси 18% виборців віком до 30 років. Для порівняння: у Порошенка цієї категорії 8%, у Тимошенко — 9%. У всіх інших — значно менше. Така висока підтримка молоді таїть і певну небезпеку для Зеленського. Адже молодь — менш активний виборець, ніж представники середнього і старшого покоління. Тому слід чекати, що у підсумку голосування відсотки Зеленського можуть бути істотно меншими, ніж під час соціологічних опитувань. Ще один нюанс: у великих містах молодь часто живе не за місцем реєстрації, а отже, може не прийти на голосування.
На всіх попередніх виборах електорат завжди чітко ділився за прихильністю до кандидатів із заходу і сходу країни. Частково ця тенденція збережеться і тепер. Очевидно, що Юрій Бойко — це кандидат для виборців сходу і півдня, Мураєв — сходу, Вілкул — теж сходу. Садовий, Гриценко матимуть виборців в основному на заході і в центрі. У Тимошенко однакова підтримка приблизно в усіх регіонах, у Порошенка — теж у всіх, за винятком східного. Між цими кандидатами різниця у підтримці не географічна і не вікова, а соціальна. За Порошенка переважно голосуватиме середній клас. За цим показником нинішнього главу держави підтримує 28 відсотків виборців. А от до Тимошенко виявляють симпатії найбідніші, малозабезпечені громадяни.
/wz.lviv.ua/images/interview/2019/01/polityka-bekeshkina.jpg)
— Якщо зважиться піти у велику політику Святослав Вакарчук…
— За результатами опитування, він поки що набирає лише 3 відсотки. Його прихильники, як і у Зеленського — молодь, але, швидше, на заході, у центрі.
— У новорічну ніч українці, які дивилися один з вітчизняних телеканалів, замість президентського послання перед 12-ю ночі почули виборчий спіч того ж Зеленського. Як ви сприйняли таке вклинення «слуги народу»?
— Як хамство. З іншого боку, це геніальний маркетинговий хід. Бо за святковим столом того вечора і у наступні два дні всі обговорювали Зеленського. Якщо розглядати цей крок шоумена з точки зору політтехнології, можливо, цей його прийом коли-небудь занесуть до підручників, ілюструватимуть ним тему «Як поставити кандидата у центр уваги країни».
— Наскільки відповідають дійсності озвучені раніше рейтинги кандидатів? Декому давно малюють перемогу, і за цими оцінками може скластися думка, що іншим кандидатам уже нема чого «рипатися». Закрадається думка, що деякі соціологи перебувають на службі у певних політичних штабах, вгоджують грошовитим претендентам…
— З результатів деяких досліджень видно, що за них хтось платить. Щодо нашого Фонду, то він фінансується за рахунок міжнародного гранта, ми ні під кого не підлаштовуємося. Зрештою, загальнонаціональних соціологічних центрів (а саме на їхні дані варто зважати) не так уже й багато.
— У пресі часто тиражують результати опитування соціологічних груп, про які мало хто чув. Довірливий читач на це купується…
— Якщо хтось пише щось там на паркані, це не означає, що він — журналіст. Якщо хтось сам робить собі уколи, це ще не означає, що він — лікар. Так само, якщо хтось бігає поміж людей з анкетою, це зовсім не означає, що він — соціолог… Якщо «контора» зовсім не відома, то у мене виникає питання до ЗМІ, які публікують її «результати». Навіщо ці медіа подають людям таку сумнівну інформацію? Не вірю в існування соціологічних фірм-одноденок, насправді їх немає. Певним виданням певні політичні сили платять за те, щоб вони опублікували вигідні для цих партій «соціологічні дані». Справжні соціологи дорожать своєю репутацією, на змову не йдуть.
— Незаможні люди, про яких ви вже згадували, через свою легковірність тішать себе привабливими гаслами на білбордах, на яких, скажімо, один кандидат обіцяє у разі свого президентства знизити ціну газу удвічі, а інший — здешевити його у чотири рази…
— Такі кандидати або свідомо маніпулюють, або ніколи не читали Конституції, де прописано права і обов’язки президента, а відтак — його можливості. Знижувати або підвищувати тарифи, піднімати пенсії зовсім не у компетенції глави держави! Це може зробити хіба уряд. Тому такі й аналогічні обіцянки політиків перед виборами — брехня!
— Кілька днів тому чинний глава держави закликав кандидатів власним прикладом засвідчити стандарти вільного і чесного волевиявлення, встановлені Євромайданом. Чи дотримуватимуться цих стандартів претенденти на найвищу посаду у країні?
— Толерантності сподіватися годі. Значною мірою ця виборча кампанія буде тим, що я називаю дурдом-шоу. Буде і так звана гречка, тобто підкуп. На мажоритарних округах вона вже є. У Києві виборців купують через ветеранські організації. Люди приходять в офіси, від певних партій їм дають продуктові пайки. І це виглядає законно, бо пенсіонер за чужою підказкою пише заяву приблизно такого змісту: «У зв’язку зі складним матеріальним становищем прошу надати мені допомогу». І партії, які висувають свого кандидата, «допомагають». До такої «допомоги» не придерешся, не скажеш, що це підкуп, бо політики підстраховуються заявами громадян.
— Кажуть, усіх кандидатів у президенти не вдасться помістити у виборчий бюлетень…
— Кандидатів на цих виборах справді буде багато. Балотуватимуться навіть ті, у кого немає ні найменших шансів на перемогу. І фінансових ресурсів. Виникає питання: хто ж за них заплатить 2,5 млн. грн. обов’язкової грошової застави? І на яких умовах дадуть кандидатам ці кошти? А вони висуванцям потрібні для оплати праці своїх штабів, представників у виборчих комісіях, агітаційної реклами — а це чималенькі гроші…
Багато хто з теперішніх висуванців братиме участь у цих виборах з прицілом на осінню парламентську кампанію. Набраний зараз якийсь там один відсоток (а два — для декого взагалі буде щастям) можуть зробити цього кандидата бажаним обличчям в якійсь політичній партії. Вона розраховуватиме з такою фігурою набрати додаткові відсотки під час боротьби за мандати у Верховній Раді. Такий кандидат розглядає президентські вибори як розминку, як власну розкрутку. Свій відносно високий результат може використати як елемент політичного торгу.
— За святковими столами пересічні громадяни не оминали теми виборів. Багато губляться з майбутнім вибором. Дезорієнтовані недобросовісною політичною рекламою. На базарі ніколи не дадуть обвести себе довкола пальця, а от на виборах можуть стати жертвою обману. Як їм уникнути цього?
— У нас, знаєте, ринкове суспільство — пропозиція відповідає попиту. Який попит, така і пропозиція. Деякі люди чекають підманки — їм її і дають. Якби громадяни були більш вимогливими до себе, раціональними, то багато кандидатів у президенти і поводились би інакше. Моя рекомендація виборцям: вмикати розум! Голосувати головою, а не шлунком. І навіть не серцем. У нас деякі, на вигляд пристойні, люди кажуть: голосуватиму за того-то — «бо він такий класний». А я у таких випадках відповідаю: «класний чувак» — це не професія! На посаду президента ми повинні вибрати професійну людину, яка, окрім іншого, повинна вміти вести нелегкі переговори з керівниками інших держав, достойно виконувати місію Верховного Головнокомандувача.