«Поява Православної церкви України — надія на те, що християнський дух переможе імперський»
Французький богослов Антуан Аржаковський — про найбільш знакову подію у духовному житті українців
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/382421/ant.jpg)
Мільйони наших співвітчизників переживають величезне піднесення від створення незалежної Православної церкви України. У Верховній Раді звучать заклики проголосити 15 грудня, коли це сталося, державним святом, назвати його Днем духовної єдності. Значення цієї події у розмові з кореспондентом «Високого Замку» оцінює випускник Сорбонни, французький історик та богослов російського походження Антуан Аржаковський.
— Пане Антуане, як створення помісної церкви в Україні сприйняли у православному світі? Як ця подія вплине на нього?
— Ініціатива Вселенського Патріарха Варфоломія, «першого серед рівних», надати автокефалію Українській церкві загалом втішила православний світ — нарешті вона з’явилася! Насправді ця церква існувала уже давно. А тепер її визнала Вселенська Патріархія! І це — прекрасна новина.
З іншого боку, ви бачите, як різко реагує на неї Москва. Зайшла так далеко, що навіть вирішила більше не молитися з православними Вселенського Патріархату. Це сумно. Використовувати євхаристію для політичних цілей неприпустимо. Москва так погано реагує, бо думає, що є «третім Римом». І робить велику помилку. Забуває, що є не Матір’ю-Церквою для України, а її донькою. Це історичний факт.
Який вплив матиме Православна церква України на світове православ’я? Як на мене, це шанс для всіх православних у світі, і в Україні, і в Росії, і у Франції, всюди — мати нові підходи, нове розуміння нашого минулого. Ми повинні усвідомити, що ідея «третього Риму» — оманлива.
— В історичному, геополітичному вимірі наскільки важливе народження цієї нової Церкви для самої України? І як воно «аукнеться» для Росії?
— Те, що сталося в Україні, є продовженням процесу творення її нації. А нація — це вище, ніж поділ за конфесіями. Вона твориться постійно. Формування нації передбачає мирне співіснування з іншими націями. Тому зараз багато роботи для того, щоб утворена Православна церква України працювала відкрито, з любов’ю, з миром до інших.
Її поява для Росії, з одного боку, є поразкою. Але я назвав би це поразкою-оздоровленням. Вона означає, що росіяни можуть вийти з ілюзії, що є єдиними спадкоємцями Київської Русі. Російська церква тепер розуміє (або ж повинна це збагнути), що в Української церкви більше причин претендувати на таку спадкоємність. Відтак вона має всі підстави стати вільною, автокефальною.
Маємо лише початок роботи Української церкви. Вона не повинна будуватися за тим же принципом, що і Російська — після 90-х років. У ХХІ столітті важливо сповідувати не клерикальний, авторитарний підхід, а зрозуміти, що кожен мирянин, кожен хрещений є величезною цінністю для Церкви. По суті, кожний хрещений для церковного богослов’я повинен стати і пророком, і священиком, і царем. Це дуже важливо. Бо якщо церковний менеджмент ПЦУ буде схожим на російський чи частково на грецький, де єпископ вирішує все, а миряни повинні слухняно підкорятися, то нічого нового тоді не вийде. Поява нової Православної церкви — це велика надія на те, що християнський дух переможе імперський.
— Особисто для вас що означає факт створення Православної церкви України?
— Для мене це велика радість. Таке визнання мали б зробити давно. Не 30 чи 100 років, а кілька століть тому. Нинішнє визнання заслужене! Бо українська духовність, українська традиція, історія української святості прекрасна! Весь світ повинен це визнати.
У Львові, в Українському католицькому університеті, спільно з отцем Іваном Дацьком я створив Інститут екуменічних студій. Наша мета — діалог, постійний екуменічний дух. Смиренна зустріч на Об’єднавчому соборі представників УПЦ Київського патріархату, УАПЦ, а також деяких сміливих єпископів УПЦ Московського патріархату є свідченням цього екуменічного духу в середині православ’я. Тепер цей дух потрібно перенести і на взаємини українських православних із греко-католиками, протестантами та іншими конфесіями. Це те, чого я так чекаю. Був дуже радий, що глава УГКЦ Блаженнійший Святослав (Шевчук) швидко і позитивно відреагував, сказавши: «Давайте разом краще пізнавати один одного, робити більше спільних проектів». Мовляв, ми і на Майдані були однією церквою, одним народом — стояли за гідність кожної людини.
Дух єдності треба підтримувати і надалі. Це буде дуже корисно для Європи. Упевнений: сильна, по-християнськи об’єднана Україна важлива для сильної Європи у нелегкі для всіх часи.
— За яким сценарієм розвиватимуться події у релігійному житті України? Паства колишньої УПЦ Московського патріархату та її архієреї вливатимуться у Православну церкву України чи підуть на загострення відносин з нею?
— Якщо нова церква України покаже, що вона відкрита, якщо побачимо прагнення започаткувати новий період в історії Української церкви і кожна людина матиме в ній своє місце, якщо наголос робитиметься на освіті, якщо церква буде соціальною у цей непростий час війни — тоді об’єднання буде широким. І це дасть позитивний ефект для суспільства.