Передплата 2025 «Добра кухня»

«Смартфони вкорочують дітям життя»

Як кажуть учені, у малюків, що «спілкуються з Інтернетом», фіксують «зміни в мозку, які можуть бути незворотними»

Фото mirror.co.uk (ілюстративне).
Фото mirror.co.uk (ілюстративне).

У дітей, що користуються смартфонами, виникають проблеми з концентрацією і сном, а інколи навіть суїцидальні думки, попереджають польські науковці. Як інформує TVP3 Szczecin, учені скерували до міністерства національної освіти Польщі спеціальну петицію — щодо запровадження у країні правил цифрової гігієни.

«Кажу це абсолютно відповідально: з допомогою смартфонів ми нині вкорочуємо дітям життя, — стверджує професор польської Пйотркувської Академії Маріуш Збіґнєв Єнджейко. — Використання смартфонів у початкових школах не обґрунтоване ані освітніми потребами, ані міркуваннями безпеки. Тож навіщо нам у школах смартфони?».

Професор Єнджейко, який є одним із підписантів петиції польських науковців до міністра освіти РП (щодо обмеження використання смартфонів у школах), наголошує: у дітей, що користуються сучасними мобільними телефонами, фіксують різке зростання емоційних, соціальних і освітніх проблем.

Схожих висновків дійшли також учені з польського Щецина. «Саме зі соціальних мереж наші діти й підлітки отримують соціальні моделі для наслідування, інформацію про зовнішній вигляд і конкретні соціальні ролі, — констатувала доктор Колєтт Щепаняк із Інституту соціології Щецинського університету. — І це часто негативно впливає на дитячу самооцінку».

«Шкільна перерва — час для відпочинку, а не для смартфонів»

Згідно з останніми дослідженнями, сучасна молодь «сидить» в Інтернеті (здебільшого в соціальних мережах) у середньому 5 годин 36 хвилин щодня… А це майже чверть доби!

«Ми спостерігаємо за дітьми віком 3−4 років і навіть менших, які вже спілкуються з Інтернетом, не знаючи, для чого їм це треба, — розповів доктор Войцех Родзень з Інституту психології Щецинського університету. — Є очевидні зміни у структурах дитячого мозку, які в деяких ситуаціях можуть бути незворотними».

У своїй петиції до міністра освіти польські науковці вказують на необхідність впровадження рішень, які вже прийняли уряди Австралії й країн Скандинавії, зокрема, Данії. У Польщі деякі школи також запровадили обмеження на використання учнями смартфонів, і ті заходи довели свою ефективність.

«Якщо ситуація вимагає, щоб дитина зв’язалася зі своїми батьками, то може піти у визначене місце й зробити це, — пояснила заступниця директора однієї з початкових шкіл Щецина Ізабела Кучко. — На перервах намагаємося не давати дітям користуватися смартфонами, адже перерва — час для відпочинку».

«Діти, позбавлені смартфонів, прагнуть фізичної активності й безпосереднього спілкування з однолітками, — каже професор Єнджейко. — Не треба боятися змін, які точно на часі».