Гінекологів вчать правильно комунікувати з пацієнтками
Понад 13% українок із інвалідністю скаржаться на некоректні поведінку й висловлювання медперсоналу на свою адресу
2,7 мільйона українців живуть з інвалідністю, і це — статистика станом на 1 січня 2020 року. Відповідно до нещодавніх оцінок, 20% населення України (й приблизно 20% внутрішньо переміщених українців) — це люди з розладами зору, слуху, фізичними або інтелектуальними порушеннями, як вродженими, так і набутими. Ці дані не остаточні, адже щодня українці, військові та цивільні, травмуються внаслідок бойових дій.
Найбільшим бар'єром, що стримує людей з інвалідністю від участі у суспільному житті, є оцінювальні судження, упередження й стереотипи. Зокрема, що інвалідність — це відхилення від норми, яке необхідно виправити чи вилікувати, що життя під одним дахом з такою людиною — це тягар тощо. Людям з інвалідністю також вкрай складно отримати послуги зі сексуального або репродуктивного здоров’я. Передусім такою перешкодою є неготовність медиків надавати послуги таким пацієнтам та відсутність «безбар'єрності» у медичних закладах.
Опитування пацієнток з інвалідністю показало, що 76% жінок не можуть потрапити на прийом до гінеколога через відсутність ліфта у медичному закладі (якщо кабінет гінеколога розташовується на верхніх поверхах). Понад 13% скаржаться на некоректну поведінку й висловлювання медперсоналу на свою адресу. Більш як 14% стикаються з проблемою недоступності медичних послуг.
Щоб виправити цю ситуацію, БФ «Здоров'я жінки та планування сім'ї» за підтримки UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення, та Партнерства ООН із захисту прав людей з інвалідністю започаткував проєкт «Інтеграція гендерно-орієнтованого охоплення осіб з інвалідністю в гуманітарну допомогу в Україні», в рамках якого в 11 областях планують оснастити 27 гінекологічних кабінетів безбар'єрного доступу, а до кінця червня відкрити ще 10 таких кабінетів.
Інклюзивний гінекологічний кабінет — це простір, який враховує і потреби жінки, яка пересувається на візочку, милицях чи протезах, або є незрячою, й потреби лікаря, який проводить огляд. Зокрема тут встановлене гінекологічне крісло з регулюванням висоти, є ходунці на колесах, підіймальні пристрої, опори-поручні тощо.
Проте, як визнають ініціатори проєкту, розв’язати проблему, лише оснастивши кабінети, не вдасться. Потрібно змінювати ставлення лікарів. Як зазначила у коментарі «ВЗ» очільниця БФ «Здоров'я жінки та планування сім'ї» Галина Майструк, причиною некоректної поведінки медпрацівників є брак знань та навичок. Жінки з інвалідністю стикаються зі стереотипами щодо їхньої фертильності й здатності народити та доглядати здорову дитину, з обмеженнями у самостійному прийнятті рішень щодо свого сексуального життя, браком сексуальної освіти. Як результат — стикаються з бар'єрами до отримання послуг із сексуального та репродуктивного здоров’я, хоча пацієнтки з інвалідністю мають такі ж права, як і будь-яка інша українка.
Відтак для акушерів-гінекологів вирішили розробити посібник-пояснення, як правильно комунікувати з такими пацієнтками. «Знання базових норм спілкування щодо людей з інвалідністю не лише робить взаємодію під час надання медичних послуг більш комфортною, а й відіграє важливу позитивну роль у зменшенні стигми та дискримінації, яких вони зазнають у суспільстві», — резюмує Галина Майструк.