«Мій дядько-вчитель не дописав на класній дошці навіть дати того дня — його потягли у НКВД…»
Частина жертв комуністичних репресій досі покоїться у парку біля графського замку в Бережанах
На початку цвинтаря у селі Нараєві, що майже на межі із Львівською областю, привертає увагу братська могила і незвичний пам’ятник на ній, що символізує біль та страждання, — фігура скорботної матері на розп’ятті. Так нараївці за ініціативи колишнього місцевого лікаря, рухівця Антона Рокицького, вшанували пам’ять двох десятків своїх молодих краян, які стали жертвами московських карателів у червні 1941 року, на початку німецько-радянської війни. Портрети цих людей поміщено на стелі, яка доповнює меморіал невинно убієнних.
Трупи закатованих виловлювали у Золотій Липі
На сторінці нараївського краєзнавця Олега Паневника у Фейсбуку можна побачити неймовірно гарне, «атмосферне» фото, зроблене у далекому 1938 році: чотири ряди учасників сільського хору у розкішних національних строях. Зі світлини дивляться на нас молоді одухотворені обличчя хлопців і дівчат, які, напевно, готуються до виступу. З ними — їхній диригент і акомпаніатор із мандоліною чи то домрою…
Для кількох цих нараївських хористів групова світлина стала останньою в їхньому молодому житті: через три роки «совіти» їх розстріляли, закатували. Кого — у бережанській тюрмі, у відділі НКВД, а кого — під стінами тамтешнього замку Синявських. Майбутніх жертв на фото позначено хрестиком. З першого ряду живими на липень 1941-го не залишилося нікого…
Як свідчать архівні дані, загалом більшовицькі зайди перед своїм відступом з Бережанщини під натиском німецьких військ влітку 1941-го замордували понад три сотні українців, яких (здебільшого — за політичними звинуваченнями) тримали у в’язницях. Одні трупи наспіх закопали у трьох ямах біля фортеці, де стояв військовий гарнізон зі складами. Інші вивезли у ліс, а деякі бездиханні тіла зі слідами тортур скинули з мосту прямо у річку — і люди згодом знаходили їх за кільканадцять кілометрів біля греблі у селі Саранчуках. Останки решти не знайдено досі.
Як ідеться в історії Нараєва, із енкаведистських катівень додому більше не повернулися два десятки його жителів — І. Бай, С. Воскрес, В. Денека, Іван та Михайло Драбики, М. Жихович, М. Захарків, С. Зварич, В. Зорій, С. Литвин, Володимира і Теодозія Нагірні, М. Проскуренко, Володимир та Федір Сендецькі, Е. Фігурська, О. Фортуна. На допити у Бережани було забрано сільських педагогів Т. Павліва, І. Різник, Н. Струка. Там і зустріли вони свою смерть. П’ятнадцять зі згаданих нараївців мали вік до 23 років…
Про Теодора/Теодозія Павліва та інших жертв більшовицьких звірств у газеті «Бережанські вісті» від 24 липня 1941 року розповідав житель Потутор Павло Хичій, якому у ті дні дивом вдалося втекти з тюрми. Він згадував, як одного за одним його сусідів-в'язнів «викликали сталінські пси, і вони до келії більше не повернулися»…
На моїй малій батьківщині, на хуторі Малинівці неподалік Бережан, ще донедавна жив сусід, свідок розкопок масових поховань біля замку Синявських — Степан Дубницький. Згадував, як 14-річним хлопчаком у липні 1941 року спостерігав ексгумацію закатованих українців. Розкопки проводили місцеві жителі під наглядом німецьких військових. Останні (у тому числі — із пропагандистською метою, щоб показати звірства більшовицького режиму) фотографували добуті останки…
У ті липневі дні стояла велика спека. Побоюючись виникнення епідемії, нова окупаційна влада розпорядилася засипати вапном і землею два місця стихійних поховань. А третю колективну могилу із тих же санітарно-епідеміологічних міркувань так і не розкривали.
Шокуючі деталі цієї масакри розповідав свого часу Юліан Павлів (1930 р. н.), якого цитує «Історична правда»:
«Навеснi 1941 року у селi Нараєві, як i в iнших мiсцевостях, було масово заарештовано представників мiсцевої iнтелiґенцiї, серед них i мою тiтку Iванну, сiльську вчительку. У червнi 1941 року із 19 заарештованих з нашого села вироки отримали четверо, а трьох з них було засуджено до страти…
З початком вiйни село чекало повернення полiтв’язнiв додому. Замість того пiшли чутки про страшнi мордування у в’язницях. У перших числах липня родини подалися до бережанської тюрми на розшуки близьких. Задля безпеки жiнки взяли i нас, пiдлiткiв 10−12 рокiв. Там ми застали гори понiвечених трупiв у пiдвалах, залитi кров’ю камери i коридори. Кривава стежка вела на подвiр’я. Там уже лежали рядами винесенi тiла — із обрiзаними вухами, носами, зчорнiлими обличчями. У тодішню липневу спеку стояв страшний сморiд. Лунали голосiння, крики розпачу, прокляття…
Тiтку Iванну ми знайшли на березi рiки Золота Липа, бiля замку, який НКВД використовував як катiвню. Поруч були ще двоє чоловiкiв, хтось уже прикрив ковдрою їхні голi понiвеченi тiла. Усе тiло тiтки вiд нiг до плечей було вкрите глибокими подряпинами. Обличчя зчорнiле. Вийняли з рота ганчiрку — язик вирвано. Вище зап’ястя — наскрiзнi рани вiд ножа, живiт розрiзаний вiд низу до грудей, у статевий орган забито пляшку. Ще двоє дiвчат iз Нараєва було замордовано у подiбний спосiб. Iншi тiла мали не менш страшні слiди знущань: вибранi очi, вiдрiзанi статевi органи, обрубанi пальцi, потрощенi голови.
Мiсцевi мешканцi розповiли, що впродовж тижня навколо в’язницi ревiли двигуни тракторiв, але вони не могли повнiстю заглушити крики катованих.
Розшукували своїх закатованих рiдних в основному за одягом. Довго виловлювали тiла з рiки Золота Липа, куди їх поскидали енкаведисти. Кiльканадцять кiлометрiв пливли ці тіла у кривавiй водi — аж до греблi в селi Саранчуки, де страшнi понівеченi трупи виловлювали i хоронили селяни. Неупiзнаних хоронили у спiльних могилах. Багато замордованих поховано в iнших навколишнiх селах.
Загалом нараївцi знайшли i поховали 12 закатованих односельцiв. Тіла ще трьох засуджених до страти вiдшукали пiзнiше, восени — у закиданiй камiнням ямi бiля бережанського лiсу. В одного з них, Павлiва Т. Г., були обрубанi ноги. Чотирьох так i не знайшли…".
Були добрими господарями — тим і «завинили»…
А ось що про події 83-річної давнини зі слів очевидців розповів кореспондентові «Високого Замку» пенсіонер Микола Красниця, колишній вчитель географії та історії у Нараївській школі:
— «Совіти» вивозили з нашого села і знищували активну, національно свідому молодь, патріотів. Родину Сендецьких запроторили на Сибір. Це були передові люди, діяльні українці, які добре господарювали на своїй землі (через це москалі їх обзивали куркулями). Ці мої односельці ходили до церкви, були членами «Просвіти» та інших мирних організацій, грали у виставах, співали народні пісні. У тому і була вся їхня «вина». Таких людей московські зайди не любили. Кого вивозили на заслання, а кого вбивали на місці. Не дивина, чому згодом стільки наших хлопців пішло воювати в УПА…
Одного дня із Бережан у Нараїв приїхала машина із радянськими солдатами, заарештовану молодь вони загнали у кузов — і повезли до міста у тюрму. Там з них знущалися. Із двадцяти двох їхні родичі згодом знайшли лише десятьох. Через сліди тяжких побоїв трупів тяжко було упізнати.
Коли закатованих поховали у нашому селі, на їхній могилі поставили пам’ятник у формі куба-чотирикутника із тризубом. Згодом після свого другого нашестя «совіти» цей пам’ятник викинули. Лише за незалежної України жертв комуністичних злочинців було належно пошановано…
Боялися упізнавати замордованих рідних…
Дещо про закатованого дядька — сільського педагога Теодозія Григоровича Павліва — зі споминів свого батька автору цих рядків розповіла жителька Бережан Галина Павлів.
— Мій дядько народився у 1918 році, вчителював у місцевій школі. Саме проводив урок зі своїми учнями, як до його класу увірвалися «москалі». Дядько навіть не встиг дописати крейдою дату на дошці: речення вийшло незакінченим — 16 лют… І все. Нічого не пояснюючи, мого дядька забрали в НКВД. Звинуватили його у проукраїнській діяль-ності.
Того дня з Нараєва вивезли 12 осіб. Серед них — дві сестри Різник, які походили із сусідньої Шайбівки. Цих людей мордували у замку. Повідрубували їм руки-ноги, викинули на сніг… У червні всіх решту розстріляли. Коли хтось із рідних ішов їх упізнавати, то змушений був не показувати свого болю — інакше «совіти» знищили б і їх, всю родину.
Люди розповідали, що через переповнення трупами вода у річці Золотій Липі була червоною…
Після вбивства чоловіка дружина мого закатованого дядька разом із донькою втекли, згодом перебралися до Америки. За незалежної України приїжджали у Нараїв, відвідували могилу своїх чоловіка/батька…
Нагадати тим, у кого коротка пам’ять
У ці погожі дні золотої осені гарним парком під мурами старовинного замку Синявських-Потоцьких прогулюються багато жителів Бережан. Тут бавляться діти, неподалік працює кафе, чути сміх, музику. Однак багато хто із відпочивальників навіть не здогадується, що ці місця просочені кров’ю, що зовсім близько звідси лежать належно не поховані рештки їхніх замордованих краян…
Після проголошення Незалежності патріотичні громадські організації Бережан закликали знайти, дослідити, а потім перенести на цвинтар і з усіма християнськими почестями перепоховати жертв комуністичного терору. Це потрібно для рідних убієнних, для історії, для нашої пам’яті.
Свого часу у Бережанах уже готові були взятися за розкопки, ухвалили відповідне рішення. Але на заваді стали чи то війна, чи то ковід…
Час повернутися до цієї теми, не відкладати її на далеке «потім». Коли росіянам кремлівська пропаганда забиває мізки розповідями про «визвольну» місію своїх бузувірів в Україні, цим задурманеним людям треба показати, що саме лежить під стінами замку Синявських у Бережанах. І нагадати, чиїх брудних рук це справа. Нагадати це треба і декому з наших «затуманених» співвітчизників, які сумують за радянськими часами…