Передплата 2024 ВЗ

«Уночі постріляємо всіх вас, а потім скажемо, що це „бандьори“ зробили…»

На Тернопільщині пом’янули неіснуюче вже село Корчунок, яке знищили по війні радянські карателі

Під час освячення пам’ятного хреста на місці спаленого “совітами” села Корчунок.
Під час освячення пам’ятного хреста на місці спаленого “совітами” села Корчунок.

У чистому, прибраному від урожаю полі між селами Куряни і Волиця, кілька днів тому з’явився великий металічний хрест. Його, на прохання місцевого старости Ореста Нича, виготовив орендатор селянських паїв Тарас Чепурнатий. Після відправи отець Роман Климкович окропив цей хрест свяченою водою. І разом з усіма присутніми помолився за село Корчунок, яке на цьому місці жило-процвітало 79 років тому. Тепер воно існує хіба що у спогадах небагатьох його колишніх мешканців, які нині добувають свого віку в інших населених пунктах. А ще про його минуле буття нагадують навесні своїм цвітом кілька «прадавніх», дивом уцілілих яблунь у хащах урочища Зелений Потік…

Хотіли збудувати собі храм

Неподалік цього хреста збе­рігається уламок кам’яної фігу­ри, на якій проглядається дата встановлення: 1939 рік. Із за­лишків напису можна зрозуміти, що поставили пам’ятник на ко­шти, зібрані під час колядування. Як розповів авторові цих рядків Орест Нич (його дідусь і бабуся жили у Корчунку), у цьому міс­ці, що колись слугувало центром села-хутора, його жителі збира­лися звести церкву. Але на за­ваді стала Друга світова війна. І прихід у Корчунок радянських «визволителів». Власне, через них це село перестало існувати.

Цей пам’ятник у 1939 році селяни поставили у центрі Корчунка, де збиралися збудувати церкву. Не судилося – бо незабаром не стало і села.
Цей пам’ятник у 1939 році селяни поставили у центрі Корчунка, де збиралися збудувати церкву. Не судилося – бо незабаром не стало і села.

Колишня вчителька, світлої пам’яті Ольга Курис, дитинство якої пройшло у Корчунку, у своїй книжечці писала, що виникло це поселення на місці викорчува­ного лісу (тому й назва відповід­на). У 30-х роках минуло століт­тя тут нараховувалося 46 дворів, діяла хата-читальня, осередок «Просвіти», селяни отоварюва­лися у власній крамничці, а в од­ній із місцевих хат навіть працю­вав літній дитсадок.

Узимку 1940-го більшовики виселили із Корчунка в Сибір сім польських сімей. У серпні 1944-го це сільце майже повністю спалили радянські енкаведис­ти (нібито за те, що давало при­тулок і продукти воїнам УПА). У вересні 1949-го трагедія по­вторилася — як смерчем селом знову пронеслися каральні ра­дянські загони. Уцілілі жителі Корчунка покинули його, село стало руїною, пусткою.

— На початку 70-х колиш­ні жителі Корчунка і їхні нащад­ки пробували відродити село: на старих фундаментах зводили стіни, — розповідає Орест Нич. — Але представники тодішньої ко­муністичної влади не давали їм вкоренитися. Валили пічки, кух­ні, вибивали вікна-двері. Роби­ли все, щоб там не можна було жити… З часом вже мало що на­гадувало, що тут існувало село. Ще донедавна на його колишній території жителі сусідньої Воли­ці випасали худобу. Тепер це — суцільні фермерські поля.

Уночі приходили партизани-упівці, вдень — енкаведисти-попівці…

Кореспонденту «Високого Замку» випало спілкуватися з уродженкою Корчунка, а нині жи­телькою Бережан Ганною Бла­щак-Затор (із дому — Чичук). Для цієї жінки нинішня осінь — 82-а.

Уродженка Корчунка Ганна Чичук пам’ятає, які жахіття пережили її односельці у війну і після неї.
Уродженка Корчунка Ганна Чичук пам’ятає, які жахіття пережили її односельці у війну і після неї.

— Я прожила у Корчун­ку лише сім років, багато чого вже призабула, але дещо таки пам’ятаю, — каже пані Ганна. — Маленькою пасла гусей, лови­ла хрущів і годувала ними курей. Усі наші люди були звичайними хліборобами. На кожному обі­йсті зазвичай тримали по дві ко­рови, через кожну хату був свій кінь, люди доглядали свиней, птицю, обробляли городи. Щоб напувати худобу, облаштову­вали за своїми хатами ями-ко­панки розміром десять метрів на чотири — там збиралася до­щова вода. А по воду питну наші люди добиралися до Зелено­го Потоку, що за півтора кіломе­тра. Хтось привозив собі воду фірою, а хтось носив її на коро­мислі у відрах…

Наша співрозмовниця каже, що з приходом «совітів» життя в її, як і в інших довколишніх се­лах, докорінно змінилося. А по­тім розповіла історію, яка ба­гато в чому пояснює причину подальшої трагедії Корчунка.

— Коли мені було десь півто­ра рочку, до нашого дому вечо­рами навідувалися за харчами воїни УПА. Бандерівці, по суті, мене й вибавили. Серед цих хлопців був зовсім юний, 18-річ­ний партизан Заяць (імені його не пригадую). Я, маленька, до нього щось там белькотіла, а він, сам майже дитина, брав і гойдав, колисав мене… Вночі приходили до наших хат упівці, а вдень — попівці.

— Останні — хто такі? — пробу­ємо уточнити у пані Ганни.

— Попівці — це від прізвища начальника «енкаведе» у Бе­режанах Попова, який керував місцевими «істребками». Він по­стійно з’являвся у нас і наказу­вав, щоб ми забиралися із села геть. Погрожував: якщо не по­слухаємо його — то буде нам зле. Прямо так казав: «Одні з нас прийдуть до вашої хати вно­чі. Інші влаштують під хатою стрілянину — і вас повбивають. А ми скажемо, що то все зробили бандерівці…»

Великі страхи ми пережили! Наша хата на Корчунку горіла двічі: перший раз — при німцях, другий — при москалях. Так за­страшили тими погрозами міс­цевих людей, що вони змушені були втікати. Їхнє засіяне поле забрав собі колгосп.

Нашого сусіда Яцину попів­ці запроторили на сибір. Збира­лися вивозити і нас. Але виручив староста села, з яким мав добрі стосунки наш тато. Одного дня староста був у справах у Бережа­нах і там дізнався, що нас мають виселяти. Приїхав у Корчунок по­серед ночі і попередив моїх маму з татом про це. Вони швид­ко зібрали всіх нас, своїх дітей, і втекли до Дібранова. На ранок попівці застали вдома лише ста­реньку бабцю, яка нічого їм про наше зникнення не сказала…

Ганна Іванівна розповідає, що разом з батьками перебра­лася у село Волицю. Але і на но­вому місці життя було нестерп­ним. Як і за німецької влади, радянські урядники обкладали селян непосильними податками (йдеться про так званий «кон­тингент»).

— У 1960 році, коли я пра­цювала у бібліотеці, за вказів­кою влади щоранку змушена була ходити по селу і заклика­ти людей здавати у район моло­ко. А потім до обіду треба було відзвітувати, хто скільки його здав. Вимагали здавати по два кілограми масла. Хто його не мав, купував і віддавав. Про­цес контролював уповноваже­ний від району — директор ба­зару Рот. Наказували здавати все: яйця, шкіру із пацяти. На­віть вовну! — хоча у людей овець не було. Не давали нам жити, і все…

Саме на згадку про село, якому не дали жити, і постав­лено у його колишньому цен­трі пам’ятний хрест. Автору цих рядків священник Роман Клим­кович вповів:

— Жителі Корчунка несли свій тяжкий хрест — їх виселили з рід­них домівок. Тому цей рукотвор­ний хрест ми освятили у пам’ять про їхні страждання. Вони страждали, як і Христос страж­дав. Нащадки жителів Корчунка колись згадували мені, що їхні бабусі завжди мріяли поверну­тися на малу батьківщину, у рід­не село, щоб там дожити свій вік…

Що з ними сталося?

Після своїх тяжких споминів пані Ганна робить довгу паузу, щось перебирає у пам’яті, а по­тім перекидає місток нашої роз­мови у день сьогоднішній, коли за вікном українців — війна.

— Знаєте, свого часу я чи­мало прожила у Приморсько­му краї росії, у селі Тетюхе біля Владивостока. Мій майбутній чоловік служив там в армії. Піс­ля служби він приїхав додому. Його перша дружина померла при родах. Згодом він вподо­бав мене, ми одружилися і по­далися на Далекий Схід. Пробу­ла я там із 1960-го до 1972 року. З однією місцевою росіянкою були там як сестри. Часом при­ходжу з роботи, не встигла при­готувати щось на вечерю — піш­ла поїсти до неї. Або навпаки: вона прийшла з роботи, знає, що я вдома — біжить до мене, і вже я накриваю стіл…

А сьогодні я весь час запитую себе: що воно таке з росіянами сталося, що вони українців так люто ненавидять?

Думаю, за відповіддю Ганні Іванівні далеко ходити не тре­ба. Вона криється і у трагічній історії її рідного села Корчунок, яке зі своїми опричниками-«істребками» знищив один із представників «славного» ро­сійського народу…

Схожі новини