«Уночі постріляємо всіх вас, а потім скажемо, що це „бандьори“ зробили…»
На Тернопільщині пом’янули неіснуюче вже село Корчунок, яке знищили по війні радянські карателі
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/499082/khrest.jpg)
У чистому, прибраному від урожаю полі між селами Куряни і Волиця, кілька днів тому з’явився великий металічний хрест. Його, на прохання місцевого старости Ореста Нича, виготовив орендатор селянських паїв Тарас Чепурнатий. Після відправи отець Роман Климкович окропив цей хрест свяченою водою. І разом з усіма присутніми помолився за село Корчунок, яке на цьому місці жило-процвітало 79 років тому. Тепер воно існує хіба що у спогадах небагатьох його колишніх мешканців, які нині добувають свого віку в інших населених пунктах. А ще про його минуле буття нагадують навесні своїм цвітом кілька «прадавніх», дивом уцілілих яблунь у хащах урочища Зелений Потік…
Хотіли збудувати собі храм
Неподалік цього хреста зберігається уламок кам’яної фігури, на якій проглядається дата встановлення: 1939 рік. Із залишків напису можна зрозуміти, що поставили пам’ятник на кошти, зібрані під час колядування. Як розповів авторові цих рядків Орест Нич (його дідусь і бабуся жили у Корчунку), у цьому місці, що колись слугувало центром села-хутора, його жителі збиралися звести церкву. Але на заваді стала Друга світова війна. І прихід у Корчунок радянських «визволителів». Власне, через них це село перестало існувати.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2023/10/%D0%BF%D0%B0%D0%BC%D1%8F%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA.jpg)
Колишня вчителька, світлої пам’яті Ольга Курис, дитинство якої пройшло у Корчунку, у своїй книжечці писала, що виникло це поселення на місці викорчуваного лісу (тому й назва відповідна). У 30-х роках минуло століття тут нараховувалося 46 дворів, діяла хата-читальня, осередок «Просвіти», селяни отоварювалися у власній крамничці, а в одній із місцевих хат навіть працював літній дитсадок.
Узимку 1940-го більшовики виселили із Корчунка в Сибір сім польських сімей. У серпні 1944-го це сільце майже повністю спалили радянські енкаведисти (нібито за те, що давало притулок і продукти воїнам УПА). У вересні 1949-го трагедія повторилася — як смерчем селом знову пронеслися каральні радянські загони. Уцілілі жителі Корчунка покинули його, село стало руїною, пусткою.
— На початку 70-х колишні жителі Корчунка і їхні нащадки пробували відродити село: на старих фундаментах зводили стіни, — розповідає Орест Нич. — Але представники тодішньої комуністичної влади не давали їм вкоренитися. Валили пічки, кухні, вибивали вікна-двері. Робили все, щоб там не можна було жити… З часом вже мало що нагадувало, що тут існувало село. Ще донедавна на його колишній території жителі сусідньої Волиці випасали худобу. Тепер це — суцільні фермерські поля.
Уночі приходили партизани-упівці, вдень — енкаведисти-попівці…
Кореспонденту «Високого Замку» випало спілкуватися з уродженкою Корчунка, а нині жителькою Бережан Ганною Блащак-Затор (із дому — Чичук). Для цієї жінки нинішня осінь — 82-а.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2023/10/%D1%87%D0%B8%D1%87%D1%83%D0%BA.jpg)
— Я прожила у Корчунку лише сім років, багато чого вже призабула, але дещо таки пам’ятаю, — каже пані Ганна. — Маленькою пасла гусей, ловила хрущів і годувала ними курей. Усі наші люди були звичайними хліборобами. На кожному обійсті зазвичай тримали по дві корови, через кожну хату був свій кінь, люди доглядали свиней, птицю, обробляли городи. Щоб напувати худобу, облаштовували за своїми хатами ями-копанки розміром десять метрів на чотири — там збиралася дощова вода. А по воду питну наші люди добиралися до Зеленого Потоку, що за півтора кілометра. Хтось привозив собі воду фірою, а хтось носив її на коромислі у відрах…
Наша співрозмовниця каже, що з приходом «совітів» життя в її, як і в інших довколишніх селах, докорінно змінилося. А потім розповіла історію, яка багато в чому пояснює причину подальшої трагедії Корчунка.
— Коли мені було десь півтора рочку, до нашого дому вечорами навідувалися за харчами воїни УПА. Бандерівці, по суті, мене й вибавили. Серед цих хлопців був зовсім юний, 18-річний партизан Заяць (імені його не пригадую). Я, маленька, до нього щось там белькотіла, а він, сам майже дитина, брав і гойдав, колисав мене… Вночі приходили до наших хат упівці, а вдень — попівці.
— Останні — хто такі? — пробуємо уточнити у пані Ганни.
— Попівці — це від прізвища начальника «енкаведе» у Бережанах Попова, який керував місцевими «істребками». Він постійно з’являвся у нас і наказував, щоб ми забиралися із села геть. Погрожував: якщо не послухаємо його — то буде нам зле. Прямо так казав: «Одні з нас прийдуть до вашої хати вночі. Інші влаштують під хатою стрілянину — і вас повбивають. А ми скажемо, що то все зробили бандерівці…»
Великі страхи ми пережили! Наша хата на Корчунку горіла двічі: перший раз — при німцях, другий — при москалях. Так застрашили тими погрозами місцевих людей, що вони змушені були втікати. Їхнє засіяне поле забрав собі колгосп.
Нашого сусіда Яцину попівці запроторили на сибір. Збиралися вивозити і нас. Але виручив староста села, з яким мав добрі стосунки наш тато. Одного дня староста був у справах у Бережанах і там дізнався, що нас мають виселяти. Приїхав у Корчунок посеред ночі і попередив моїх маму з татом про це. Вони швидко зібрали всіх нас, своїх дітей, і втекли до Дібранова. На ранок попівці застали вдома лише стареньку бабцю, яка нічого їм про наше зникнення не сказала…
Ганна Іванівна розповідає, що разом з батьками перебралася у село Волицю. Але і на новому місці життя було нестерпним. Як і за німецької влади, радянські урядники обкладали селян непосильними податками (йдеться про так званий «контингент»).
— У 1960 році, коли я працювала у бібліотеці, за вказівкою влади щоранку змушена була ходити по селу і закликати людей здавати у район молоко. А потім до обіду треба було відзвітувати, хто скільки його здав. Вимагали здавати по два кілограми масла. Хто його не мав, купував і віддавав. Процес контролював уповноважений від району — директор базару Рот. Наказували здавати все: яйця, шкіру із пацяти. Навіть вовну! — хоча у людей овець не було. Не давали нам жити, і все…
Саме на згадку про село, якому не дали жити, і поставлено у його колишньому центрі пам’ятний хрест. Автору цих рядків священник Роман Климкович вповів:
— Жителі Корчунка несли свій тяжкий хрест — їх виселили з рідних домівок. Тому цей рукотворний хрест ми освятили у пам’ять про їхні страждання. Вони страждали, як і Христос страждав. Нащадки жителів Корчунка колись згадували мені, що їхні бабусі завжди мріяли повернутися на малу батьківщину, у рідне село, щоб там дожити свій вік…
Що з ними сталося?
Після своїх тяжких споминів пані Ганна робить довгу паузу, щось перебирає у пам’яті, а потім перекидає місток нашої розмови у день сьогоднішній, коли за вікном українців — війна.
— Знаєте, свого часу я чимало прожила у Приморському краї росії, у селі Тетюхе біля Владивостока. Мій майбутній чоловік служив там в армії. Після служби він приїхав додому. Його перша дружина померла при родах. Згодом він вподобав мене, ми одружилися і подалися на Далекий Схід. Пробула я там із 1960-го до 1972 року. З однією місцевою росіянкою були там як сестри. Часом приходжу з роботи, не встигла приготувати щось на вечерю — пішла поїсти до неї. Або навпаки: вона прийшла з роботи, знає, що я вдома — біжить до мене, і вже я накриваю стіл…
А сьогодні я весь час запитую себе: що воно таке з росіянами сталося, що вони українців так люто ненавидять?
Думаю, за відповіддю Ганні Іванівні далеко ходити не треба. Вона криється і у трагічній історії її рідного села Корчунок, яке зі своїми опричниками-«істребками» знищив один із представників «славного» російського народу…