«Хочу, щоб старовинні ліхтарі стали об’єктом культу»
Студент-політехнік Дмитро Мойсеєнко вже три роки вивчає історію львівських світильників
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/516795/img11732291169315.jpg)
Скільки би львовознавці не вивчали старовинний і вічно молодий Львів, все одно весь час знаходяться якісь «білі плями», тобто не вивчені місця в його історії. Так сталося зі старовинними ліхтарями, які прикрашають центр міста Лева. Здавалося б, ці височезні свідки історії завжди у всіх на виду, а значить, вже добре вивчені і описані науковцями. Парадокс, але це не так! Адже, як виявив студент 5-го курсу Львівської політехніки Дмитро Мойсеєнко, ні в Інтернеті, ні у друкованій літературі про ці ліхтарі досі не було ані рядочка.
Зацікавившись старовинними ліхтарями ще три роки тому, Дмитро так досконало, з науковою скрупульозністю вивчив предмет, що цього року вже провів кілька екскурсій на тему ліхтарів для львівських гідів. А ще хлопець написав велику статтю, де виклав усі етапи свого дослідження, — з картами, схемами, візуалізацією. Була і робота в архівах, переписка з Віденським технічним музеєм, співпраця з ЛКП «Львівсвітло», міським управлінням охорони історичного середовища, консультації з профільними фахівцями… У подальших планах Дмитра — довести до пуття стару історію із невдалою реставрацією 13 ліхтарів, демонтованих 2015 року з проспекту Свободи. А також відновити хоча б один унікальний ліхтар з тих, що стояли сто років тому перед Львівським залізничним вокзалом.
Ми зустрілися з Дмитром Мойсеєнком, звичайно ж, на проспекті Свободи — саме там найбільше старовинних ліхтарів. Одразу веде мене до великого каштана навпроти Оперного театру, де в гущавині ховається опора ліхтаря-ветерана. Це майже все, що від нього залишилося. Самого ліхтаря вже немає, а висока щогла служить місцем для гучномовця.
«Декор на цій опорі радянського виробництва — австрійський чавунний виріб 1909 року, — розповідає Дмитро. — Таких ліхтарів, з декором у вигляді квітки конвалії, було багато. Починалися від вулиці Городоцької і йшли усією центральною променадою: нинішнім проспектом Свободи, площею Міцкевича, площею Соборною, площею Галицькою і аж до вулиці Франка. Зараз їх залишилося 39. Частина на проспекті, частина має тільки опори і не має ліхтаря, частина відреставрованих 2015-го і 10 невідреставрованих одиниць, які зберігаються на базі «Львівсвітла».
— Як почалося ваше захоплення ліхтарями? І чому саме ліхтарі?
— Три роки тому я зацікавився історичними фотографіями, зокрема вивчав історичні фото свого будинку, вулиці. На різних світлинах мені впадали у вічі саме ліхтарі. Почав шукати інформацію про них в Інтернеті і… мені не вдалося знайти жодного рядочка! Я зрозумів, що цю тему ніхто не досліджував і почав сам досліджувати. Мені тоді було 17 років, я був на першому курсі Львівської політехніки.
Тож я почав «копати», шукати інформацію. У тому числі шукав в архівах. Спочатку це було щось аматорське, а потім вилилося у щось серйозне, в тому числі у співпрацю з Львівською міськрадою. Мені було приємно, що моє зацікавлення знайшло позитивний відгук у очільниці управління охорони історичного середовища Лілії Онищенко.
Основним моїм інтересом були саме ліхтарі 1909 року, які є на проспекті Свободи. 14 метрів заввишки, тому я їх класифікував як надвисокі ліхтарі. Вони, як на мене, є найбільш масовими і найбільш цікавими з точки зору популяризації. Тому що у них є і прив’язка до Відня, і прив’язка до сецесії, і одночасно прив’язка до сьогодення. Комусь здається, що ліхтарі виглядають як щось відокремлене від навколишнього середовища, але насправді вони тісно з усім переплітаються, — починаючи від трамвая (бо це електрифікація міста) і закінчуючи тим самим віденським сецесіоном, і теорією культури, архітектури і стилю.
— А яка тут є прив’язка до Відня?
— Мені важливо було знайти підтвердження моїх домислів, що виробником цих ліхтарів є компанія Філіпа Вааґнера з Відня. Я звернувся до Віденського технічного музею, і мені відповіли: хоча вони втратили всі креслення цих ліхтарів, але також вважають, що виробником львівських надвисоких ліхтарів є компанія Філіпа Вааґнера. Також я встановив, що у Львові ці ліхтарі з’явилися на п’ять років пізніше, ніж у Відні, а саме на зламі 1908−1909 років. Таким чином ЛКП «Львівсвітло» є балансоутримувачем найбільшої у Львові кількості цієї надцінної та унікальної продукції — надвисоких ліхтарів.
Ось, наприклад, один з ліхтарів навпроти пам’ятника Тарасові Шевченку. Бачимо, що п’єдестал тут великого розміру, тобто тут було запроєктовано два світильники. Якщо менший п’єдестал — мав бути один світильник. Розміщення цих ліхтарів пов’язано із прокладанням тролейбусної лінії вже за радянських часів, приблизно 1954 року. Тоді треба було встановити нові опори, які би витримали контактну мережу тролейбуса. Тому перебудували всі ліхтарі. З часом ці кронштейни замінили на звичайні дуги. Вони збережені, наприклад, біля пам’ятника Тарасові Шевченку. А потім частину з них демонтували і викинули, а частина дійшла до нашого часу і була відреставрована, правда, з певними помилками, вже за Незалежності. Це про територію від Етнографічного музею до вулиці Коперника.
А з ділянки від Етнографічного музею до вулиці Городоцької ліхтарі прибрали, коли продовжували 33-й тролейбус. І вони зараз лежать на складі, чекають на реставрацію. Вони в нижній частині є автентичними. Замість них встановили чорні опори. Передбачалося, що вони будуть тимчасовими — на час реставрації автентичних. Але оскільки немає фінансування, то з 2015 року ці тимчасові опори стоять на проспекті, а демонтовані автентичні опори лежать на складі. У процесі реставрації їх мають відчистити від нашарувань фарби, з-під якої вже погано видно орнамент. Також планується доробити втрачені верхні частини ліхтарів відповідно до фотографії.
— Ви проводили екскурсії для львівських гідів. Що їх найбільше цікавило?
— Я був здивований тим, що найбільш цікавий для них був радянський період і адаптації, які ці ліхтарі мали протягом цього періоду. Це була екскурсія в межах Днів сецесії, я її провів на замовлення Львівської міськради, Бюро спадщини. Але я не є екскурсоводом. Я просто хочу привернути увагу людей до теми старих ліхтарів. Вважаю, їхня історія є достатньою, щоб вони стали своєрідним об’єктом культу. Щоб вони набули культурної цінності на рівні таких візитівок Львова, як Оперний театр, площа Ринок, бруківка тощо.
От подивіться на ще один ліхтар 1909 року — на розі вулиці Дорошенка і проспекту Свободи. На ньому можна простежити, як відбувалася реставрація за період Незалежності. У 2015 році відреставрували нижню його частину. На ній відновили оригінальний герб Львова, колону (верхню частину), якої не було. Сама історична частина тут бездоганна. А от те, що вище п’єдесталу, тобто вище декору — це вже псевдоісторичне, не відповідає первісному вигляду. Усе через те, що втрачені креслення.
У нижній частині п’єдесталу є маленькі дверцята. У 1909 році там всередині була спеціальна лебідка. Працівник Міських електричних закладів кожні три дні приходив, відкривав ці дверцята, крутив лебідку — і світильники опускалися до висоти людського зросту. Тоді він замінював лампу. Тому що перші лампи дуже швидко виходили з ладу і їх треба було часто міняти. Це було таке спеціальне пристосування, щоб не використовувати ні драбини, ні техніки. Тепер за тими дверцятами щиток і комутаційний кабель.
— У статті ви пишете, що створили карту розміщення ліхтарів…
— Моє дослідження почалося з того, що я переглядав історичні фотографії, бачив ліхтар 14-метрової висоти і наносив його розташування на карту Львова. Отримав мережу точок у Львові, де стояли такої висоти ліхтарі. Зараз у цій мережі щонайменше 121 точка, тобто щонайменше 121 ліхтар періоду 1909−1939 років. Ці ліхтарі мали шість різних декоративних варіацій — залежно від їхньої віддаленості від центру. Розміщення ліхтарів тоді відбувалося за чіткою логікою. Зокрема, на перехресті вулиць ставили ліхтар із певною формою п’єдесталу і двома світильниками, а просто по вулиці — з одним світильником. За такою логікою розміщені ліхтарі на проспекті Свободи, перед пам’ятником Шевченкові тощо.
Одна з найбільш цікавих варіацій цих ліхтарів, яка, на жаль, втрачена, — це чотири ліхтарі, які стояли перед залізничним вокзалом. Вони існували, ще коли вокзал був одноповерховим. Зникли вже за радянської влади, десь у 1960-х роках. Ці ліхтарі мали висоту 14 метрів, глибоко сецесійне оздоблення, п’єдестал мав чотири ніжки, всередині була опора. До кожної ніжки був рослинний декор, нагорі була «корона» з декоративних вигинів і два розкиди — на два світильники. Цей ліхтар був неймовірно харизматичний. Мені не вдалося знайти такого ліхтаря в жодному іншому місті. Тому я зробив припущення, що це був унікальний львівський ліхтар. Залишився тільки на історичному фото. І це дає надію його відновити, щонайменше, його креслення.