За «бабці Австрії» заможні львів’янки вдягалися за останнім «писком» паризької моди
У Королівських залах Львівського історичного музею відкрилася виставка «Модні століття»
/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/489029/moda.jpg)
У щойно відкритих розкішних Королівських залах Львівського історичного музею (площа Ринок, 6, другий поверх) відкрилася виставка «Модні століття». Тут представлені пам’ятки з фондів музею — автентичні зразки жіночого й чоловічого вбрання XVIII-XIX століть, аксесуари, живопис і графіка, особисті речі відомих постатей минулого. Про те, як вбиралися багаті галицькі містяни за Речі Посполитої, а згодом за імперії Габсбургів, «ВЗ» розповіла старша наукова співробітниця Львівського історичного музею Христина Заваринська.
Орієнтиром для галицьких модниць завжди був Париж. Саме звідти потрапляли у Львів зразки останніх мод. Найвідомішим кравцем у Львові середини XVIII ст. був Томаш Кульчицький (1803−1873). Відкрив свою майстерню у 1829 р. — в одному з будинків на нинішній площі Міцкевича. Зробив революцію у крою, до нього галицькі кравці навіть не мали сантиметрової стрічки і не могли знімати мірки з клієнта. В одній з книгарень Кульчицький натрапив на брошуру паризького кравця Гійома Компена, де був описаний метод крою за математичними розрахунками. Кульчицький опанував його і почав створювати одяг, якнайкраще допасований до індивідуальних особливостей фігури замовника.
Розповідали, що під час візиту графа Жевуського до Відня усі були переконані, що той купив своє вбрання у паризьких кравців. На що граф відповів: «Не мусимо їздити до Парижа, бо маємо у Львові пана Кульчицького». Кульчицький ділився з колегами своїми новаторськими підходами. Зокрема, у 1839 р. видав підручник «Про крій одягу згідно з математичними розрахунками». Також протягом 1840−1849 рр. він власним коштом видавав Dziennik mоd paryskich («Журнал паризьких мод»). Там були не лише новинки моди, а й розповіді про нові тенденції в літературі, театрі, суспільно-політичному житті. Часопис виходив двічі на місяць, був доступний за передплатою, коштував досить дорого. До кожного випуску додавалися аркуші з кольоровими літографіями зразків вбрання, яке на той час було модним у Парижі. На окремому аркуші було подано викрійки нових фасонів одягу.
(Ілюстрація з часопису Dziennik mоd paryskich. Березень 1848 р. Рис. — Антоній Вайдль. Літографічна майстерня Петера Піллера, Львів).
Це шкіряне взуття потрапило до музею як жіночі мешти XVIII ст., що й було зазначено на етикетці. Але буквально перед відкриттям виставки науковцям вдалося дізнатися, що це… взуття вершника з Давньої Персії (кінець XVI ст.). Можливо, це був трофей, оскільки цей музей оригінально був присвячений королю Речі Посполитої Яну ІІІ Собєському. У цьому взутті дуже цікавий загнутий каблук, яким вершник міг триматися за стремено і водночас використовувати його як шпору для коня. У такому взутті було зручно стріляти з лука на повному скаку. Канадські дослідники моди стверджують, що саме від взуття вершників Близького Сходу пішла європейська мода на високі підбори для чоловіків-аристократів. Наприкінці XVI ст. у Європі виникла мода на все східне, в тому числі і на взуття.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2023/04/poninska.jpg)
Графічний портрет княгині Гелени Понінської (1791−1853), власниці Королівської кам’яниці. У документах княгині зберігся список предметів з її гардеробу, які вона доручила слугам заховати на зимовий сезон. Із цього списку можна скласти уявлення про гардероб аристократки. Це, зокрема, пелеринка з натурального горностаєвого хутра, підшита білим атласом. Оксамитовий плащ, увесь обшитий натуральним горностаєвим хутром, внизу на чверть ліктя завширшки — теж обшиття горностаєвим хутром. Боа зі соболиних хвостів завдовжки 5 ліктів (лікоть львівський, або галицький, дорівнював 59,6 см.) Також дві муфти — з хутра шиншили та кроля. У Королівській кам’яниці була зимова резиденція княгині Понінської. А більшу частину року вона мешкала у Червоногородському замку поблизу села Ниркова (зараз це Тернопільщина, замок майже зруйновано).
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2023/04/revolver.jpg)
В одній з вітрин — кілька меморіальних пам’яток. Це, зокрема, камізелька дуже відомого скрипаля-віртуоза Кароля Ліпінського. Цю річ подарував музею його онук (камізелька 1-ї пол. XIX ст., Австрія, матеріали: шовк, саржа). А також кишеньковий револьвер відомого польського письменника Генрика Сенкевича. Револьвер Лефоше, модель «Гардіан» зразка 1878 р., кін. XIX ст., Бельгія, Льєж.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2023/04/balet.jpg)
Атласні вечірні жіночі туфлі були такі делікатні, що витримували лише кілька виходів у світ. Туфлі для балу, вечірок були підшиті шкірою, не мали ні правої, ні лівої сторони. Їх взували вже у приміщенні, де були виділені спеціальні гардеробні кімнати для жінок.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2023/04/frak.jpg)
Багато гаптований фрак австро-угорського чиновника (2 пол. XIX ст., Відень). Матеріали: сукно, саржа, паєтки, гаптування металізованими нитками (латунь). Розшитий не лише перед виробу, а й розріз фрака ззаду. Це був офіційний стрій чиновника для певних урочистих заходів.
/wz.lviv.ua/images/daleke-blyzke/2023/04/sidlo.jpg)
Дамське сідло початку ХХ ст. вперше експонується у Львівському історичному музеї. Жінка мусила сидіти на коні боком, бо з міркувань пристойності не можна було вдягати штани. Сукня для верхової їзди — амазонка — мала бути довга й широка, щоб прикрити ноги. Спеціально для їзди боком у 1830 р. винайшли дамське сідло — зі спеціальними ріжками, за які можна було триматися ногами. У цьому сідлі жінки навіть могли верхи долати перешкоди. (Копія з картини Марії Шеффман «Граф Леон Потоцький з донькою Анною», 1905 р.).