За «бабці Австрії» заможні львів’янки вдягалися за останнім «писком» паризької моди
У Королівських залах Львівського історичного музею відкрилася виставка «Модні століття»

У щойно відкритих розкішних Королівських залах Львівського історичного музею (площа Ринок, 6, другий поверх) відкрилася виставка «Модні століття». Тут представлені пам’ятки з фондів музею — автентичні зразки жіночого й чоловічого вбрання XVIII-XIX століть, аксесуари, живопис і графіка, особисті речі відомих постатей минулого. Про те, як вбиралися багаті галицькі містяни за Речі Посполитої, а згодом за імперії Габсбургів, «ВЗ» розповіла старша наукова співробітниця Львівського історичного музею Христина Заваринська.
Орієнтиром для галицьких модниць завжди був Париж. Саме звідти потрапляли у Львів зразки останніх мод. Найвідомішим кравцем у Львові середини XVIII ст. був Томаш Кульчицький (1803−1873). Відкрив свою майстерню у 1829 р. — в одному з будинків на нинішній площі Міцкевича. Зробив революцію у крою, до нього галицькі кравці навіть не мали сантиметрової стрічки і не могли знімати мірки з клієнта. В одній з книгарень Кульчицький натрапив на брошуру паризького кравця Гійома Компена, де був описаний метод крою за математичними розрахунками. Кульчицький опанував його і почав створювати одяг, якнайкраще допасований до індивідуальних особливостей фігури замовника.
Розповідали, що під час візиту графа Жевуського до Відня усі були переконані, що той купив своє вбрання у паризьких кравців. На що граф відповів: «Не мусимо їздити до Парижа, бо маємо у Львові пана Кульчицького». Кульчицький ділився з колегами своїми новаторськими підходами. Зокрема, у 1839 р. видав підручник «Про крій одягу згідно з математичними розрахунками». Також протягом 1840−1849 рр. він власним коштом видавав Dziennik mоd paryskich («Журнал паризьких мод»). Там були не лише новинки моди, а й розповіді про нові тенденції в літературі, театрі, суспільно-політичному житті. Часопис виходив двічі на місяць, був доступний за передплатою, коштував досить дорого. До кожного випуску додавалися аркуші з кольоровими літографіями зразків вбрання, яке на той час було модним у Парижі. На окремому аркуші було подано викрійки нових фасонів одягу.
(Ілюстрація з часопису Dziennik mоd paryskich. Березень 1848 р. Рис. — Антоній Вайдль. Літографічна майстерня Петера Піллера, Львів).
Це шкіряне взуття потрапило до музею як жіночі мешти XVIII ст., що й було зазначено на етикетці. Але буквально перед відкриттям виставки науковцям вдалося дізнатися, що це… взуття вершника з Давньої Персії (кінець XVI ст.). Можливо, це був трофей, оскільки цей музей оригінально був присвячений королю Речі Посполитої Яну ІІІ Собєському. У цьому взутті дуже цікавий загнутий каблук, яким вершник міг триматися за стремено і водночас використовувати його як шпору для коня. У такому взутті було зручно стріляти з лука на повному скаку. Канадські дослідники моди стверджують, що саме від взуття вершників Близького Сходу пішла європейська мода на високі підбори для чоловіків-аристократів. Наприкінці XVI ст. у Європі виникла мода на все східне, в тому числі і на взуття.

Графічний портрет княгині Гелени Понінської (1791−1853), власниці Королівської кам’яниці. У документах княгині зберігся список предметів з її гардеробу, які вона доручила слугам заховати на зимовий сезон. Із цього списку можна скласти уявлення про гардероб аристократки. Це, зокрема, пелеринка з натурального горностаєвого хутра, підшита білим атласом. Оксамитовий плащ, увесь обшитий натуральним горностаєвим хутром, внизу на чверть ліктя завширшки — теж обшиття горностаєвим хутром. Боа зі соболиних хвостів завдовжки 5 ліктів (лікоть львівський, або галицький, дорівнював 59,6 см.) Також дві муфти — з хутра шиншили та кроля. У Королівській кам’яниці була зимова резиденція княгині Понінської. А більшу частину року вона мешкала у Червоногородському замку поблизу села Ниркова (зараз це Тернопільщина, замок майже зруйновано).

В одній з вітрин — кілька меморіальних пам’яток. Це, зокрема, камізелька дуже відомого скрипаля-віртуоза Кароля Ліпінського. Цю річ подарував музею його онук (камізелька 1-ї пол. XIX ст., Австрія, матеріали: шовк, саржа). А також кишеньковий револьвер відомого польського письменника Генрика Сенкевича. Револьвер Лефоше, модель «Гардіан» зразка 1878 р., кін. XIX ст., Бельгія, Льєж.

Атласні вечірні жіночі туфлі були такі делікатні, що витримували лише кілька виходів у світ. Туфлі для балу, вечірок були підшиті шкірою, не мали ні правої, ні лівої сторони. Їх взували вже у приміщенні, де були виділені спеціальні гардеробні кімнати для жінок.

Багато гаптований фрак австро-угорського чиновника (2 пол. XIX ст., Відень). Матеріали: сукно, саржа, паєтки, гаптування металізованими нитками (латунь). Розшитий не лише перед виробу, а й розріз фрака ззаду. Це був офіційний стрій чиновника для певних урочистих заходів.

Дамське сідло початку ХХ ст. вперше експонується у Львівському історичному музеї. Жінка мусила сидіти на коні боком, бо з міркувань пристойності не можна було вдягати штани. Сукня для верхової їзди — амазонка — мала бути довга й широка, щоб прикрити ноги. Спеціально для їзди боком у 1830 р. винайшли дамське сідло — зі спеціальними ріжками, за які можна було триматися ногами. У цьому сідлі жінки навіть могли верхи долати перешкоди. (Копія з картини Марії Шеффман «Граф Леон Потоцький з донькою Анною», 1905 р.).