Удари молота і серця
Про створення монумента Каменяреві на Личакові
Кажуть, що вдалий заголовок — то вже половина роботи. Так здалось і авторові цих рядків, коли при роздумах про Каменяра на Личакові в пам’яті стихійно спливли оті слова з поезії полум’яного «боротьбіста». «Чудовий заголовок!» — подумалось тоді. І тут же хмаркою насунув сумнів, чи справді це так, чи той рядок з Еллана Блакитного не викликаний швидше співзвуччям з вигуком Львів’янина «Ви чуєте — удар, удар, удар!», ніж самим гранітно-бронзовим громаддям монумента?
Сумнів той (про Львів’янина ще буде) спонукав спуститися в с10трофи, що йдуть під тим заголов-ком поета. І тут — о еврика! — відкрилося, що вони, ті строфи, перекликаються з Каменярем не лише одним заголовком:
Удари молота і серця —
І перебої, і провал…
Але ізнову розіллється
Вогнем гартований хорал.
Муром затято обрій —
Вдарте з розгону: р-раз…
Ми тільки перші хоробрі,
Мільйон підпирає нас.
Ми — тільки крешемо іскри,
Спалахують мільярди «Ми»,
Розпанахують ковані вістря
Стару запону пітьми.
І подумалось знову ж, а чи не чув юний семінарист, буваючи разом з Тичиною та іншими молодцями української поезії у Коцюбинського на його «суботах» в Чернігові — чи не почув він там уперше «удари молота і серця» з «Каменярів», що про їхнього творця господар розповідав так сердечно? І коли потім він опиниться в Києві у горнилі національної революції, то чи буремність тих днів не відгукнеться в його душі тими ударами?
І так само, як син чернігівської землі, виром революційної борні буде натхненний викувати ті палкі рядки, так само його краянин, бо з Полтавщини, теж гартуватиметься в тому вогненному вирі так, що за покликом історії, натхненний «Каменярами», куватиме їхні удари молота і серця, куватиме буквально — в бронзі й граніті! Тим краянином стане Сергій Литвиненко — тоді двадцятирічний хорунжий Сірожупанної дивізії Головного отамана армії УНР Симона Петлюри. Після трагічної війни за Україну будуть розпачливі роки в таборах інтернованих Польщею українських солдатів, а тоді прояснення — навчання у Кракові в Академії мистецтв на відділі скульптури в майстерні Костянтина Лящка — послідовника великого Родена. Вчиться Литвиненко успішно, протягом навчання отримує вісім відзнак, і 1929 року за порадою Учителя їде в Париж. Там захоплюється експресивністю пластики Бурделя і успішно виставляється в салоні Тюїльрі, зокрема портретом Мазепи, який французький критик відзначив як кращу річ в експозиції.
Восени 1930 року Литвиненко перебирається до Львова. І дуже вчасно! Тут тоді гостро постала проблема створення надгробного пам’ятника Франкові. Точилася дискусія майже десятиліття. Почалась від перезахоронення праху поета з чужої гробниці, куди його труна була покладена 28 травня 1916 року, оскільки влада міста не виділила місця для його поховання. П’ять років українці платили власникам гробниці за оренду місця для домовини. Нарешті в 1921 році українська громада придбала місце для могили поета. Це був дуже вдалий хід. Ділянка була на полі, вже освоєному українцями. Тут, на другому боці алеї, вже височіли монументальні надгробки Маркіяна Шашкевича і Олександра Барвінського. Показово, що та традиція буде продовжена в майбутньому, — і тепер на тому ж полі спочивають вічним сном Станіслав Людкевич, Микола Колесса, Соломія Крушельницька.
Конкурс на проєкт надгробка Франка був оголошений відповідним Комітетом ще 1926 року. У ньому брала участь група відомих митців, зокрема І. Труш, М. Бринський, А. Коверко, Н. Мілян, і навіть О. Архипенко. Ні одного з проєктів комітет не прий-няв. Сергій Литвиненко подав свій проєкт у 1931 р., і комітет будови пам’ятника, спираючись на оцінку Товариства прихильників українського мистецтва і Асоціації українських незалежних митців, його схвалив.
Образною ідеєю для пам’ятника став геніальний вірш молодого Франка «Каменярі». На відміну від архітектонічних проєктів з їхньою неминучою статикою, проєкт Литвиненка, що був фанатиком Бурделя, пронизаний бурхливим рухом — так, як у пое-зії:
І всі ми як один підняли вгору руки,
І тисяч молотів о камінь загуло,
І в тисячні боки розприскалися штуки
Та відривки скали, ми з силою розпуки
Раз-по-раз гримали о кам’яне чоло.
Мов водопаду рев, мов битви гук кривавий,
Так наші молоти гриміли раз у раз,
І п’ядь за п’ядею ми місце здобували,
Хоч не одного з нас калічили ті скали —
Ми далі йшли — ніщо не спинювало нас!
Ось чому відкриття пам’ятника в неділю, 28 травня, — в день смерті Каменяра — стало справжнім національним святом. Вся Галичина зібралась на вшанування свого сина. Поліція заборонила український похід містом, тож тисячі з вінками із синьо-жовтими стрічками обступили Личаків на прилеглих вулицях. Урочисте відкриття розпочав Василь Мудрий, редактор газети «Діло». Виступав також Василь Стефаник. Була присутня родина Франка — дружина Ольга, діти і внуки.
…Після промов і співів поволі спадає, зсувається зелена запона, і перед захопленими людьми постає на весь зріст Каменяр з джаганом у руках, який ось-ось влупить у скалу! Які мускулисті руки, який могутній торс, яка відвага й запал у карбованих рисах лиця, скинутої вгору голови! Гримить музика, і людський потік ллється алеєю, віддаючи честь і шану образові Борця. Двадцять тисяч людей пройшли в тому поході. Литвиненків Каменяр відразу став святинею народу.
Був серед присутніх на тому торжестві і високий вродливий юнак одної з гімназій. Недалеко від того надгробка будуть поховані і його батьки. Не раз, коли він ішов з друзями попри Каменяра, вони, показуючи на нього пальцем, жартували: «Ромку, то ти?».
З тим Ромком мені судилося зустрітися через десятиліття в Канаді у Торонто — в Мистецькій фундації незабутнього подружжя Шафранюків. Відкрилась якась виставка, почалася кава, і високий ставний добродій, дізнавшись, що я зі Львова, зачинає розмову. Виявляється, він, Роман Копач, позував Литвиненкові! Той одного разу завітав у спортзал «Товариства Сокола-Батька» і почав приглядатися до юнацтва… Домовились, що хлопець ходитиме позувати до скульптора в майстерню. Ходив два тижні, день у день. Винагороди не взяв, сказав віддати на «Рідну школу».
Судячи з усього, скульптор запросив спортсмена уже завершуючи пам’ятник, для якого йому до того позували інші особи, зображаючи відповідні пози. Але коли настав момент завершення, надання фігурі відповідної фактури через напруження, через мускульне зусилля — пригодився спортсмен. У своїй розповіді — а я її, звичайно, записав на відеокасету — пан Роман зображав навіть, як скульптор ставив його, роздягненого, в позу каменяра з джаганом у руках! Згадував він і те, як, будучи в Україні, ходив на Піскову, 15-А, подивитись на ту майстерню, де творився образ Каменяра. І ще чесно признавався, що для каменяра він позував лише «по шию», що для тої мужньої гордої голови позував спортивний виховник з «Лугу», колишній січовий стрілець Юрій Момчак. Факт цей ще потребує дослідження, але зрозуміло, що юнацька голова з вродливим лицем для образу суворого грізного борця не надавалася…
Литвиненко поставив пам’ят-ник не паралельно, а під кутом до алеї, майже перпендикулярно. І що ж? Тепер пам’ятник видно від самого входу на цвинтар! Тепер від нього ліворуч і праворуч розходяться бокові алеї, розгортаються поля грандіозного некрополя, а він, КАМЕНЯР, сприймається як своєрідне осердя того простору!
Як тут не назвати уже згаданого вище Львів’янина — поета Романа Лубківського, який теж спочив там, залишивши для нас прекрасне відлуння ударів молота і серця Каменяра:
Дзвеніть, серця! Не смієте мовчати!
Не смієте дудніть порожняком!
Ми у життя прийшли, щоб зазвучати
Скульптурою, картиною, рядком.
Берім в серця Франкову вічну муку,
Плекаймо слова чародійний дар.
Завмер поет, на мить відвівши руку…
Ви чуєте? Удар!
Удар!
УДАР!