«Зарплата у конверті» та інші «трудові» порушення: штрафи зменшено
- 08.02.2020, 17:15
- 2 693
З 2 лютого 2020 року почав діяти закон України, який зменшує розміри «трудових» штрафів.
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/405903/shtraf.jpg)
Це ж добре, скажете ви. Значною мірою так, але залежить, під яким кутом дивитись. Для роботодавців — авжеж, полегшення, а для найманих працівників?..
Нагадаємо, величезні штрафи за порушення норм законодавства про працю діяли з 2017 року, і розміри їх щороку збільшувались — разом зі збільшенням розміру мінзарплати, до якої був «прив'язаний» розрахунок.
Штрафи вводились, щоб позбутись «зарплат у конвертах», адже від цього страждає бюджет (несплачені податки та збори) і наймані працівники (соціальна незахищеність, примарна майбутня пенсія).
Однак ефект «все вище, вище й вище» в напрямі збільшення розмірів штрафів не спрацював. Натомість породив величезні корупційні прояви в контролюючих органах. Адже якщо перед роботодавцем постає вибір: отримати захмарний штраф і збанкрутувати чи віддати значно меншу суму, щоб контролер «не побачив» порушення, то, зрозуміло, він обере другий шлях та продовжить порушувати трудове законодавство. І з цим таки треба було щось робити.
Тому і з’явився законопроєкт № 1233 як вимушений захід, бо «ніщо не зупинить ідею, час якої настав».
Однак, як свідчить стенограма засідання Верховної Ради від 3 жовтня 2019 року, під час представлення проєкту до першого читання народна депутатка фракції «Європейська Солідарність» Ніна Южаніна зазначила, що варто було «обговорювати не відміну штрафів за порушення трудового законодавства, а про те, що може сприяти детінізації заробітних плат, — це точно зменшення навантаження на роботодавця. Це точно стимули для того, щоб виплачувати зарплату «білу».
Тобто розуміємо, що зменшені «трудові» штрафи, безсумнівно, полегшать життя роботодавцям-порушникам, але не сприятимуть правовому захисту найманих працівників.
Та повернімося до змінених розмірів штрафів, які почали діяти з 2 лютого 2020 року.
Отже, штраф за неоформлених працівників (неоформлення на роботу офіційно, виплату «зарплати в конверті», оформлення на неповний робочий час за фактичної повної зайнятості) зменшили: було 30 мінзарплат за кожного працівника (141 690 грн), стало — 10 мінзарплат за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення (47 230 грн), враховуючи, що з 1 січня 2020 року мінзарплата становить 4723 гривні.
У той же час, якщо роботодавець є платником єдиного податку І-ІІІ групи, то в разі першого виявлення порушення щодо неоформлених працівників (та інших порушень, згаданих вище) він отримає від контролюючого органу лише попередження і зможе виправити порушення без штрафу.
За таке саме вчинене порушення повторно протягом 2-х років з дня виявлення розмір штрафу буде становити 30 мінзарплат на момент виявлення порушення за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення. Це стосується і роботодавця — платника єдиного податку.
Як бачимо, роботодавці — платники єдиного податку отримали від законодавця прямий стимул зловживати працею неоформлених працівників, адже на перший раз їх виявлення роботодавцеві за це нічого не буде…
Штраф за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці зменшено: було 10 мінзарплат (47 230 грн) за кожного працівника, стало — 2 мінзарплати за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення (9446 грн).
За недотримання гарантій та пільг мобілізованим працівникам і строковикам штраф зменшили: було 10 мінзарплат за кожного працівника (47 230 грн), стало — 4 мінзарплати за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення (18 892 грн). До роботодавців — платників єдиного податку І-ІІІ групи за таке порушення будуть застосовувати лише попередження.
Штраф за порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплату їх не в повному обсязі штрафну санкцію залишили без змін — 3 мінзарплати (14 169 грн).
За недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні штраф залишився без змін — 3 мінзарплати (14 169 грн).
Штраф за недопуск до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників зменшено: було 100 мінзарплат (472 300 грн), стало — 16 мінзарплат (75 568 грн).
За інші порушення трудового законодавства (усі, не перелічені вище) штраф у сумі не змінився — становить розмір 1 мінзарплати (4723 грн), але накладається за кожне таке порушення. Раніше за усі «інші порушення» застосовувався єдиний штраф, а тепер його будуть накладати окремо за кожне виявлене «інше порушення», навіть незначне.
Повторне вчинення впродовж року з дня виявлення «іншого порушення» призведе до штрафу у розмірі 2 мінзарплати за кожне таке порушення (9446 грн).
Разом з тим, встановлено нове правило сплати «трудових» штрафів: у разі сплати роботодавцем 50% розміру штрафів, які нарахували під час перевірки, впродовж 10 банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, така постанова вважається виконаною. Тобто, якщо штраф сплатити швидко, його розмір зменшиться вдвічі.
Також щодо деяких порушень (порушення строків виплати зарплати, недотримання мінімальних державних гарантій з оплати праці та гарантій мобілізованих працівників і всі види «інших порушень») контролери спершу будуть складати припис щодо їх виправлення. У разі виконання припису та усунення виявлених порушень у визначені приписом строки штрафи до роботодавця застосовуватися не будуть.
Принагідно згадаємо повідомлення Мінекономіки про те, що з 1 лютого 2020 року розпочинаються масові перевірки щодо виявлення неоформлених працівників у роботодавців, які мають найвищий ризик незадекларованої праці (зокрема у сфері торгівлі, яку вважають однією із найбільш ризикових галузей з незадекларованою працею).
Нагадаємо, право проводити перевірки дотримання трудового законодавства має Державна служба України з питань праці (Держпраці) та Державна податкова служба України (ДПСУ).
Та чи вирішує новий закон проблему із «зарплатою в конверті»? Скоріш за все — ні. Трохи додає спокою у сон роботодавця. Можливо, зменшує ризик корупційних дій. Але точно — повертає найманих працівників у більш хитке становище, особливо якщо роботодавцем є платник єдиного податку. Тож усе залежить від того, під яким кутом дивитись…
Зоряна Куриляк, юрист, експерт з оподаткування.