Передплатити Підтримати

Фантазій купа, але грошей немає

Попри гучні обіцянки Зеленського, фінансування дорожньої галузі скорочено вдвічі

Пригадуєте у 2020 році таку президентську програму за кошти платників податків «Велике будівництво?! Ви її ніде не знайдете в документах, бо її де-юре не існує. Зате про неї багато написано, знято і розпіарено. Здавалося навіть, що бігбордів виготовили на порядок більше, аніж відремонтували самих доріг. Що й не дивно, бо за ті самі гроші у 2020 відремонтовано, чи як каже Зеленський — «оновлено», утричі менше і удвічі дорожче, аніж за період 2016−19 рр.

Щоправда, злі язики стверджують, що мінімум 40% зі 120 млрд. грн. пішло кудись «не туди».

До речі, про гроші. Ще в грудні 2020 року гучно розповідали, що у 2021 році на дорожню галузь буде виділено чергові рекордні кошти у 150 млрд. грн., за які повинні «оновити» 6500 км. Ця цифра дійсно фігурувала у першому читанні проєкту бюджету на 2021, хоча вже тоді було очевидно — джерела фінансування відсутні, 71 млрд. грн. під державні гарантії отримати нереально.

Державний бюджет затверджено, президент його підписав — і неприємний сюрприз. На ремонт доріг цьогоріч передбачено всього 81,3 млрд. грн! Замість запозичень у 70 млрд. грн. під держгарантії передбачено лише 10 млрд!

А через непродуману політику Укравтодору минулого року, коли замість наполягати на 100% фінансуванні Дорожного Фонду (ДФ) повноцінному фінансуванні затвердженої ще нами 50-мільярдної програми відбудови територіальних доріг — вони вхопилися за дорогі комерційні банківські кредити, щоб показати рекордний результат. І тепер Укравтодор замість 5 млрд. грн. на обслуговування боргів має у 2021 віддати вже 10 мільярдів. Отже, на дороги цьогоріч залишається грубо 70 млрд. А якщо відняти 3,9 млрд. грн., які пішли з ДФ на фінансування залізниці — то ще менше.

Звичайно, можна мріяти, що бюджет переглянуть, фінансування доріг збільшать, але коли 62% держбюджету йде на обслуговування боргів, коли суму субсидій для населення через підвищення тарифів необхідно збільшити мін на 7 млрд. грн., коли медицина наполовину непрофінансована, а дірка на енергетичному ринку сягає десятків мільярдів — знайти такі кошти нереально, не викликавши суспільного обурення.

Можна, звісно, пофантазувати, що ці 70 мільярдів до останньої копійки витратять лише на дороги, і у 2021 році тоді «оновлять» стільки ж кілометрів, як і в 2020. Але, я не певен чи Зеленський, Шефір і Тимошенко погодяться з такою математикою.

А плани на цей рік були грандіозні: і 10 мільярдів, щоб завершити міст у Запоріжжі, і 10 мільярдів на добудову до існуючої GO Highway відтинку до Луганська (М-30), і 10 мільярдів на бетонку в Дніпропетровській області, і перша черга Київської обхідної дороги на 12 млрд. грн… Фантазій купа, але є проблема — грошей немає! Фактично, фінансування галузі скорочено удвічі.

Так виглядають пріоритети Зеленського в реальності: одна річ — язиком ляпати, інша — руками робити і системно будувати.

І якщо вам розповідатимуть, що Україні нарешті міжнародні фінансові інституції дали нові кредитні лінії, які ще ми готували — не вірте! На ці кошти ще треба провести купу підготовчих процедур, самі тендери.

В найкращому випадку, цього року за кошти МФО компанії-переможці почнуть мобілізації, а фізичне будівництво розпочнеться у 2022 році. Це — оптимістичний сценарій. І це знову — кредит, який потрібно буде повертати.

Джерело