Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Ваш Титан» не має сертифікату… Хочете когось убити?"

Власника компанії Ocean Gate, яка возила пасажирів до «Титаніка», попереджали, що його батискаф ненадійний. Але бізнесмен не слухав…

Главу Ocean Gate Стоктона Раша неодноразово попереджали: експлуатація підводного апарату "Титан" небезпечна. Але бізнесмен усі попередження ігнорував... Фото Forum.
Главу Ocean Gate Стоктона Раша неодноразово попереджали: експлуатація підводного апарату "Титан" небезпечна. Але бізнесмен усі попередження ігнорував... Фото Forum.

Берегова охорона США виявила в Атлантичному океані уламки батискафа «Титан», а також останки осіб, що були на борту підводного апарату.

«Медики проведуть аналіз людських останків, знайдені в уламках на місці трагедії», — повідомила пресслужба Берегової охорони.

Раніше оператор батискафа, компанія Ocean Gate повідомила про загибель на «Титані» п’яти осіб. Це глава фірми Стоктон Раш, один із найбагатших пакистанців Шахзада Дауд і його син Сулейман, британський мільярдер і дослідник Геміш Гардінг і французький вчений Поль-Анрі Наржолє.

Нагадаємо, підводний апарат «Титан», що мав опуститися до корпусу затонулого 1912 року пасажирського судна «Титанік», утратив зв’язок із канадським судном спостереження Polar Princ 18 червня — через 105 хвилин після початку занурення. Кілька днів про долю п’яти осіб, які перебували на борту батискафа, не було відомо. А згодом у Атлантиці знайшли уламки «Титана», і компанія Ocean Gate визнала його катастрофу.

«Наш інноваційний підхід суперечить підводній ортодоксії»…

OceanGate пропонувала багатим туристам подорожі до затонулого «Титанік» на борту батискафу «Титан» із 2021 року. Як свідчить електронне листування виконавчого директора фірми Стоктона Раша (доступ до тих мейлів одержали журналісти BBC), експерти неодноразово попереджали Раша про те, що експлуатація підводного апарату «Титан» є вкрай небезпечною. Але бізнесмен усі ті попередження вперто ігнорував…

Зокрема, один із фахівців закликав власника компанії «припинити використання підводного човна, поки його не класифікує незалежний орган». Як реагував на такі заклики Стоктон Раш? Казав, що дуже «втомлений гравцями галузі, які намагаються використовувати аргумент безпеки, щоб зупинити інновації»…

«Обмін думками між Рашем і тим експертом припинився, коли правники OceanGate пригрозили вдатися до відповідних юридичних кроків» (тобто подати до суду), — зазначає ВВС.

У своїх мейлах Раш часто скаржився, що «надто часто чує безпідставні крики «Ви збираєтеся когось убити»… Підприємець писав, що сприймає усе це «як серйозну особисту образу».

Роб Маккаллум (один із експертів, якого турбувала діяльність Стоктона Раша), розповів BBC: він неодноразово закликав компанію Ocean Gate одержати відповідний сертифікат, перш ніж використовувати «Титан» для комерційних турів у глибини океану.

«Поки підводний човен не буде сертиковано, протестовано й випробувано, його не можна використовувати для комерційних глибоководних занурень, — писав Маккалум. — Прошу докласти максимум зусиль під час тестів і ходових випробувань».

Але хто би того Маккалума слухав!

«Інноваційний підхід Ocean Gate, що базується на інженерії, суперечить підводній ортодоксії, але такою є природа інновацій, — відповідав упертий Раш. — Я маю відповідну кваліфікацію, аби зрозуміти усі ризики й проблеми, пов’язані з підводними дослідженнями на новому апараті».

Роб Маккаллум був одним із понад тридцяти фахівців і експертів, які 2018 року підписали лист до Стоктона Раша. У тому листі попередили, що підхід Ocean Gate може призвести до «катастрофічних» проблем.

«Вуглецеве волокно, з якого виготовлений корпус „Титану“, не є прийнятним матеріалом, — пояснив Маккаллум у розмові з BBC. — А по-друге, це був єдиний підводний човен у світі, який виконував комерційні рейси, але не був сертифікований незалежною агенцією».

«Стоктон вважав себе незалежним підприємцем, — додав МакКаллум. — Він любив мислити нешаблонно, не любив, щоб його обмежували правила. Але вони існують, як і розумні інженерні принципи й закони фізики».

«Капітани „Титаніка“ й Титана» не зважали на небезпеку"

«Трагедії «Титана» й «Титаніка» мають багато спільного, — відзначив у розмові з ABC News режисер знаменитого кінофільму «Титанік», дослідник глибин океану Джеймс Кемерон. — У обох випадках капітани не зважали на попередження про небезпеку. Мене вразила паралель із катастрофою «Титаніка».

Тоді капітана неодноразово попереджали про айсберги на шляху його судна, але попри це, темної безмісячної ночі «Титанік» ішов на повній швидкості.. Унаслідок чого загинули чимало людей".

Кемерон наголосив, що занурення на підводному апарті є «зрілим мистецтвом», і що багато інженерів попереджали Ocean Gate: конструкція «Титану» є надто експериментальною, аби перевозити пасажирів.

«Той факт, що дуже схожа трагедія, за обставин, коли усі попередження були проігноровані, сталася точно в тому самому місці, неймовірно вражає, — відзначив Кемерон. — Насправді це досить сюрреалістично».

Канадський кінорежисер Джеймс Кемерон, який багато років займається підводними дослідженнями, 2012 року став першою людиною у світі, яка самостійно спустилася у батискафі на дно Маріанської западини (найглибшого місця Світового океану). А місце, де на дні Атлантики лежить корпус затонулого «Титаніка», Кемерон відвідував 33 рази. Як підрахував кінорежисер, на «Титаніку» він «провів більше часу, ніж його капітан».

«Єдиний позитив» — усі загинули миттєво

Колишній капітан підводного човна Королівського флоту Великої Британії Раян Ремзі нагадав, що раніше «Титан» тричі успішно спускався до затонулого «Титаніка». Саме тому, мовляв, його пасажири були впевнені, що й цього разу все буде гаразд…

Ремзі також розповів Sky News, що можливою причиною катастрофи «Титана» була поломка люку із засувами, які використовували для герметизації апарату. Ця поломка «під тиском призвела до руйнування корпусу». А можливо, з люком усе було добре, просто на глибині корпус апарату не витримав гігантського тиску й зруйнувався… За словами Ремзі, «єдиним позитивом» трагедії є те, що екіпаж «Титану» загинув миттєво.

Схожі новини