Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Розміщувати на книзі фото автора з цигаркою у руках — незаконно»

Так стверджують юристи, спираючись на закон.

На книжковому ринку України — переполох. З набуттям чинності Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів», видання, де є зображення людини з цигаркою, підлягають вилученню з полиць. Під заборону потрапляють книги Шкляра, Кідрука, Скрябіна... А ось щодо Котляревського Енея з люлькою, тут судження неоднозначні.

Директор мережі ТОВ “Книгарня “Є” Катерина Федоренко розповіла столичним ЗМІ, що знімається з продажу у мережі книжка Василя Шкляра “Залишенець”, адже там є фотографія автора, де він з цигаркою. “Пішли перевірки з боку податкової, органів захисту прав споживачів. Щоб уникнути штрафних санкцій знімаємо з продажу книжки, де є фотографії з цигарками”, — зазначила пані Федоренко.

Крім Шкляра, під заборону потрапляє чимало видань. Наприклад, гумористичне творіння Скрябіна “Я, Победа і Берлін”, на обкладинці якого Кузьма відверто смакує сигару. До переліку заборонених видань відносять і книгу Максима Кідрука “Навіжені в Мексиці”, на обкладинці якої герой тримає цигарку у руках. Мова зайшла і про класику. Ернеста Хемінгуея часто зображують на книгах з люлькою, то і його книги, вочевидь, слід вилучати з продажу. А як щодо Конана Дойля та його Шерлока Холмса, який люльку ніколи не випускав з зубів? Абсурд цієї ситуації закріплюється і пропагандою тютюнопаління з боку козаків. А який козак без тютюну! І як бути з “Енеїдою” Івана Котляревського, на обкладинці якої красується бравий козак Еней з величезною люлькою?

Штраф за кожен виявлений факт порушення становить від 30 до 50 тис. гривень. Тому книгарні намагаються себе перестрахувати. Щоправда, не усі, деякі із них навіть не чули про штрафи і зняття книг з полиць. Зокрема у Львові переполоху практично немає. У “Книгарні НТШ” про загрозу книгам з боку закону про заборону реклами тютюнопаління дізнались від кореспондента “ВЗ”. У цій книгарні можна вільно придбати книги Шкляра та козацькі атласи. А ось на полицях львівської книгарні видавництва “Фоліо” знайти книг із зображенням сигарет чи люльок неможливо. “Директорка наказала заховати усі книги, де на обкладинках є тютюнові вироби, — розповіла “ВЗ” продавець книгарні. — Нарахували понад сорок таких видань. Аби уникнути штрафів, будемо заклеювати ці зображення білим папером”. Щодо львівської філії книжкового магазину “Є”, тут усе спокійно. Усі книги лежать на своїх полицях. Щоправда, подальших дій керівництво “Є” не коментує.

Радник президента Ганна Герман повідомила ЗМІ, що мала розмову з головою Державної податкової служби Олександром Клименком. “Клименко був здивований цією інформацією, — наголосила Герман. — Він сказав, що негайно перевірить усі факти і просив запевнити всіх, що ніяких дій щодо зняття з продажу книжок, де автори зображені з трубками, не буде”.

Проте юристи іншої думки. Зокрема адвокат-правозахисник Галина Воєводіна розповіла “ВЗ”, що загроза над книгами таки нависла. “Реклама тютюнових виробів є забороненою. Тому продукція, де є зображення людини з сигаретою, розглядається як пропаганда тютюнопаління, — наголосила Воєводіна “ВЗ”. — У цьому законі тонка грань між тим, що вважається рекламою, а що — ні. Якщо говорити про зображення Енея з люлькою, то це спірне питання. Не знімала би такі книги з виробництва. Тут немає прямої пропаганди. Адже Еней з люлькою — це авторський образ, який був зроблений декілька століть тому. Але розміщувати на книзі фото автора з цигаркою у руках — незаконно, це сприймається як пряма пропаганда тютюнопаління. Одна справа картинка персонажа, інша — фото”.

Ще тонша грань між рамками цього закону щодо кіноіндустрії. “Герой, який палить сигару на кіноекрані, не сприймається як реклама тютюнопаління, — додала Галина Воєводіна. — Але якщо поруч із ним лежить пачка цигарок, де можна розгледіти марку виробника, — це уже порушення законодавства. Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів» набув чинності 16 вересня, проте був прийнятий півроку тому. Видавцям і загалом усім бізнесовим структурам дали достатньо часу, аби зняти продукцію з пропагандою тютюнових виробів з полиць, усі процеси перевести у законні рамки. Зрештою, пряма реклама тютюнових виробів була заборонена і раніше, її просто перевели у більш жорсткі рамки”.

Чи залишуть класичні та сучасні твори із зображенням тютюнових виробів на полицях книжкових магазинів, — питання залишається відкрите.

Схожі новини