Сокільницькі «кам'яні джунглі»: без доріг, без бруківки, без тротуарів…
Останнім часом нагадала про себе ситуація довкола масової і хаотичної житлової забудови у селі Сокільниках, що біля Львова. «Високий Замок» уже неодноразово писав, що в цьому камерному і затишному колись населеному пункті як гриби після дощу множаться і множаться багатоповерхові новобудови, які спотворюють зовнішній вигляд села, знищують його екологію. Хто там давно не був, буде шокований масштабами будівництва: десятки багатоповерхових будинків впритул один до одного…
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/532611/sokilnyky.jpg)
Населення Сокільників може зрости з 8 до 50 тисяч мешканців
Коли у 2020 році сокільчани влаштовували «революцію» під стінами Львівської ОВА, вимагаючи створення окремої Сокільницької територіальної громади (разом із селищами Басівкою і Годовицею), основним аргументом спротиву було — «не хочемо бути у складі Львівської МТГ, бо Садовий забудує Сокільники хмарочосами». І що натомість? Девелопери масовано забудовували територію Сокільницької громади! Таким чином сокільчани, на жаль, за що боролися, на те і напоролися…
У квітні цього року між владою Львова і Сокільників спалахнув «соцмережевий конфлікт». Тригером стало бажання забудовників звести п’ять кварталів багатоповерхівок неподалік аеропорту «Львів». Міський голова Львова Андрій Садовий назвав це «найбільшою земельною аферою за останні десятиліття». Внаслідок цієї «афери» населення Сокільників може зрости з 8 до 50 тисяч мешканців.
«Це фактично новий районний центр — але абсолютно без жодної необхідної інфраструктури! — обурювався Андрій Садовий. — Нові мешканці новобудов користуватимуться всіма благами Львова. Весь тягар інфраструктури ляже на нашу громаду: перевантажені дороги, інженерні мережі на межі техногенних аварій, транспортний колапс — усе це стане неминучою реальністю Львова, якщо рішення ухвалять».
«Хтось вирішив одним ударом вдарити у спину — забудувати територію поруч з аеропортом, — писав пан Садовий. — Будь-яка дія сокільницького генплану з такими намірами вбиває розвиток львівського летовища. І знищує перспективу Львова як мегаполісу. Ми з міста перетворюємось на велике село. Користуючись тим, що в країні війна і всі спецслужби зайняті фронтом, деякі ділки вирішили нажитися. Уже йдуть торги — хто і скільки має заплатити за землю під забудову. Це — не про розвиток. Це про знищення. Це — злочин».
Голова Сокільницької сільської ради Тарас Сулимко у боргу не залишався і відповідав розлогими дописами у своїх соцмережах. Він нагадав, як Сокільники допомогли Львову розбудувати аеропорт перед чемпіонатом з футболу Євро-2012, виділивши потрібні земельні ділянки. «Внесок Сокільницької громади влада Львова призабула, — написав Тарас Сулимко. — Спостерігаємо, як мер Садовий обирає шлях тиску та маніпуляцій замість добросусідства і співпраці. Напередодні сесії Львівської міської ради в окремих медіа знову з’явилися неправдиві повідомлення щодо розвитку Сокільницької громади».
Тарас Сулимко поскаржився, що його не запросили на сесію Львівської міськради 1 травня, де мали розглядати питання щодо Сокільників. На самій же сесії виступила мешканка села Сокільників та голова ГО «Зручна громада» Уляна Солонюк.
«Є ряд рішень Верховного суду, ініційованих особисто мною, де ми скасували будівництво багатоквартирних будинків та інших об'єктів, які шкодять інтересам громади, — наголосила Уляна Солонюк. — Коли я дізналась про проєкт чергових змін до генплану, була шокована тим, що 50 га землі впритул до злітної смуги планують забудувати багатоповерхівками. У найбільшу зону шуму перенесли садочок та школу».
На сесії наголошувалося, що затверджений генплан Сокільників пропонує розміщення кварталів багатоквартирної житлової забудови площею понад 50 га із майбутнім населенням близько 14 тисяч мешканців безпосередньо в зоні шумового впливу аеропорту. Це, за словами міського голови Львова, шкодить як інтересам аеропорту, так і розвитку Львівської громади загалом.
Колись тут забороняли будувати навіть двоповерхові будинки
Журналістка «ВЗ» відвідала Сокільники, аби подивитися, що там робиться. Дістатися до цього населеного пункту (а потім і виїхати з нього) виявилося неабияким квестом. Неподалік Стрийського автовокзалу чотирирядна траса настільки «закоркована» машинами, що швидше було би дійти пішки, ніж їхати. І то не була «година пік»! А що буде, коли тут з’явиться новий житловий квартал на 14 тисяч мешканців?
Оглянувши селище, отримала «культурний шок»! Особливо порівняно зі сусідніми громадами — Зимною Водою, Пустомитами та й тією ж Солонкою. Там усе чистенько, впорядковано. А у Сокільниках — квартали «кам'яних джунглів», де немає ні деревця, ні парковки, ні дитячого чи спортивного майданчика. Всередині цих однотипних житлових комплексів є маленькі подвір'ячка з лавочками і газончиками. Але це хіба для пенсіонерів. А де ж дітям поганяти у футбол?
Усі ці «хмарочоси» однакового сіро-чорного кольору. Перефразовуючи Шевченка, можна сказати: «Село неначе почорніло…». Автівки мешканців стоять на газонах під цими будинками. Про цивілізовані парковки не йдеться… Хто хоче жити у цих «кам'яних джунглях», де, умовно кажучи, нема де розвернутися? Мені підказали: молоді сім'ї, які купляться на дешевше житло.
Далі - більше. У Сокільниках немає нормальних доріг, бруківки, навіть тротуарів немає! Люди йдуть по проїжджій частині. На центральній вулиці Січових Стрільців один із забудовників за свої кошти будує Хресну дорогу. Чи вона конче потрібна зараз, коли війна? Чому б цьому забудовнику не зробити тротуари?
Поблизу вулиці Героїв Майдану мені показали засипану щебенем дорогу. Виявляється, це траса, яка мала сполучати львівську вулицю Стрийську із Сокільниками ще до Євро-2012! Відтоді і стоїть. А сокільчани пішки пробираються через манівці і хащі до вулиці Стрийської.
Не видно у Сокільниках і дитячих садочків. Торік тут відкрили один дитячий садок, який будували понад дванадцять років. Це не вирішує проблему, бо більшість малечі батьки відвозять до львівських садків. Не бачила я в Сокільниках і великих продуктових магазинів. Таке враження, що місцеві завантажуються продуктами у Львові чи на в'їзді у село. Зате бачила дві руїни колишніх шкіл на центральній вулиці Січових Стрільців.
Бачила я і скандальну територію поблизу аеропорту, ту, що хочуть забудувати. Зараз там суцільні чагарники. Сокільчани розповідають, що тут здавна були людські землі, але девелопери протягом декількох років по шматочках скуповували їх. Усіх запевняли, що там буде «логістика».
Мій співрозмовник розповів, що мав ще батьківський шматок землі на цій території. Свій пай не збирався продавати. Але його почали вмовляти. На запитання «Навіщо земля?» відповідали, що хочуть побудувати там великі промислові склади, здавати їх в оренду, від чого буде прибуток і для села. «Мені б у голову не прийшло, що там хтось хоче будувати житло, — розповідає пан Іван. — Якби я знав їхні справжні наміри, ніколи б не продав землю». Коли скупили всі землі, стало відомо, що там планують будувати величезний житловий квартал!
Усе селище — у межах шумової зони аеропорту. Навіть тепер, коли аеропорт не працює, над хатами час від часу низько летять вантажні літаки. Колись тут забороняли будувати навіть двоповерхові будинки. А зараз «ліплять» хмарочоси…
«Колапс для Львова зробив сам Львів»
Ми поспілкувалися з сільським головою Сокільників Тарасом Сулимком.
Про будівництво біля аеропорту
— Якщо ми щось зробили незаконно, то нехай подають до суду. Не є повноваженням місцевої влади впливати на забудови. Це не комунальні землі Сокільницької сільської ради. Це приватні землі мешканців, пайові землі, які люди отримали в 90-х роках минулого століття після розпаювання колгоспів. Сільська рада логічно має стати на бік жителів нашої громади. Ми хороші сусіди зі Львовом, готові вислухати сусіда, виступаємо за конструктивний діалог.
Про транспортний колапс
— Ще немає ніякого будівництва, тільки розмови йдуть. Скільки себе пам’ятаю, з Сокільників завжди було важко виїхати чи заїхати. Там завжди страшенні «корки». Ми пропонували вирішення цього питання: хотіли зробити транспортний хаб, який би «перехопив» громадський транспорт, який в'їжджає у Львів. Ба більше — ми виділили для Львова кошти на трамвайний парк, щоб своє депо могли перенести ближче до Сокільників. На сьогодні ми не зробили жодного транспортного колапсу для Львова. Колапс для Львова зробив сам Львів. Колишні заводські території вони мали би перетворювати на зелені громадські простори, парки. Натомість забудовують їх багатоповерхівками.
У нас є спільні проєкти з Львовом, які б ми хотіли реалізовувати. Це очистка озера Глинна Наварія, облаштування там відпочинкової зони. У генеральному плані Сокільників передбачено три великі парки і декілька невеликих зелених зон. Це десятки гектарів землі, які ми відвели під майбутні парки.